Huis verkopen: zelf of makelaar

Discussie in 'De lounge' gestart door cocko, 24 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ik ben even benieuwd.. Wie heeft zijn huis te koop staan of inmiddels verkocht? En verkopen jullie zelf of via een makelaar?

Wij zijn aan het oriënteren en ik weet eigenlijk niet precies wat er komt kijken als je zelf je huis zou verkopen. En wat zijn de kosten bij een makelaar; is dan een bepaald percentage van de verkoopprijs? Of zijn er nog andere kosten aan verbonden?

Wie kan mij wat verder helpen? Bedankt!

2. Jannieke

Jannieke Bekend lid

28 dec 2006
    532
    0
    0
    wij hebben ook is geinformeerd bij makelaar ... de meeste vragen 2 of 3procent van de verkoopprijs.
    welke kosten er nog zijn ... best wel wat! je moet bepaalde attesten hebben voor je verkoopt : epb , gasketel moet gekeurd zijn, bodemattesten, .... en voor de meeste zaken moet je betalen.
    wij hebben maar besloten om te blijven wonen, maar soms wordt het hier nog wel gezegd : we gaan ons huis verkopen en een nieuwbouwwoning zoeken om te kopen. maar wordt verders ni op in gegaan ... hi

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben het laten doen, van veel zaken hadden we geen verstand en ook de koopovereenkomst opstellen was iets wat we liever niet zelf wilde doen net zoals het onderhandelen. Funda is toch ook wel een site waar veel mensen hun huis vandaan halen maar zonder makelaar kun je daar volgens mij niet op adverteren.

Sommige makelaars verkopen ook kleine pakketten, dus alleen de juridische zaken. Adverteren, rondleiden en onderhandelen doe je dan zelf. Misschien is dat een optie?

4. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Wij niet maar mijn ouders zijn bezig hun huis te verkopen via mijnhuisverkoopikzelf.nl. Ziet er prima uit. Verschillende pakketen. Waardoor je ook op funda komt te staan.
    Het leek hun goedkoper dan dat je het via een makelaar doet.

5. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Wij hebben ons huis verkocht met makelaar binnen 4 mnd.

Je kan bijv via makelaarsland verschillende pakketen kiezen.
    Rondleiden doe je dan bijv zelf.

En denk niet te licht over de foto's dat zijn de plaatjes waardoor mensen besluiten of ze uberhaubt naar je huis komen kijken.

Succes.

6. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Ik werk bij een makelaar en ja het kost wel wat maar je hoeft zelf niks meer te doen.

Vaak werken makelaars met een opstartpakket en met de uiteindelijke courtage wat verrekend wordt bij de notaris. Je moet ongeveer denken tussen de 1.5% en 2% courtage van de uiteindelijke koopsom. Let wel op bij sommige makelaars is dat excl. BTW en bij sommige is het incl. BTW

Je kan de woning wel zelf verkopen maar je moet er wel de tijd voor hebben om mensen rond te leiden. Wat wel belangrijk is om je woning op Funda te zetten want de meeste kandidaten komen hier vandaan.

En het afhandelen van biedingen en koopaktes zou ik toch door een makelaar laten doen want die weten precies wat een reële prijs voor je huis zal zijn en kan daar jullie ook in adviseren.

Dus mocht je tijd zat hebben kan je altijd kijken voor een makelaar die de woning op Funda zet en je zelf de rest doet maar dan zou ik wel voor een aanvullend stuk gaan dat het juridische gedeelte door de makelaar wordt afgehandeld.

En goede foto's zijn wel erg belangrijk.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.047
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb inmiddels 2 huizen verkocht (en 3 aangekocht), het percentage lag via de makelaar altijd rond de 1,5 procent. Ik snap die 2-3 % dus niet helemaal. Wat je verder noemt (attesten, epb e.d.), heb ik nog nooit van gehoord. Hooguit dat je tegenwoordig gevraagd kan worden om een energielabel. Woon je soms in het buitenland?

Ts. wij vonden het bij de verkoop in ieder geval wel de moeite waard een makelaar te hebben, ook al heeft het ruim 4 jaar geduurd. Wij zouden ook nooit zelf een koopcontract willen opmaken en in ons geval was er ook best wat onderzoek nodig i.v.m. beschermd dorpsgezicht e.d. Ook bleek er nog een bepaalde clausule te zijn naar de buurman toe waar wij zelf niet van af wisten. Dus nee, zonder makelaar hadden wij niets gevonden en absoluut wel die 1,5 waard. Wel was het zo dat als je bijvoorbeeld met de open dagen mee wilde doen, of een advertentie wilde plaatsen, je deze nog apart moest betalen. Maar je kiest dan ook zelf of je dat wilt of niet.

8. Jannieke

Jannieke Bekend lid

28 dec 2006
    532
    0
    0
    Ik woon in belgie

9. Jannieke

Jannieke Bekend lid

28 dec 2006
    532
    0
    0
    En sorry is niet epb maar etc. Energieprestatiecertificaat.

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Is hier nog niet verplicht. Vertelde de makelaar vorige week.

Deel Deze Pagina