Wie is er bekend met CBS? Afgelopen maanden een aantal brieven ontvangen of ik een enquete in wil vullen, ik had er niet meer aan gedacht en toen ik er wel aan dacht en het wilde invullen leek het me niet zo interessant dus de pagina weer weg geklikt. Toen lag er 2 weken terug een kaartje in de brievenbus dat er iemand aan de deur was geweest van de bsr en of ik wilde bellen voor een afspraak, ik dacht nou dit gaat wel erg ver voor een stomme enquete? Vorige week stond ze weer op de stoep op een middag toen ik aan t werk was en m'n man thuis was, hij gezegd ze is er niet dus nu kwam ze net weer aan de deur 19.30 uur, wilde net dochterlief op bed gaan leggen gaat weer deurbel pfff.. Ik gezegd heb er nu geen tijd voor en stuur maar nieuwe brief dan doe ik het via internet maar dat kan dus niet.. Ene kant wordt ik er een beetje moe van maar aan de andere kant zal het een serieuze enquete zijn anders zitten ze me niet achterop haha Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?
Ik heb pas wel een dame aan de deur gehad van CBS. Had ik ook nog nooit van gehoord, maar die dame deed het al jaren. Ik had over de post een aankondiging gehad dat ik gekozen was om mee te doen aan een enquete en dat daar iemand voor kwam. Ze zag er betrouwbaar uit en heeft hier aan de keukentafel een enquete afgenomen met zo'n beetje alle vragen die je maar kan bedenken. En ik kreeg een bon van vijf euro.
BSR? Ik ken dat alleen als een regionaal belasting-samenwerkingsverband....Als ik google kom ik ook niets anders tegen van enquetes oid. Als je zeker weet dat het om een onzinnige enquete gaat zou ik gewoon zeggen 'sorry geen interesse en de groeten'.
Hier zou ik achterdochtig van worden... Zeker als ze aan de deur komen, daar hou ik toch al niet van. Ik zou idd ook zeggen, geen interesse!
Vreemd. Om wat voor vragen gaat het dan? Ik heb wel eens post gehad voor een enquête. Stond dat ik geselecteerd was om mee te doen. Stonden zulke rare vragen in. Over mijn geestelijke gezondheid en allemaal dingen die ik zelfs tegen goede bekenden nog niet zou zeggen. Heb niet gereageerd en kreeg het meerdere keren opnieuw in de bus. Steeds dreigender dat ik écht mee moest doen. Na een tijd hield het ineens op. Heel raar. Zou bellen en zeggen dat je niet wenst mee te doen.
Aha het CBS, dan ben je soms verplicht mee te doen met de enquête. Dit haalde ik van hun site: Ben ik verplicht mee te werken aan een onderzoek van het CBS? Bedrijven zijn doorgaans wel verplicht om mee te werken, maar personen niet. Als een onderzoek verplicht is, dan staat dat duidelijk in de begeleidende brief. Om een goed beeld te kunnen schetsen van ontwikkelingen in de samenleving is het belangrijk dat iedereen die in de steekproef zit ook meedoet aan het onderzoek. In de steekproef vertegenwoordigt u als het ware heel veel andere inwoners van Nederland. De mensen buiten de steekproef doen dat niet, hoe gek dit misschien ook klinkt.
Hoe kunnen ze zoiets nou verplichten? Als ik geen zin heb om antwoord te geven doe ik dat toch niet? Wat willen ze doen, me onder politie begeleiding dwingen antwoord te geven?
Aaah dat verandert de zaak, maar dan nog... Afhankelijk van de soort vragen zou ik daar dan wel aan mee willen doen dan ( dus geen vragen over inkomen enz. Maar zoals Tommo zegt, ze kunnen je niet dwingen lijkt me
Hier na al 3x te hebben gebelt dat ik niet mee wil werken toch een of andere man aan de deur. Ja mevrouw het is in uw belang dat u mee doet bla bla bla. Dus ik.beste man ik heb echt geen.tijd (koken kind naar bed) 2 dagen.later weeeer eem vrouw aam de deur nog een keer duidelijk gezegd dat ik niet wil mee doen aangezien ik nu 5x!!! Ben benaderd en ik niet mee wil doen
Da's wel heel irritant!! In het kader van de aanhouder wint ofzo ... Hoop voor je dat de boodschap nu wel duidelijk is.
Je kunt gewoon weigeren hoor ook al roepen ze dat het zoooooo belangrijk is dat je meedoet, ik kreeg een aantal jaren geleden een brief dat er iemand langs zou komen om mij 3 kwartier in mijn huis het hemd van het lijf te vragen. Ik woonde toen alleen en had daar echt geen behoefte aan, als het een vragenlijst was geweest die ik op kon sturen of online invullen had ik het nog wel gedaan, maar een vreemde in mijn huis die mij ik weet niet wat allemaal ging vragen vond ik een te grote inbreuk op mijn privacy. Maar geen duidelijke info in de brief hoe ik hun kon bereiken om te laten weten dat ze maar iemand anders moesten vragen hiervoor. Toen de beste man aan de deur kwam heb ik vriendelijk doch beslist mijn medewerking geweigerd, hem verteld dat ik het jammer voor hem vond dat hij voor niks kwam maar dat dit voorkomen had kunnen worden als zijn werkgever het anders had aangepakt, dat de dwingende toon van de brief me niet aanstond. Nooit meer wat van gehoord, blijkbaar was de boodschap duidelijk. Laatst ook een keer onder etenstijd iemand aan de deur die een onderzoek deed over zonnepanelen, of het ineteressant was voor ons om die te huren, of ik dan even op zijn tablet in mijn nuon account wou inloggen om dan konden we ons verbruik te bekijken en het berekenen. Uhm nee ik voer geen wachtwoorden in op aparatuur van anderen, geef maar een link naar een website dan kijk in zelf wel of het interessant is voor ons. Nee dat kon niet, zucht nou dat niet, ik ga dat soort dingen niet ff snel aan de voordeur regelen terwijl er 3 hongerige kinderen op de achtergrond lopen te muiten. Ik was volgens hem de enige die niet mee wilde werken, ben ik nou zo'n zeikerd of zijn mijn buren zo naief?? (nou wist ik toevallig dat een aardig deel van de buren niet thuis was, dus ik vraag me af hoeveel medewerking hij al gehad kon hebben). Ik hou niet van dat geleur aan de deur, stuur maar een brief die ik in kan vullen, of een link die ik kan bekijken, dat wil ik best doen.
Dat kan niet zuiver geweest zijn lijkt me. Inloggen op de ipad van een onbekende, maar goed, ik geloof dat soort dingen al niet. Vorige week stond hier iemand van Nuon voor de deur, die was wat pissig omdat ik niet over wilde stappen. Hij kon zich niet voorstellen dat onze energieleverancier goedkoper was dan die van hun ... Maar als ik de hoofdprijs wilde betalen, dan moest ik dat maar zeker doen en toen liep ie weg... Wat een mensen toch aan die deur. Ik hou daar echt niet van en bij voorbaat is het al nee
Hier ook een keer zo iemand gehad. Mevrouw weet u wel hoeveel geld u jaarlijks weggooid. Waarop ik weer zeg ja maar ik kan het missen houd niet van verkoop aan de deur en al helemaal niet als ze geen folders hebben zodat je het nog even na kan lezen.