Sarma

Discussion in 'De lounge' started by Zena, Aug 19, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Talia! Zou jij voor mij aan je schoonmoeder kunnen vragen waar ze die bladeren koopt en hoe lang ze dat kookt?
    Dat is namelijk de variant waar ik naar op zoek ben!

2. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    hoelang ze ze kookt zal ik vragen voor je maar de bladeren heeft ze in de tuin staan dat weet ik wel maar mss weet ze wel waar je ze kan krijgen ik zal morgen eens navragen voor je.

3. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ja graag! De druivenbladeren variant ben ik niet zo dol op. Ik ga ook voor de koolbladeren. Heerlijk!
    Dank je in ieder geval!

4. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    1,149
    0
    36
    ben even aan het googlen geweest en heb wat aanvullingen gevonden op het sarma-recept.

als je koolbladeren wilt gebruiken ipv wijn(druiven) bladeren, dan staat bij de meeste recepten spitskool aangegeven.

in de meeste gevallen word kalfsgehakt aangeraden, maar toen ik gisteren in de winkel een turks vrouwtje aansprak over welk gehakt ik het beste kon gebruiken adviseerde zij rundergehakt want dat was toch wel het lekkerste. (helaas te laat gevraagd want ik had inmiddels al lamsgehakt gekocht)

ook word er vaak als ingrediënt nog knoflook aan toegevoegd en ipv water kippebouillon aangeraden om het in te koken.

de kooktijd is ongeveer een uurtje.

5. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    1,149
    0
    36
    nu heb ik dus een vraag aan de (turkse) dames onder ons, ik heb nog nooit lamsgehakt gegeten en vraag me af wat het verschil in smaak is vergeleken met rundergehakt?

aangezien ik toch maar besloten heb om de sarma met rundergehakt te maken (is tenminste een veilige smaak, want dat ken ik) heb ik nu dus 400 gr. lamsgehakt liggen.
    weet iemand een lekker recept met lamsvlees'?
    en dan denk ik aan iets van snackballetjes met een lekker sausje oid.

maar ik hou me ook aanbevolen voor andere ideeën.

6. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Hmm, klinkt lekker allemaal! Wat eet je er gewoonlijk bij? Eigenlijk is het al vlees, rijst en groenten, maar alleen maar een groot bord vol drolletjes lijkt me ook zo saar...

7. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    1,149
    0
    36
    volgens mij eet je ze als voorgerecht of als snack.

het is ook de bedoeling dat je ze pas eet als ze afgekoeld zijn.

kan je er nog niks van zeggen want ik heb ze ook nog nooit geproefd en ga ze morgen pas maken.
    ben nu alleen weer in dubio of ik ze met druivenbladeren maak of toch ook maar met spitskool, aangezien de meeste dames toch voorkeur hebben voor koolbladeren.

ik denk dat ik het maar met beide probeer, dan zal er altijd eentje zijn die smaakt en de rest geef ik dan wel weg aan de buurt, wonen hier genoeg turkse mensen die dan meteen een cijfer kunnen geven aan mijn kookkunst

8. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Aha, dat is handige info, ik had ze namelijk warm gegeten... Ik vind druivenbladeren niet lekker. Het is heel persoonlijk, maar ze zijn vrij sterk van smaak...

9. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Dat klopt dus niet. Je hebt er 2 varianten van; 1 met vlees en een zonder. Die zonder vlees wordt koud gegeten, maar die met vlees wordt gewoon warm gegeten als hoofdgerecht. Het recept dat ik heb gegeven is dan ook als hoofdgerecht.
    Ik maak er soms een stuk vlees bij, of soep vooraf, maar heb er altijd rauwkostsalade bij.

Je kan idd spitskool gebruiken als je het met kool wilt maken. IK houd daar niet zo van, maar dat zijn persoonlijke voorkeuren. Ik leg de spitskool altijd in kokend water om het los te weken en daarna haal ik een voor een de bladeren eraf. Ik kook de bladeren eerst een tijdje (volgens mij heet dat blancheren) zodat ze zacht worden, dan leg ik ze in koud water en laat de afdruipen. Daarna vul ik ze.

Het verschil tussen lamsgehakt en rundergehakt. Uhm.. Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik dat verschil niet goed ken, want ik gebruik zelf altijd rundergehakt. Ik weet wel dat lamsvlees malser is, maar of dat ok geldt voor het gehakt.. :(

10. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    En Nienke? Is het gelukt met de sarma? Vond je het lekker?
    Ik ben helemaal happy met het recept, ik ga het zondag maken denk ik, of maandag.

Share This Page