Wij wonen in de binnenstad aan een straat die eigenlijk een voetgangerszone is maar iedereen lapt het aan zijn laars. Bijna dagelijks vliegt er wel een fietser of brommer de hoek om die mijn zoontje zowat omver rijdt als we de deur uitstappen. Kinderen, tieners, ouderen, moeders met kinderen. Het goede voorbeeld geven is er hier niet bij. Een per jaar staat er hier een stadswacht of politieagent te surveilleren maar het baat niet. Ik heb een tijd terug de politie gebeld met de vraag of ze hier vaker zouden kunnen staan omdat het gewoonweg gevaarlijk is. Dat zouden ze doen maar ik heb het nog niet gezien. Sterker nog, ook de politie rijdt hier vrolijk met fiets en brommer door de straat. Het zelf aanspreken van de fietsers helpt niet, je krijgt een kwade blik *waar bemoei je je mee, ik beslis zelf wel waar ik fiets* of wordt regelrecht uitgescholden. Mede door de reacties van de mensen ben ik zo boos dat ik werkelijk in staat ben een tapijt van punaises neer te leggen of als ze me durven uit te schelden ze gewoon van hun fiets of brommer te sleuren. dat doe ik dus niet, als mijn zoontje zegt dat ik ook moet fietsen, zeg ik extra luid dat "dat hier niet mag, mama graag het goede voorbeeld geeft en mama pas gaat fietsen als we de voetgangerszone uit zijn". Verder maken mijn vriend en ik er een sport van om tijdens het wandelen de hele breedte van de straat te benutten en zoveel mogelijk in de weg te lopen. Eigenlijk vind ik dat ik het los moet laten, maar het is gewoon zo gevaarlijk, je ziet ze niet aankomen. Wat nu?
Ik zou de gemeente even bellen, kijken of zij geen maatregelen kunnen treffen om de situatie veiliger te maken en tegelijk lastiger voor fietsers om te fietsen. Van die hekken ofzo, waarbij je wel af moet stappen als fietser, dat soort dingen.
Ik maakte er vroeger als kind zijnde een sport van om alsnog niet af te hoeven stappen en dat is best goed voor mijn coördinatievermogen geweest !!! Ik zeg doen! Challenge accepted.
Pff ik kan me daar ook vreselijk aan ergeren.... Ik zou het idd bij de gemeente aankaarten! Als het echt gevaarlijke situaties oplevert en blijkbaar is het zo nu en dan zelfs nodig om stadswacht of politie erbij te halen om de situatie wat beter te laten verlopen. Ik snap je reactie ook dat je extra breed gaat lopen, zou ik ook doen, whaha. Succes en hopelijk dat er snel iets aan gedaan kan worden. Ik ben vanmiddag bijna van mijn sokken gefietst door een dame van ongeveer 60 jaar. Ik liep over een druk voetpad met de fiets aan de hand. Mijn kinderen liepen hand in hand voor me. Ik moest even wachten voor mensen die hun fiets uit de stalling wilden halen. Stopt er rechts van mij opeens een vrouw die hard moest remmen en van haar fiets springt om niet tegen me aan te botsen . Ik kijk verbaasd haar aan en vraag: "wilde u werkelijk mij inhalen hier op het voetpad????" Ik was echt compleet verbouwereerd . Kijk als het niet druk is en ze fietsen langzaam, dan kan het me niet eens zo heel veel schelen, maar op een zaterdagmiddag
Erg vervelend ja! Zijn er meer omwonenden die er last van hebben? Ik rij vaak langs een school, daar ligt vlakbij een zebrapad en alle moeders fietsen daar vrolijk met hun kids overheen, die geven ook al zo'n goed voorbeeld. Stap dan af en steek met je fiets aan de hand over!
Ik kan me daar ook weleens aan ergeren! Vooral als ik opzij moet stappen oid omdat ik anders geschept word door een fietser. Ik zou eens contact opnemen met de wijkagent, deze worden speciaal ingezet voor hun eigen wijk en kunnen dus wat vaker/meer controleren. Contact met de gemeente zodat ze kunnen kijken naar maatregelen is natuurlijk ook een optie. En dan is de vraag nog of er meer mensen last van hebben, dat zou het wel wat sterker maken natuurlijk. Politie die door voetgangersgebied fietst kan ik mij echt niet druk over maken. Zij doen hun werk en ik ben allang blij dat ze het winkel gebied ook meenemen.
Hier achter ons appartement is ook zo'n paadje, achter ons ligt een basisschool en tussen de basisschool en ons appartementencomplex is ook een paadje waar duidelijk een bord staat dat het alleen voor voetgangers is! Hier wordt ook gefietst en met brommers gereden, ik heb er vaker al eens wat van gezegd maar dan krijg je een grote mond en dat is niet prettig, de gemeente en politie heb ik ook al eens gebeld maar ze doen er niks aan! Dus ik kan me je frustratie heel erg goed begrijpen, ik heb ook vaker het gevoel die mensen van de fiets of brommer af te sleuren of te schelden, ik doe het niet omdat het niet netjes is maar dat gevoel ken ik wel :x
Ik moet zeggen dat ik ook weleens op de stoep fiets, maar ik hou dan altijd rekening met de voetgangers omdat ik bewust ben dat ik daar niet hoor. Maar ik vind het ook superirritant dat ik mijn kinderen opzij moet roepen of snel opzij moet duwen omdat er een fiets over de stoep komt, daar mogen zij toch lekker lopen en spelen..
de wijkagent heeft laten weten dat ze meer gaan surveilleren maar dat ze die straat ook al meenemen in hun schoolgaandekinderenprogramma ofzo. Daar heb ik het afgelopen jaar niets van gemerkt, juist de schoolgaande kinderen fietsen hier het meest incl. hun ouders, grootouders. En dat terwijl je in de steeg die parallel aan deze loopt wel gewoon mag fietsen, ze hebben netjes een fietsomleiding door de stad gemaakt die mss 100 m. langer is maar waar je nergens hoeft af te stappen. Ik ga maandag nog eens contact met de wijkagent opnemen en anders ev. de gemeente (goed idee!) Mocht dat niet werken komt er een moment dat ik iedereen zeer onvriendelijk ga aanspreken. Het is niet zo'n grote straat, maar iedereen die ik spreek heeft er last van (we zijn wel de enige met een kind hier), twee weken geleden knalden er nog twee fietsers op elkaar. De straat is zo kort dat je de fietsers niet ziet aankomen, ze zijn er opeens (in tegenstelling dus tot de parallele straat), er is dus echt sprake van gevaar. Maar goed, blijkbaar moet men dat eerst aan den lijve ondervinden. Ik zou bijna overwegen me expres te laten aanrijden zodat er iets ondernomen wordt .
Wat ontzettend vervelend! Hier irriteer ik mij ook echt aan. Loop ik met de oudste naar school en middelste loopt naast de wandelwagen wordt je constant gemaand aan de kant te gaan op de stoep omdat er mensen overheen fietsen. Zowel jongeren, kinderen, moeders met kinderen als oudere mensen.. Dan denk ik echt Blijf zelf zeggen dat het een stoep is en geen fietspad dus dat ze maar ergens anders gaan fietsen of afstappen en ons inhalen. Is nu al een paar keer gebeurd dat de middelste net niet aangereden werd door een fietser, eentje tegen de kinderwagen aanreed omdat ik geen idee had dat er een fiets achter mij fietste en ik een stapje opzij deed etc etc.. Bah! Helemaal moeders met kinderen dan denk ik echt wat geef je voor voorbeeld door over de stoep te crossen 'tring tring' of ouderen die ik vaak hoor mopperen over het egoïsme van tegenwoordig en de ontbrekende normen en waarden. Maargoed begrijp je frustratie dus.
Even afreageren! Huppetee, vanmorgen reed er een of andere net ontpuberde jongeman over zoontjes teen. Hij kwam vanachter de hoek aangescheurd en we konden elkaar niet zien aankomen. Dat had heel anders kunnen aflopen. Ik vroeg rustig aan hem of hij wist dat dit een voetgangerszone is. "Ja" en hij reed weer verder. Ik wist niet dat ik zo kwaad kon worden. Ik heb hem achterna geschreeuwd dat hij " nu *** van die fiets afstapt, stuk ***" De volgende drie fietsers (45+) die het ook nog presteerden naast elkaar te fietsen in dit smalle straatje kregen ook de wind van voren. Nogmaals vriendelijk gezegd dat men hier niet hoort te fietsen en er zonet nog een jongen bijna mijn zoontje omver reed. Een van de dames keek me aan met een ijskoude blik van "Meisje, ik bepaal mooi zelf waar ik fiets". Het enige wat ik nog kon zeggen was: "En ik maar denken dat de jeugd hier erg was, maar het kan blijkbaar nog onbeschofter". Gelukkig kwamen er toen twee begripvolle fietsers die na mijn verzoek gelijk afstapten en zich excuseerden. Ze hadden de borden niet gezien en kwamen hier eigenlijk nooit. Ik ben in tranen uitgebarsten, ik was zo geschrokken van het eerste voorval. De vrouw zei dat ze het zou onthouden, hier niet meer zou fietsen en dat het echt heel erg is dat de jongeman gewoon niet reageerde. Vervolgens zei ze tegen mijn zoontje: "Jouw mama, die zorgt wel heel goed voor jou he! en gaf hem een aai over zijn bol. Nou, je kon me bijeen vegen. Na al die gemene blikken, de scheldwoorden, de bijna-ongelukken eindelijk iemand die zag waar het om gaat. Ik ben vervolgens gelijk naar de politie gegaan. Die hebben nogmaals de wijkagent op de hoogte gebracht en gezegd dat zij er eigenlijk niet zoveel aan kunnen doen, surveilleren is maar een momentopname, het haalt niets uit. Wat ik wel zou kunnen doen is de gemeente contacteren want "de borden schijnen slecht geplaatst te zijn". Ik dus gelijk de gemeente gebeld. "Ja, dit is al jaren een probleem. We hebben alles geprobeerd, stoepranden verhoogd, paaltjes neergezet maar niks helpt. Dus wij en ook de politie gedogen het maar gewoon. Het enige wat zou helpen is dat de politie meer zou surveilleren maar we krijgen ze er niet toe gezet dat te doen." Met andere woorden, de politie geeft de gemeente de schuld en de gemeente schuift het op de politie. Natuurlijk, het is helaas eigen aan de mens om zich niet aan de regels te houden maar ik vind dat hier beter of nagedacht kan worden. Het is nl. zo dat 1. de borden inderdaad aan de ene kant niet goed geplaatst zijn en 2. de politie inderdaad niet surveilleert. ZUCHT