Okee - onzekerheid alom hier .... Ik ben gezegend met een meisje dat tot nu toe goed en vooral alles eet. Tot zover niets aan de hand. Ze drinkt ook goed (melk, optimel, siroop, water, vruchtensap, thee), en ook best veel. Ze kan zo een hele beker in 1 keer leegdrinken. Met eten ook, met uitzondering soms van wat dingen die wat meer gekruid zijn, eet ze werkelijk alles. Maar soms vraag ik me wel eens af of ze niet teveel eet. Vooropgesteld dat ze echt prima op gewicht is trouwens, ze zit perfect op de middenlijn, geen gram teveel of te weinig. Vorige week hoorde ik van de leidsters van het kinderdagverblijf dat ze die middag 3 (!) boterhammen op had. Gisteren heeft ze 2 pannenkoeken en 1 boterham op. Nu zullen dat niet van die grote pannenkoeken zijn die ik thuis maak, maar toch. Dan krijgt ze nog fruit (een hele banaan gaat er moeiteloos in), tussendoortjes, groente uit het vuistje (komkommer, tomaatje, paprika), avondeten (zeker 200 tot 250 gr) en een toetje. Mijn man zegt dat zolang ze prima op gewicht is, er geen last van heeft, dat het wel los zal lopen. Op het kinderdagverblijf zijn ze ook niet echt "bezorgd" ofzo. Maar als ik kijk naar dat kleine lijfje vraag ik me wel eens af of het niet teveel is. Standaard eetpatroon: 's ochtends: 200 ml papfles tussendoor: fruit (1 hele banaan of 2 manderijntjes bv), drinken (sap/water/thee) lunch: 2 boterhammen (of soms 3 dus) met hartig en zoet beleg en 1 beker melk/optimel tussendoor: liga/rijstwafel/groente/wortelchips avondeten: potje of wat de pot schaft plus yogurt/danoontje en water ze drinkt tussendoor perensap, appelsap, groentesap, slimpie (niet allemaal natuurlijk, maar net wat ik open in de koelkast heb staan) Ze komt nu in een fase waarin ze meer en meer gaat lopen natuurlijk en dat zal ook energie kosten. Teveel? Of maak ik me onterecht een beetje zorgen?? Dank!
Dat is toch een heel normaal en gezond eetpatroon? Mijn zoontje eet dit ook zo ongeveer. Ook toen hij een jaar jonger was.
Op zich een goed schema al zou ik zelf de optimel, danoontje en alle sappen schrappen en melk, yoghurt en water of thee in de plaats geven.
Okee - onterecht onzeker dus Ik las andere schema's van dreumessen en zag bv. 1 tot 1,5 boterham e.d. en 100 tot 150 gr. avondeten. Vandaar dat ik opeens dacht, jeetje, krijgt ze niet teveel ...
Huh? Ik kan niet volgen... Dat is toch niet te veel...? Vergis je niet: een baby/dreumes is geen volwassene in 't klein! Het is niet dat ie vier maal kleiner is dan jij en daarom vier maal minder moet eten. Integendeel: wij 'grote mensen' hebben enkel voeding nodig om ons lichaam te onderhouden. Kleintjes moeten GROEIEN, en dat vraagt een grotere energietoevoer proportioneel gezien. Onze kleine meid at tot haar 11 maand ongeveer 5 sneetjes brood met soep als avondmaal. En toch bleef ze pal op het gemiddelde qua gewicht... Nu eet ze iets minder, ongeveer de hoeveelheid die jij beschrijft... Geen zorgen!
Hier eet dl nog meer. Met avondeten krijgt ze een flink bord vol (300gr ongeveer). Als we haar de kans geven eet ze tot ze moet overgeven. Verder drinkt ze eigenlijk alleen (karne)melk of water. Schema hier is ongeveer: 7.00 2 bh met beleg en melk 10.00 2x fruit + water 12.00 2 bh met beleg, gedroogde pruimen en water 15.00 rijstwafel, soepstengel oid + water 17.00 komkommer, paprika 18.00 flink bord avondeten + toetje 19.00 flesje warme melk voor het slapen Dl zit met lengte op +2 en gewicht ook. Merk wel nu ze loopt dat ze slanker aan het worden is.
Heerlijk als ze zo goed en lekker eten! En dan ook nog goed op gewicht, ik zou me echt geen zorgen maken. Ze bewegen meer, verbruiken meer energie, hebben dus ook meer eten nodig, maar komen ook minder aan. Hier wisselt het. Een paar dagen goed eten en dan weer een dagje ineens slecht (zoals gisteren). Hij haalt het wel weer in weet ik nu. Ik heb ook wel eens een off-day. Een goede eetdag ziet er zo uit: --210 ml pap met volle melk - tussendoor 2 stuks van: halve banaan/druiven/half appeltje/goodie fruithapje - 1,5 tot 3 boterhammen met hartig en zoet (appelstroop is favoriet) - 50 cc melk (slechte drinker) - tussendoor halve banaan/cracker of banaan/cracker/sinaasappel (ik - geef meestal 2x per dag fruit) - vlak voor het eten een halve soepstengel om de rust te bewaren - avondeten: wat de pot schaft of een 12/15 mnd potje - 150 cc Griekse yoghurt drinken bied ik de hele dag door aan eigenlijk: thee/dixap of water. Hij zit tussen de -1 en 0 curve.
Geniet nu ze nog zo lekker als weg eet en drinkt.. Ook bij jou kindje zal er een periode komen dat ze niks meer willen of dat lust ik niet gaat zeggen. Een kind dat lekker eet en drinkt niet aan tornen. Lekker meisje heb je.!!
Het voedingscentrum heeft richtlijnen online staan, daar kan je de 'schijf van 5' leeftijd en geslacht invullen en krijg je een handig (vond ik) overzichtje: Gezond eten voor je dreumes en peuter | Voedingscentrum
Lekker toch...! Beter dat dan dat je bang bent dat ze genoeg eten. Mijn dreumes eet 's ochtends 2 a 3 boterhammen, 2 stuks fruit tussendoor en met de lunch ook weer 2 a 3 boterhammen. Normaal gesproken ook een flinke avondmaaltijd, ware het niet dat hij op het moment lekker dwars is en zijn avondeten niet wil eten, haha!
Nee hoor, mooi schema! Ik ben het eens met je man. Wel zou ik uitkijken met aspertaam (zoetstof in oa Optimel en Slimpie).
Oh, dat vind ik niet echt veel hoor! Mijn jongens aten op die leeftijd dikke volkorenboterhammen met kaas en dronken volle melk. Ik zou wel volle producten geven, dat hebben kinderen in de groei nodig. Vet dus, in optimel oid zit geen vet. En liever suiker dan kunstmatige zoetstoffen.
Ik sluit mij hier bij aan! Onze zoon is ook altijd een grote eter geweest en at een vergelijkbaar schema. Nog wel meer trouwens Minus de danoontjes, optimel en siroopjes dan