Ideeen voor babyhapjes :)) Wat vindt jouw kleintje heerlijk?

Discussie in 'Voeding' gestart door angelique1984, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angelique1984

30 dec 2011
    98
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 5 maanden en ik ben voorzichtig begonnen met het introduceren van vaste hapjes. Alleen lukt het niet met de kant en klare fruitpotjes, die vindt ie niet te pruimen. Er aan wennen lukt niet. En geef hem eens ongelijk :)) Ik wil graag met verse producten werken. Nu gaf ik hem vandaag geprakte banaan, dat vond ie wel ok.

Hebben jullie ideeen? Wat geven jullie je kleintjes? En moet het altijd geprakt zijn als ze zo klein zijn? Ideeen voor groentenhapjes zijn ook welkom.:D

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wij zijn de afgelopen week met groentehapjes begonnen. Heb 3 soorten groente gekookt, gepureerd met een beetje olijfolie erdoor en ingevroren in diepvrieszakjes.
    Hij heeft drie dagen bloemkool gehad, dat vond hij best lekker en gisteren heeft hij wortel gehad en daar werd hij echt wild van haha groot succes dus!
    Vanavond krijgt hij nog een keertje wortel en vanaf morgen een paar dagen courgette.
    Bij wortel moet je opletten dat hij het niet vaker als 2 dagen achter elkaar krijgt, anders kan z'n huid oranje kleuren.

Voor fruit kun je appel, peer, banaan, pruimen, nectarines, mango of meloen het beste als eerste proberen. Aardbeien, kiwi's en citrusvruchten kunnen wat eerder allergieën opwekken, dus die zou ik persoonlijk wat later proberen.

Hier nog een leuke site!
    Wat mag mijn baby eten? | Koken voor mijn dochter

3. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Voor mijn oudste drie kinderen maakte ik ook altijd zelf de groenten en fruit hap klaar.
    In het begin deed ik het in een ijsblokjes vorm omdat ze toch nog niet veel er van eten. Toen dat meer werd deed ik het in diepvriesbakjes of diepvriespotjes.
    Ik deed het met een blender fijn maken. Als het wat dik bleef dan deed ik er wat water door heen om het vloeibaarder te maken.

Een link waar je babygerechten kunt vinden. Keukenkikker

4. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hier is peer geen succes
    Maar wortel met liga vind ze heerlijk!
    Ik heb het niet zo met potjes. Ik ben gek op wortel bijv maar zo'n potje smaakt gelijk anders. Dus ik maak alles wel zelf
    Volgende week wil ik andere groente proberen (ze is nu ziekjes dus heb er een pauze inzitten we doen ook heel rustig aan.)

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier eet ze eigenlijk pas sinds kort anders dan pure groente en fruit, je kan echt lang (en gevarieerd!) doen met gewoon pure dingen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier tot nu toe alleen nog banaan, appel'moes', banaan met avocado geprakt, courgette uit 't vuistje, pompoen en doperwt gegeven. Alleen de doperwt met de staafmixer, de rest geprakt of uit 't vuistje.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze geprakt of uit het vuistje. Groente en brood lust ze het liefst. Hier broccoli, bloemkool, wortel, sperzieboon, spinazie en aardappel gehad. Qua fruit banaan, appel en mango. Appel vindt ze nog niet zo maar waarschijnlijk omdat het geraspt is. Banaan gaf ik eerst geprakt en oefenen met zelf happen en inmiddels eet ze zo een halve banaan op.

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier eet ze al vanaf 6 maanden goed mee. Favoriet is toch wel pasta met balletjes. En vanavond kerrie rijst met kip en geroerbakte groente. Ze zat te smullen. Zo heerlijk om te zien! Met fruit maak je haar dol blij met mandarijn en druifjes.

9. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Topic verplaatst van Baby en dreumes naar Voeding.

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Maar hoe maken jullie het lekker voor je kleine? Ik blijf hier een beetje steken op groente met aardappel en iets van vlees of vis maar t smaakt niet echt ergens naar zonder kruiden enzo....

In de potjes zitten vaak meerdere smaken en tot mn spijt lijkt hij die lekkerder te vinden. Hoe kan je vers meer op smaak maken zonder dingen te geven die niet mogen?

11. adi

adi Niet meer actief

Probeer niet uit jezelf te denken. Wij zijn al (ver)gewend aan smaakversterkers die de smaak van ons eten beinvloeden. Een baby kent dat nog niet, voor hun zijn alle smaken nieuw en spannend. Je kunt wel een scheutje olijfolie, beetje boter, kookroom, of milde groene kruiden toevoegen.
    Bijna alle potjes bevatten appelsap, dat maakt het potje zoet en aantrekkelijk voor baby's (aangeboren smaaskvoorkeur is zoet)

Overigens zou ik hem nog echt geen vlees of vis geven. Hij is nog geen 6 mnd, en te jong voor dierlijke producten (dat het in potjes zit zegt het niks, daar is meestal zo weinig en helemaal door verwerkt)

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik bedoelde meer voor als hij straks echt gaat meeeten zeg maar. Nu slaat het helemaal nergens op(in mijn ogen) beetje aardappel en groente, dat kent hij nou inmiddels ook wel....

Las dat er in zo een potje ook meerdere groentes gaan misschien maakt dat het wat spannender ofzo...

T is wel waar dat hij de smaken nog niet kent zoals wij natuurlijk, daar moet ik ok aan denken!

Ik zal vanaf nu wat boter of olie er door doen om het wat smeuiger te maken voor hem, misschien dat dat a scheelt...

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Het viel mij op dat er in de potjes vaak wortel bij in zit om de groente wat meer smaak te maken. Ik heb daarom een flinke pan wortels gekookt, geprakt en daarna ingevroren in zo'n ijsblokjeshouder. Als mijn dochter aardappels met bloemkool krijgt ofzo (wat ik zelf ook redelijk smaakloos vind) doe ik er een blokje wortel bij. Dat zelfde heb ik gedaan met tomaten. Minuutje in kokend water, ontvellen, pitjes eruit en dan het vruchtvlees prakken. De tomatenblokjes doe ik door de macaroni, tagliatelle en rijst.

Vorige week heb ik couscous gemaakt met dopertwtjes en gedroogde abrikoos (10 minuutjes koken om zacht te maken). Was heerlijk zoet!

Tagliatelle met spinazie heb ik romiger gemaakt met een lepel griekse yoghurt (had geen kookroom in huis).

Een hele lekkere en supersnel te maken combi: macaroni met tomaat en avocado (uit de Opperdepop van AH).

Gisteren mie gemaakt met geroerbakte paksoi, paprika en pangasius filet. Was ook een blijvertje.

14. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

#14 Sabrine1984, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2013
    Ik heb het Opperdepop boek van de AH, staan erg leuke recepten in. Nu heb ik een eigenwijs mannetje die niks wil eten wat mama zelf maakt, hij wil alleen uit potjes eten ;) Tja

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je de groente stoomt houdt het veel meer smaak. Verder is de smaak van een stuk broccoli voor een baby al spannend genoeg hoor, hij heeft een paar maanden alleen de smaak van melk gekend (en dat was toen al spannend voor 'm). Baby's willen helemaal niet veel variatie, baby's zijn juist gewoontedieren! Door gewoon groente te geven geef je al genoeg, het hoeft nog helemaal niet gemengd, en er hoeft al helemaal voorlopig nog geen vlees of vis bij.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een broccoliroosje kun je makkelijk prakken, maar je kunt het ook in de hand geven. Zelfde geldt voor peentjes, bloemkool, pompoen enzo.
    Zoete aardappel valt vaak ook goed in de smaak.

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Met 6 maanden begonnen hier. Mijn zoontje was toen dol op brocolli, courgette, tomaat en ook pompoen vond hij heerlijk.
    Ik gaf altijd pure smaken, gewoon de groentes die ik bij ons in een gerecht verwerkte.
    Inmiddels eet hij graag brocolli (altijd favoriet gebleven ;)) bloemkool en boontjes. Maar goed, dat verschilt per keer :)

18. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Even totaal off topic, juju ik had je al gemist. Gefeliciteerd met je meisje!!

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    De tip van wat boter erbij om het smeuig te maken werkt hier als een tierelier. Net 130 gram op, oeps....

20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn zoontje vond pompoen echt heerlijk!

Deel Deze Pagina