Is dit normaal? ( pols erg stijf, nu ruim week gips er af)

Discussie in 'De lounge' gestart door francis78, 10 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. francis78

    francis78 Bekend lid

    7 feb 2009
    832
    0
    0
    Hoi!

    Ik heb nu anderhalve week geleden mijn gips van de pols gekregen. In het begin is alles natuurlijk stijf en voelt gek, maar nu kan ik mijn hand nog nauwelijks naar voren of achteren buigen. Voor gaat iets beter, maar nog maar weinig vind ik zelf. Ook heb ik nog steeds veel pijn op de plek waar de breuk zit.
    Ik twijfel of ik naar een fysio moet gaan of dat dit er bij hoort.
    Ik moet zeggen dat ik mijn hand en arm alweer bijna volledig gebruik( op geleide van pijn), dus hij is niet stijf door het niks doen, zeg maar.
    Wie weet er wat van?
     
  2. corina83

    corina83 VIP lid

    10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Hoe lang heb je gips gehad? Je hand/pols moet weer wennen aan alle bewegingen van een tijd niks doen.
    Ook al gebruik je je hand weer bijna volledig kan hij nu sneller overbelast raken omdat hij weer aan de 'bewegingen' moet wennen, ook zullen je spieren weer wat moeten aansterken.
    Als je het niet vertrouwd kan je het of aan je fysio vragen of HA
     
  3. Huis van Puck

    Huis van Puck Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.414
    52
    48
    Hoi! Al zit je maar 2 weken in het gips dan begint je pols al stijf te worden, laat staan 4-6 weken. idd, fysio! De breuk kan gevoelig blijven, zelfs na jaren en ook onder invloed van het (koude) weer. Beterschap!
     
  4. mellepel25

    mellepel25 Actief lid

    30 apr 2010
    398
    1
    18
    Ja ik kan je echt fysio aanraden! Ik heb zelf ook ontzettend veel moeite gehad om mijn pols weer te kunnen bewegen. Bij de fysio doen ze dan een soort lap waarin een soort modderachtige substantie inzit om je pols..Die lap is warm gemaakt waardoor je spieren ontspannen! Dit kun je thuis ook proberen....bijvoorbeeld met zo n hot-coldpack.... Maar ik zou echt even langs de fysio gaan!!
     
  5. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Wel naar de fysio gaan.
    Ik heb een jaar geleden(pas na 3 maanden ontdekt) tijdens een val met de fiets in de sneeuw een handwortel been gebroken.Moest eigenlijk 12 weken in het gips,maar werden er 9.Mijn hand was zo stijf,dat ik een glas en kopje niet kon vasthouden.Pas na een maand kon ik weer iets.Ik heb zeker 2.5 maand fysio gehad.
    En af en toe is mijn hand nog steeds gevoelig
     
  6. francis78

    francis78 Bekend lid

    7 feb 2009
    832
    0
    0
    Bedankt dames!

    Ik zal vandaag een seven gaan bellen, want zo te horen is het wel aan te raden! Ik wil er gewoon alles aan doen om er weer wat beweging in te krijgen en die pijn blijft voorlopig dus nog wel even? Dan weet ik dat, hoort er dus bij...
     
  7. emje

    emje Niet meer actief

    fysio is zeker aan te raden. zelf heb ik tot mijn 17e eigelijk constant in het gips gezeten. ook een keer 2 jaar lang onafgebroken met 2 benen van liezen tot tenen.

    je moet niks forceren want dan duurt het nog langer. de oefeningen van de fysio werken goed. ook bewegen in (het liefst warm) water heeft een goed effect op je spieren en gewrichten. dit kan met een pols makkelijk in een emmer.
     
  8. alecia

    alecia Fanatiek lid

    23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Wat ook kan helpen, wel eerst overleggen met fysio. Is met de zware dingen dat je toch iets krigt ter ondersteuning. Mijn broer had pinnen in de arm, op meerdere plekken gebroken, en mocht met zware dingen een speciale band om voor ondersteuning van pols en elleboog. 3 maanden nadat hij uit het gips kwam had hij nog de bewegingen niet goed terug en deed het vaak nog pijn, met fysio en als hij oefeningen deed de spieren warm maken, kwam hij er met een jaar er toch vanaf.,
     

Deel Deze Pagina