Sappenkuur, detoxen

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 1 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.770
    7.342
    113
    Vrouw
    Goed om te lezen dat je die detox niet gaat doen. Alleen maar drinken lijkt me trouwens echt verschrikkelijk. Er staat me iets bij ooit gelezen te hebben dat kauwen ook heel belangrijk is voor de hele hongerbeleving of je spijsvertering.

Daarnaast nog wat Cobon al zei: je kunt wat je in een sapje gooit beter "zo" eten. Dat verzadigt meer en je haalt er de goede stoffen ook beter uit.

Ook zijn koolhydraten gewoon niet een vijand. Vetten, eiwitten en koolhydraten heb je nodig, net zoals dingen compleet ontzeggen op termijn niet werkt. Pak dan een kleiner bord, zodat je minder eet. Of leen eens een baby, dan hou je gewoon minder tijd over om zelf te eten :p

Ik verdenk mijn man er vaak van elk excuus aan te grijpen om zijn telefoon erbij te pakken. Als ik me afvraag of het gaat regenen, hup, buienradar. Ik wilde gewoon uit het raam kijken :o: Is er bij jou nog sprake van zoeken naar een goede reden om geld uit te geven? Met oog op je andere topic?

NiVa0230, Cobon, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Toevallig heb ik dat de weken toen man elke dag thuis was omdat hij niet kon werken gedaan. Ik wilde dat hij zich snel beter zou gaan voelen en wilde doen wat ik kan doen binnen mijn macht en dat was voor mij dus koken en daarmee zorgen dat hij veel vitamines binnen zou krijgen. Elke dag een gezond ontbijt en een gezonde lunch voor ons samen gemaakt. Ontbijt dingen als havermouttaartje met Griekse yoghurt en vers zomerfruit, havermout taartje met magere kwark appel, rozijnen en kaneel. Bij de lunch Gigantisch veel groente elke lunch opnieuw en heel afwisselend gegeten soms gebakken groente op een bietenwrap. Soms weer veel groente in een vers soepje. Spelt broodjes met avocado, Gerookte zalm en gepocheerd eitje. Noem maar op. Afvallen bij mij ging toen ook snel in die 2 weken. Het enige nadeel, maar dat heb ik in eigen hand, is dat ik mezelf vaak niet de tijd gun om voor mij alleen uitgebreid in de keuken te staan voor lunch of ontbijt. Terwijl ik al die gezonde dingen veel lekkerder vind dan een simpele bruine boterham met pindakaas. En bij zo een sappenkuur was het een kwestie van een flesje uit de koelkast trekken en klaar is clara. Dus ergens moet ik een mooie middenweg vinden tussen (voor ontbijt en lunch) 2x per dag uitgebreid in de keuken staan en 2x per dag een kant en klaar flesje uit de koeling pakken. Een tussenweg die wel net zo gezond is qua voedingswaarden als deze 2 uitersten.

3. GossipGirlxoxo

Ik heb een goede blender en maak ook regelmatig smoothies. Toch denk ik dat je met smoothies wel snel meer suiker binnen krijgt dan je wilt want door het drinken krijg je met gemak veel meer fruit binnen dan de 2 geadviseerde stukken per dag. Mijn kinderen vinden smoothies erg lekker en zijn slechte ontbijters dus maak op schooldagen vaak een smoothie als ontbijt voor ze met wat flinke scheppen havermout erdoor zodat ze tot het tussendoor momentje in de ochtend goed gevulde buikjes hebben.

4. GossipGirlxoxo

Dank je voor de tip, zal me daar ook eens in verdiepen.

5. GossipGirlxoxo

En als antwoord op je aller laatste zin. Ja dat speelt absoluut mee!
    Man zijn dolce gusto ging vanavond stuk en ik juichte vanbinnen. Heb ook niets online besteld direct maar ga morgen naar de Blokker om een nieuwe te kopen en een rondje door de winkel te lopen. Heb me voorgenomen niets extra's te kopen maaaaar ga voor ik morgen ga wel even de Blokker folder online opzoeken om te kijken of er nog hele goede aanbiedingen in staan toevallig.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.497
    21.907
    113
    Haha, ik wilde net iets in de trant zeggen als 'daar heb ik mijn lever al voor', maar je was me voor :D

Ik geloof echt niet in al die ontgoftingskuren, en volgens mij werkt het ook alleen wanneer je echt gelooft dat het werkt; dat het succesgehalte van al die kuren vooral te maken heeft met het placebo-effect. Gezonder eten kan je ook zonder allerlei sapjes.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ken wel mensen die zo nu en dan een sapkuur doen en die zweren er wel bij. Ik zou het niet kunnen denk ik.

Bij Ekoplaza verkopen ze deze pakketten en die zijn zeker niet zo idioot duur als de prijzen die jij aangeeft. Die slaan echt werkelijk nergens op.
    https://www.ekoplaza.nl/producten/product/sapvastenkuurdoos

Maar denk dat je van een slow-juicer wel plezier kan hebben.

8. GossipGirlxoxo

Ik heb besloten het niet te doen als gewoon wetenschappelijk is bewezen dat er niets ontgift met van die sapjes begin ik er niet aan want dat is voor mij de grootste reden om het te doen.

En wat betreft het placebo effect. Daar heb ik zelf Totaal geen moeite mee en heb ik de prijs van zo een kuur ook voor over. Of dat gewenste effect nou bereikt word door een placebo effect of effect dat wetenschappelijk verklaarbaar is dat vind ik niet zo heel boeiend. Het is het resultaat dat telt en als het resultaat positief is zul je mij niet horen klagen. Nu is het alleen zo dat ik er al niet heel erg in geloofde dus dat hele placebo positieve effect zal bij mij dan ook naar verwachting niet opgaan.

citroenrasp en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    https://groenevrouw.nl/blog/groene-smoothies

Deze link nog even ter overdenking
    (Begrijp me goed, ik heb dit ook allemaal uitgezocht voor mezelf dus probeer niks onderuit te halen hoor. Heb wel met smaak bovenstaande artikel gelezen (geweldige schrijfstijl) en ik heb meerdere blogs van haar gelezen en denk dat er zeker kern van waarheid in zit

Haar tip om te spugen in een smoothie gaat mij te ver :roflmao:

Ansel en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Ansel

Ansel Actief lid

11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    #30 Ansel, 1 aug 2021
    Laatst bewerkt: 1 aug 2021
    Dat klinkt als een goed voornemen! Gezond eten hoeft ook niet per definitie 2x/dag veel tijd in beslag te nemen. ‘s Ochtends havermoutsepap, of yoghurt met vers fruit en pitten & zaden, of wel eens die volkoren boterham met pindakaas (pindakaas is - zeker als je er één pakt met weinig of geen toegevoegd zout - gezond broodbeleg. Zolang je er niet in overdrijft kan volkoren brood eten ook absoluut geen kwaad. Net zoals het eten van aardappelen niet gebannen hoeft te worden (liefst dan wel in gekookte of gestoomde vorm i.p.v. gebakken, gepureerd of gefrituurd)). Voor de lunch kan je op dagen dat je weinig tijd hebt het restje opeten van de avond ervoor (toch als je ‘s avonds eten maakt met veel groenten in, iets wat ik standaard doe). Heb je wel meer tijd ‘s middags? Dan kan je één van de dingen maken die je in je post beschreef. Of een slaatje maken met heel veel verse groenten (komkommer, tomaat, radijs, paprika, kleine stukjes wortel, avocado,... met daarover bv. een beetje extra vierge olijfolie en tussen de salade stukjes mozzarella of feta voor extra smaak en extra vulling). Ik maak zeker in de zomer geregeld slaatjes (en varieer ook telkens in de samenstelling). Meestal maak ik dan meteen genoeg voor twee dagen (ook weer tijdsbesparend). Een slaatje klinkt saai, maar ik durf van mezelf te zeggen dat ik ondertussen echt wel lekkere slaatjes kan maken die gezond zijn en toch goed gesmaakt worden (ook als we bv. onverwachte gasten hebben voor de lunch).

Eens je gewend bent zo te eten, is de kans groot dat je niet meer anders wilt :) Wij eten qua maaltijden standaard ‘gezond’, niet om af te vallen, maar echt puur voor de gezondheid én omdat we het lekker(der) vinden. Toegegeven, naast al dat gezond eten, snoep ik ‘s avonds wel geregeld te veel (niet vanuit een hongergevoel hoor, maar gewoon om even te ontstressen na een drukke werkdag. Ach ja, perfectie (qua eten) hoeft ook weer niet, denk ik dan maar :p)

Heel veel succes in ieder geval! :thumup: En ik ben alvast benieuwd welke tips hier in dit topic nog allemaal gaan volgen (wie weet, doe ik hier zelf ook nog wel wat goede ideetjes op :)).

GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Ik krijg het niet voor elkaar om gefocust te blijven bij het lezen en ben na 3 regels alweer kwijt wat ik de 1e regel gelezen heb dus sla hem even op en ga hem morgen proberen te lezen. Hoewel ik twijfel of ik tips en adviezen van iemand aan WIL nemen die als tip geeft in een smoothie te spugen :|

Child en Ansel vinden dit leuk.
  12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.938
    5.970
    113
    Vrouw
    Hahaha nee dat begrijp ik. Maar ik ben bekend met de groene vrouw en zij heeft echt jaren ervaring En opleidingen over en met darmen, voeding etc dus ze weet wel wat ze zegt :p

13. GossipGirlxoxo

Dank je. Mijn dochter begint morgen met turbozwemles voor haar B diploma. Ik zit de komende 2 weken elke dag in het zwembad een uur te wachten dus dat is een perfect moment om dan wat te gaan lezen bij deze bekende groene vrouw!

Saartje33 vindt dit leuk.
  14. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Ik sap 3 dagen achter elkaar. ( ex pretox en aftertox) Want ik vind dat je niet langer dan 3 dagen geen vast voedsel moet eten. Dat lijkt me niet goed. Ik merk echt dat mijn maag en darmen het fijn vinden eens goed geleegd te worden. Daarmee val je natuurlijk al zeker anderhalve kilo af. Die er weer bij komt als je weer vast voedsel gaat eten. Normaal gesproken zit er dus anderhalve kilo eten/ ontlasting in je maag-darmstelsel.
    Verder val ik blijvend ook zo’n anderhalve kilo af. ( ik weeg rond de 60 en wil terug naar 55).
    De enorme vitamineboost die je jezelf geeft door zoveel gejuicede groenten en kruiden te eten ( doordat het sap is neemt je lichaam het makkelijker op) merk ik dus in energie en in mijn huid. Dat werkt echt wel een aantal weken door. Bovendien merk ik dat mijn lichaam daarna minder “schreeuwt” om zoetigheid en koolhydraten.
    Ik snap dat mensen roepen dat het onzin is enz maar ik haal er voor mezelf echt veel voordelen uit. En nee, je ontgift niet maar je voelt wel dat je “afkickt” van suikers en cafeïne enz.) Dag 2 is toch wel meer hoofdpijn en koud hebben.

Verder wilde je weten wat de kosten zijn als je het zelf maakt. Dit gaat bijvoorbeeld in een sapje voor 1 persoon:

1 gele bosbiet
    1⁄2 kanteloep
    1⁄2 gele courgette
    1⁄2 gele paprika
    1⁄2 verse kurkuma
    1 bolletje verse gember

Als je dit biologisch wilt kopen ben je echt een paar euro verder. Want met een slowjuicer houdt je dus veel pulp over en drink je alleen het langzaam gejuicede vocht. Dat is anders als een blender die alles mixed.

15. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Zeker duur maar ik ben er ook nog heel blij mee. Maar dus als ik echt een kuurtje doe bestel ik de sapjes. Want juist dan wil ik afwisseling in wat ik drink. En merk dat veel biologische groenten dan moeilijk aan zijn te komen. En ik niet alleen maar dezelfde soort sap wil drinken.
    Man en kinderen drinken mee als ik zelf juice. Dus dat vind ik al het grote voordeel als ik zelf sap maak. Mede een vitaminebommetje voor hen.

GossipGirlxoxo en nizzie86 vinden dit leuk.
  16. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

31 mei 2019
    1.412
    1.253
    113
    Vrouw
    Als je al tot ontgifting over wil gaan dan zou ik je adviseren om te vasten en als je je vasten verbreekt enkel biologische groenten en vruchten te eten en noten.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Hebben jullie recepten voor lekkere gezonde sapjes?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Maar dat is met zo’n sapkuur toch net zo goed het geval? In een smoothie kun je ook groenten verwerken.

Maar ik geloof dat het hele product beter is, oa omdat het meer vezels bevat. Daarnaast moet je het kauwen en dat schijnt ook beter te zijn (ben vergeten waarom precies).

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina