tips om te stoppen met roken

Discussie in 'De lounge' gestart door Baby09, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Ik wil heel graag stoppen voor mijn nieuwe ICSI behandeling, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas. Ik heb het nu al een aantal maanden geprobeerd en elke x mislukt het. Ik ben toen cold turkey gestopt. Dat lukt dus niet en ben op zoek naar tips. Dus, hoe zijn jullie gestopt met roken??

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik ben gestopt met behulp van het boek van allen care
    stoppen met roken
    bij mij werkte dit dus echt goed

3. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Dat hoor ik wel vaker ja, het boek van allen care, alleen dan stop je redelijk laat in het boek toch? ik wil echt morgen/zaterdag stoppen

4. paradijsvogel

paradijsvogel Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.789
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik wilde zeggen gewoon stoppen en zorge dat je niets meer in huis hebt, maar dat heb je dus al een keer geprobeerd. Ik ben ook wel eens gestopt door af te bouwen. Dus een beperkt aantal in je pakje doen en alleen die op roken... Wat je ook kan proberen is om niet te roken op momenten dat je het wel gewend bent. Zodat je het patroon, de gewoonte doorbreekt, dat is namelijk, naar mijn ervaring moeilijker dan de verslaving zelf...
    Succes!

5. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Zelfs minderen lukt niet, maar dat komt omdat ik continu denk ik mag niet roken, ik mag niet roken. Waardoor het verlangen dus nog veel erger word haha

Iemand ervaring met nicotine pleisters? helpt het?
    en een dosis doorzettingsvermogen is ook wel handig. Daar zit bij mij het knelpunt, want ik kan het wel, alleen geef ik veel te snel toe

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    afleiding zoeken en evt thee of water drinken op momenten dat je behoefte voelt.

IK deed veel legpuzzels toen ik aan het stoppen was, dan hoefde ik totaal niet aan roken te denken

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    via de huisarts proberen!
    die weet vast wat voor jou het beste werkt.. Of pleisters of dmv medicatie.,
    Mijn man is sinds februari gestopt met roken dmv medicatie (geen zyban) en het gaat echt onwijs goed!
    Het word ook vergoed vanuit je ziekenfonds, maar het gaat wel van je eigen risico af!

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik ben cold Turkey gestopt, nu bijna 3 maanden terug. Het is echt doorbijten. 1e week was ronduit klote, en dat is nog licht uitgedrukt... Slecht slapen, veel zweten, heeeeeeeeeeeeel chagarijnig. Maar daarna gaat het beter. Het is echt doorzetten.

Mijn moeder is een week na mij gestopt met hulp van pleisters en onder behandeling van de huisarts. Heb het idee dat zij het moeilijker heeft, je houd je zelf voor de gek met pleisters omdat je lichaam nog steeds nicotine binnen krijgt. Zij slaapt nu na bijna 3 maanden nog steeds slecht en haar behoefte is nog steeds erg groot.

Als je googled op stoppen met roken dagboek. kom je op een hele leuke site met tips en ervaringen.

Veel succes. En misschien nog een tip. doe het pas als je er ECHT achter staat, anders lukt het je niet.

9. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ik ben cold turkey gestopt na het lezen van het boek van allen car, het boek geeft je inzichten en laat je daadwerkelijk nadenken over de (on)zin van roken.
    Zo realiseerde ik me bijvoorbeeld ineens dat vrienden die niet roken ook lachen en het naar hun zin hebben als ze uit zijn, terwijl ik altijd maar dacht dat ik het alleen naar mijn zin kon hebben als ik me peuken ook bij me had.......zo stom!
    Maar goed, het blijft een vervelende verslaving en kan me voorstellen dat als je in zo'n tijd met spanning en onzekerheden leeft het dubbel moeilijk is om te stoppen. Ik ben nu bijvoorbeeld heel erg an het afvallen met shakes en heel streng en ja...ik ben daardoor weer af en toe een sigaretje gaan roken....stom hè! 3 jaar gestopt....maarja we zijn ook maar mensen...
    Ik raad je echt aan het boek te lezen! Heel veel succes!

10. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    #10 Maedra, 6 mei 2011
    Laatst bewerkt: 6 mei 2011
    Allereerst, heel goed dat je deze beslissing hebt genomen! Minderen moet je ook niet doen, dat is jezelf pijnigen. Sowieso is in één keer stoppen de beste manier. Je kunt met het boek van Allen Carr stoppen, als je doorleest heb je dat in een dag wel uit. Ik ben zelf cold turkey gestopt, maar als je nu denk dat dat niet gaat lukken is het misschien slim om steun te vragen van je omgeving en even de huisarts te bellen? Ik ben gaan breien om iets in mijn handen te hebben. En de standaardrookmomenten ging ik iets anders doen, 's morgens ontbijten, na het avondeten de was ophangen of een sudoku maken ofzo. Ik heb in een ander topic een heel verhaal geschreven over stoppen, ik zal het even opzoeken!

Edit: dit heb ik een paar maanden geleden gepost, heel verhaal, ik weet het, maar miscchien herken je er iets in en/of heb je er iets aan!

Wij zijn in mei 2009 gestopt met roken. In oktober gingen we proberen en meteen de eerste ronde raak. Met 12 weken heb ik een miskraam gehad en toen was ik zo boos/verdrietig op mijn lijf dat het roken er weer in geslopen is. Eerst heel af en toe een shaggie draaien, af en toe een pakje, dan weer drie dagen stoppen, dan toch weer eentje bietsen enzovoorts. Toen gingen we verhuizen, veel stress en klussen in het nieuwe huis (echt klussen als in verbouwen ) dus toch weer veel gerookt. Toen van de zomer weer geprobeerd te stoppen en toch weer begonnen. Nu zijn we sinds het begin van het nieuwe jaar gestopt (nu bijna twee weken).

Wat ik wil zeggen is dit: ik wéét van mezelf dat ik geen gelegenheidsroker kan zijn. Er zijn echt heel weinig mensen die dit kunnen zonder dat de verslaving langzamerhand toch weer naar boven komt! Ik heb het mezelf al zo vaak wijsgemaakt maar elke keer trap ik er weer in en ga ik geleidelijk meer roken totdat ik om 7 uur s morgens ontbijt met een peuk en me rot schaam. Dus nu zijn we weer helemaal gestopt.

Het belangrijkste is denk ik dat je moet bedenken waarvoor je het wil doen. Het is natuurlijk zo dat 1 sigaret per dag echt geen drastische effecten op je vruchtbaarheid heeft, maar je maakt het jezelf zo moeilijk door een beetje te blijven roken, omdat je lichaam blijft verlangen naar (meer) nicotine!

Toen wij de eerste keer stopten was ik zo tevreden en vastberaden om mijn lichaam helemaal gezond te maken voor een eventueel kindje in de toekomst. Het heeft lang geduurd (we zijn nu bijna 16 maanden bezig vanaf die eerste zwangerschap) voordat ik dat gevoel terugkreeg. Ik zie mijn lichaam als een tempel (sorry, ik bedoel dit niet vaag of religieus ) en als je er goed voor zorgt en lief voor bent krijg je daar iets voor terug. Niet direct 1 op 1 supergezond leven=een zwangerschap, maar meer het gevoel dat je het goed doet, dat vermindert ook je stress en frustratielevels, het "boos zijn op jezelf" (ik weet niet of je dat hebt), enzovoorts. Lief zijn voor jezelf is belangrijk en uiteindelijk hoort niet roken daar voor mij ook bij (terwijl ik lang het gevoel had dat roken een soort beloning was omdat ik het zo zwaar had).

Nou goed, ik weet hoe ontzettend moeilijk het is om te stoppen en ik vind het nog steeds heel moeilijk om er vanaf te blijven (maar tot nu toe lukt het), maar ik ga je toch heel drammerig dat advies geven. Stop met boos zijn op jezelf en word lief voor je lijf.

11. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    De eerder genoemde huisarts is een goede... verder kan je natuurlijk een voor en nadelen lijst maken.. Waarschijnlijk wordt de nadelen lijst langer dan de voordelen lijst en dan is het denk ik ook makkelijker voor jezelf om te stoppen...

12. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    Je kunt stoppen via een cursus van Stivoro dit krijg je vergoed via je verzekering. Alleen zijn daar de wachtlijsten nu dus enorm.

Ze kijken of je het alleen kunt of anders krijg je medicijnen ter ondersteuning. Ik zie heel veel mensen die champix voorgeschreven krijgen. Dit medicijn krijg je ook vergoed als je via het programma stoppen met roken begint. Als je het zonder het programma wilt gebruiken kan het ook het kost alleen ongeveer 50 euro per 2 weken alleen krijg je het dan niet vergoed via je verzekering

Deel Deze Pagina