Eten jullie sandwichspread tijdens de zwangerschap? Zo'n pot krijg je toch nooit in 3 dagen op, is het nog veilig als hij een week tot 2 weken geopend in de koelkast staat? Of kan ik het maar beter niet meer kopen (aangezien ik de enige ben die het thuis eet is een pot bij mij niet binnen een paar dagen op) Ben namelijk best wel bang voor de listeria-bacterie. Het is toch rauwe gesneden groenten in principe.
Volgens mij hoeft dat net als jam etc niet in een paar dagen leeg, ik eet het niet maar vriend en zoontje wel koop altijd grote pot maar je hebt ook die kleine potjes. Hier staat de pot ook wel een week open minstens en dan smaakt het nog precies zo als bij openen.
ik eet het wel, op mijn werk daar staat een pot spread nooit langer dan 4 dagen open ik zou ook niet weten waarom het niet mag
Gewoon eten. zo'n pot kan je minimaal 2 weken bewaren in de koelkast. het bevat genoeg rotzooi om het spul goed te houden. denk ook niet dat er daarom rauwe groenten in verwerkt zitten. het is toch behoorlijk lang houdbaar. zelfs buiten de koelkast.
Ik eet zelf nooit iets dat langer dan 3 dagen open staat (op pindakaas en boter na dan ) Dus nu ook niet met sandwichspread Mijn man is iets minder netjes dus ik eet het de eerste 3 dagen en hij daarna nog een dag of 2
er zit idd genoeg in om het langer houdbaar te maken, maar dat is het m nou juist, de listeria groeit ook gewoon door in de vacuumverpakking. vind het maar moeilijk hoor...
die conserveringsmiddelen zitten er niet alleen in om het ongeopend lang houdbaar te houden maar ook om het lang houdbaar te houden als het al geopend is. dus het is gewoon 2 weken minimaal houdbaar. en ik geloof niet dat er rauwe groente in verwerkt zit en dat je kans hebt op listeria. listeria is ook niet gezond voor gezonde/niet zwangere mensen he. dus ze zetten die 2 weken er niet voor niets op. hier gebruik ik dingen gewoon zo lang als het kan. jam/mayo/augurken/appelmoes. ga iets niet na 3 dagen weg gooien en is ook helemaal nergens voor nodig.
Zie hier net trouwens een oud topic staan wat over hetzelfde gaat: http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/235236-sandwich-spread.html
Ik zou me absoluut geen zorgen maken. De groentestukjes die erin zitten zijn ten eerste niet echt rauw te noemen, omdat ze allerlei behandelingen hebben gehad bij productie (om het langer houdbaar te maken). Geopende sandwichspread is echt prima maandenlang te bewaren in de koelkast.
bedankt voor alle reacties. en Migga, daar zit wel wat in ja, dat het geen rauwe stukjes kunnen zijn.
Hihi ik ben dus echt iemand die zich toch wel snel zorgen maakt om de beeb, maar om dit topic moet ik wel een beetje lachen!! Hier staat de sandwichspread vaak wel een maand open en dan gebruik ik hem nog. Heb tot vandaag ook Prednison moeten gebruiken om mn immuunsysteem te verkloten en ben nog niet 1 keer ziek geworden van de sandwichspread
Gut er staat hier zo'n grote pot naturel Sandwich spread.. Ik ben nu 28weken zwanger en eet ook al 28 weken van dezelfde pot. Ene dag eet ik brood met SS en andere dag weer eens met Ham dag er na weer pindakaas en dan weer eens SS. T smaakt nog prima en mij druk maken om die bacterie heb ik nog geen 1x gedaan. Enige wat ik tot nu toe niet heb gedaan is : - niet roken - geen alcohol drinken - geen biefstuk eten (die lust ik nl alleen als tie rood is van binnen anders mega taai)
Gut dit is ook weer het andere uiterste. Dat je het hoogstens een paar weken open kan houden is ergens nog logisch, maar 28 weken lang van dezelfde pot eten tijdens de zwangerschap is gewoon uhm hoe zal ik het zeggen, een beetje onverantwoordelijk
Haha dat wist ik niet eens bij sandwichspread!!!! Oeps! Wij eten t rustig na 2-3 WEKEN nog als t er goed uitziet en goed ruikt
waarom niet? je merkt het gauw genoeg hoor. of iets bedorven is of niet. zolang het er verder goed uit ziet, zie ik het probleem niet zo. en het verschild ook echt wat er op de pot staat. bijv. na openen beperkt houdbaar of na openen bewaren in de koelkast. dat laatste kan je gewoon heeeel lang bewaren en gewoon van eten.
Madelon de SS pot staat in de koelkast en je kan t echt heel lang bewaren. Wanneer t niet goed meer is ruik je dat direct , hoef je t niet eens voor te proeven.
Ik eet het ook altijd, meestal staat het bij mij wel 1 of 2 weken open, dan is ie vaak wel op. Nooit bij nagedacht eigenlijk. Kan volgens mij echt geen kwaad hoor!!! Het smaakt nog altijd gewoon hetzelfde dan.