Hoe lang duurt het ongeveer voordat een baby gewend is aan groente/fruit. Ik ben woensdag begonnen met geven van groente (bloemkool). Hij vind het erg vies, maar proeft het wel. Ik wil elke groente 3 dagen achter elkaar proberen. Moet ik op een paar weken rekenen?
Ik geloof niet dat kindjes iets vies vinden maar moeten wennen aan smaken die ze niet kennen. Pas als ze de smaak kennen kunnen ze bepalen of ze iets niet lekker vinden. Je kan inderdaad enige tijd bezig zijn om te wennen aan groenten (fruit gaat meestal gemakkelijker omdat het zoeter is) maar als ze eenmaal het principe van eten doorhebben gaat het meestal sneller. Het kan tot 10 x duren voordat ze een smaak 'lekker' vinden (gewend zijn). Er zullen dingen tussen blijven zitten die ze minder zien zitten... hier is dat witlof. Alle andere dingen worden met smaak gegeten.
Hij trekt er zo'n vies gezicht bij, maar dat is misschien omdat hij de smaak gewoon vreemd vind. Morgen ga ik worteltjes proberen, dat is zoet, misschien gaat dat er beter in (vast ook pas na een paar keer). Ik wilde zelf eigenlijk ook met fruit beginnen, maar op het CB zeiden ze dat dat beter met groente kan, omdat daar minder allergenen in zitten (kans op allergie).
Het verschilt per kind. Mijn zoontje hoefte helemaal niet te wennen en at meteen alles. Een ander kindje heeft daar paar weken/maanden voor nodig. Het is idd niet zo dat babies iets vies vinden, de smaken zijn onbekend en ze moeten er gewoon aan wennen. Dus laat je je hierdoor niet uit het veld slaan en blijf de verschillende smaken gewoon aanbieden. Zoet gaat er wat makkelijker in, maar niet zoet moeten ze ook eten.
Ik ben begonnen met groente, dat vind ze heerlijk. Nu al een aantal weken fruit, maar dat vind ze nog steeds niks. De smaak van groente kent ze nu wel, maar grote hoeveelheden gaan er nog steeds niet in. We zijn nu 1.5 maand bezig en ze eet ongeveer 1/3 van een 4 maanden potje (maar dan vers gemaakt). Neem de tijd zou ik zeggen, komt vanzelf wel.
Ben begonnen met 5 maand met groente, na een week ook met fruit. Groente ging meteen beter als fruit, maar pas sinds 2 weken ( zoontje is nu 8 maanden) gaan de 6 maanden hoeveelheden op. Daarvoor waren het nog altijd de 4 mnd potjes en helemaal in het begin halve 4 mndn potjes. Het duurde vrij lang voordat zo'n klein potje helemaal op ging.
Vanavond worteltjes geprobeerd. Hij vond het heerlijk! Heeft 3 kwart van een hoeveelheid 4mnd potje (wel zelf gekookt) opgegeten! Grappig, dan heeft bloemkool toch een heel uitgesproken smaak. Straks wil hij alleen maar worteltjes... Ik ga denk ik eerst alle groente proberen die hij mag hebben en dan met fruit beginnen.
Mevrouw moet hier echt niets weten van verse groente. Potjes gaan er wel met gemak in zolang er maar geen stukjes in zitten. Iets met stukjes spuugt ze direct weer uit. Fruit is ze minder enthousiast over. Met moeite een half potje. We zijn nu iets meer dan een maand bezig