vraag over werken in België, wonen in Nederland. ww, doppen of balen?

Discussie in 'De lounge' gestart door sydneys, 14 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik woon in Nederland en werk in België als uitzendkracht. Werk nu anderhalf jaar bij het bedrijf.
    De ene week werk ik 24u, andere week 20u.
    op dit moment is het heel erg rustig en het kan enkele weken duren neerdat het weer normaal wordt. Dus misschien word ik maar voor 1 dag opgeroepen om te werken (8u).
    Kan ik dan ww aanvragen voor die uren dat ik verplicht ben niet te gaan werken? Of doppen?
    Op het werk zelf wisten ze dat niet, morgen het uitzendbureau mailen maar of die dat weten?
    Heb zelf nog maar 1 keer heel kort gebruik gemaakt van ww maar toen werkte ik in Nederland en dat bedrijf ging dicht. Weet er dus eigenlijk niks van af. :)

Iemand ervaring mee?

2. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je het beste even langs de rechtswinkel kan gaan, ik denk dat zij je wel kunnen informeren

3. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Het land waar je woont daar moet je ww aanvragen. Ik weet wel dat je in Belgie dopgeld krijg voor de dagen/uren die je minder moet werken (maar is pas als je min. 1 jaar voor hetzelfde bedrijf werkt). Ooit heb ik eens gehoord dat uwv dit ook doet maar of dat zo is weet ik niet??

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier loopt het iig allemaal niet van een leien dakje:S
    Normaal zou je economische dop kunnen aanvragen in België.
    Bij abvv of dergelijke.

5. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik vraag me nog steeds af wat doppen is haha :p kan je dus ook niet helpen, sorry.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook...

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Doppen staat gelijk aan een werkloosheidsvergoeding krijgen.
    Ik weet niet wie 't woord ooit heeft uitgevonden ;).

Ik zou zelf es horen bij de vakbond (ACV, ABVV of ACLVB) of de Hulpkas.
    In België zijn zij degene die de werkloosheid uitbetalen en waar je elke maand je papieren moet bij binnen doen.

8. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Voor de WW geldt het woonlandbeginsel. Oftewel, die moet je aanvragen in het land waar je woont. Ik weet niet of je in aanmerking komt voor deeltijd WW, dat moet de werkgever aanvragen als er tijdelijk geen werk is. En ik geloof dat je het wanneer je gedeeltelijk werk verliest het weer in België aanvragen.
    Ik zie overigens dat de SVB een bureau België zaken heeft. Zij kunnen je vast helpen.
    Werkloos na een baan in België | Bureau Belgische Zaken | SVB

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.svb.nl/Images/0955NX.pdf&ved=0CB8QFjABahUKEwiAjqmFsvjHAhXE1hQKHT9-ApA&usg=AFQjCNECeNsAV6ykII1FScNIVbqMJewT_Q

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bedankt allemaal.
    Is denk ik een ingewikkeld iets omdat ik in België werk.
    Ik ga beginnen met een email te sturen naar het uitzendbureau en het uwv te bellen.
    het is niet dat we in moeilijkheden komen maar mocht ik 5/6 weken lang maar weinig gaan werken verliezen we wel honderden euro's wat niet zo leuk is :)
    kan ook zijn dat ik wel mag werken zoals normaal. Jammer genoeg weet ik dat pas 1 dag op voorhand:x

In december word het heel erg druk. Dan gaan ze vragen of ik voorlopig meer uren wil werken en verdien ik het verloren geld wel terug. Maar dat heb ik nu niks aan .

Logistieke sektor vind ik heel leuk maar dit is het nadeel

10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

In Nederland kun je voor een situatie waarbij je tijdelijk minder werkt als uitzendkracht inderdaad een ww aanvragen bij uwv

Nu zijn er wel veel regels onlangs veranderd...

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Heeft dit niet ook te maken met het type contract dat je hebt?
    Werk je op 0 uren basis of heb je in een contract vastgestelde uren?

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

In mijn contract staat 37u maar werk er 24/20u
    het zijn wel dagcontracten.

Parttime komt maar weinig voor in dat bedrijf.

13. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Je kan het beter bij een werkloosheidsinstantie (abvv of acv) navragen.

Normaal krijg je voor de niet gewerkte uren/dagen economische werkloosheidsuitkering.. Maar ik lees dat je je in NL woont, dus ik wett het eigenlijk niet zo goed.

Doppen heet ook wel stempelgeld/werkloosheidsuitkering

Deel Deze Pagina