Hoi dames, Nu mijn verlof vorige week is ingegaan, word ik overstelpt met smsjes, mailtjes, belletjes!! Iedereen 'wil me nog even zien voor de bevalling'...(ook mensen met wie ik bv 2 wkn geleden nog uitgebreid heb afgesproken)... Begrijp me niet verkeerd, ben natuurlijk echt wel dankbaar voor de interesse! Maarrrr ben zZzoooo moe...en heb er echt zo weinig zin in merk ik! Het is toch steeds even je huis aan kant maken, wat lekkers in huis halen en jezelf een beetje 'aan kant maken' ook met een huidig energielevel van zero is dat best even intensief... Ga ik deze zwangerschap dan eindelijk goed 'nee' leren zeggen? was nooit echt mijn sterkste punt Waarom is dat trouwens dat iedereen opeens nog een keer voor de bevalling lijkt te willen afspreken? Is dat een soort 'onbeschreven regel' dat je dat 'hoort te doen'?.. Nogmaals, is geen klacht naar alle lieve mensen toe...maar meer 'hoe leer ik mijn grenzen goed aan te geven workshop' (wilde het gewoon ff kwijt ook..)
Ik denk dat het gewoon interesse is, hoor meid! En ik zou het op jouw tempo doen en wellicht dan handig om gewoon bij jou thuis af te spreken met wie je nog wel wilt zien. Als het bij jou thuis is, kan je ze er ook 'uitzetten'. Heerlijk dat je verlof is begonnen. Ik had vandaag met verlof gemogen maar heb besloten het nog twee weken uit te stellen zodat ik pas in het nieuwe jaar hoef terug te komen.
Zeker dat het interesse is, is ook alleen maar goed bedoeld. Ik had zelf alleen zoiets van 'dalijk rondom de kraamtijd krijg ik het waarschijnlijk al druk genoeg met allerlei bezoekjes'...nu nog even chillen please !! (het lijkt een beetje dubbelop allemaal)... Kan het fysiek ook niet meer zo aan nu, vandaar denk ik dit gevoel van ...´ga weg allemaalllllll´ haha... Wat heerlijk dat je je verlof nog kunt uitstellen, dan heb je nog lekker 12 weken straks na de bevalling!! Als je het aankunt, waarom niet?!
@ Meryl, Oh, wat ontzettend herkenbaar!!! Ik ken het gevoel zo goed!! Ik heb inmiddels mijn agenda grotendeels leeg gemaakt, omdat mijn VK me adviseerde wat rustiger aan te doen omdat ik zo veel harde buiken had, maar tjongejonge, wat vind ik het lastig! Ik vind iedereen super super lief, maar ik hoef nu echt even niet elke dag bezoek! Ik wil het liefst als een soort kluizenaar mezelf opsluiten en het huis in orde maken en afwachten tot de kleine er is... en dat heeft niks met andere mensen te maken, maar alles met mijn eigen nesteldrang.. daarbij ben ik het zat om de hele tijd hetzelfde verhaal te vertellen (hoe voel je je, hoe lang moet je nog, hoe zit het met de kwaaltjes) kortom, ik wil gewoon even geen drukte! En hoe leuk, lief of aardig het bezoek ook is, het is toch bezoek, dus je bent toch niet zo relaxt als wanneer je alleen of met je man alleen bent, dus het kost je toch meer energie... Ik vond het ook heel lastig om nee te zeggen, maar merk wel dat mensen er wel begrip voor tonen als je nee zegt. Alleen merkte ik wel dat nog veel mensen inderdaad opeens nog af willen spreken, alsof dat dadelijk nooit meer kan als het kindje er is... en dat terwijl ik er juist normaal wel veel,maar nu de laatste weken totaal geen behoefte aan heb! Mijn advies: Gewoon luisteren naar je gevoel, en nee zeggen ookal kost het moeite. Echte vrienden en mensen die van je houden snappen het, of doen in elk geval hun best om het te begrijpen. We hebben dadelijk onze energie hard nodig om ons kindje op de wereld te zetten, en dat is nu even prioriteit numero uno! liefs,
En weet je, je hoeft niet eens smoesjes te verzinnen, je kan gewoon de waarheid zeggen, dat je zo ontzettend moe bent en veel moet rusten. Daar is geen woord van gelogen en mensen zullen het heus begrijpen, je bent hoogzwanger en dat kost gewoon heel veel energie! En nogmaals, als er iemand bij zou zitten die dat niet snapt,kun je je afvragen of die persoon wel iemand is waar je veel energie in wilt steken
Lekker aan jezelf denken! Je hebt je rust nu hard genoeg nodig. Je zou bijvoorbeeld met jezelf kunnen afspreken dat je bijvoorbeeld alleen maar tussen 10 en 12h of tussen 14 en 16h afspreekt, en dat je tegen je 'dates' zegt dat je daarna gewoon even móet slapen. Ik denk dat iedereen daar wel begrip voor heeft.
Gewoon afspreken met degene die je evt nog wilt spreken voor de bevalling maar zeker ook goed naar je eigen lichaam luisteren. Of als je toch iedereen wel nog wilt spreken bv een aantal tegelijk dan heb jij meer tijd voor jezelf en heb je toch iedereen nog gesproken. Ik had een paar dagen afgesproken en de rest deed ik gewoon rustig aan. Mijn dochter is met precies 37 weken geboren dus ik was wel blij dat ik 6 weken van tevoren met verlof ben gegaan anders had ik eigenlijk al geen verlof vooraf gehad wat ik ook als zeer prettig heb ervaren.
misschien een idee om in een keer van iedereen af te zijn: een babyshower geven? Krijg je ook nog es cadeautjes! misschien krijg je daar wel genoeg energie voor. In ieder geval succes! Toen ik je verhaal las, voelde ik me schuldig dat ik hetzelfde bij mn vriendin heb gedaan...
Hihi, ik moet een beetje lachen, omdat ik ineens het verhaal van de andere kant bekijk. Ik wilde zelf nl ook altijd (nou ja, aan mijn dierbare vriendinnetjes dan) laten merken dat ik wel aan ze dacht, ook die laatste weken voor de bevalling. Als je niet diegene bent die zwanger is, kan de tijd zo snel voorbij gaan nl. Volgens mij snappen ze het prima hoor, als je aangeeft er geen energie voor te hebben en het liefst lekker thuis te cocoonen in deze laatste weken. Is toch je goed recht?? Blijf jij maar lekker thuis broeden en je geestelijk voorbereiden deze laatste weken. Geniet ervan en rust een beetje uit!
Waarom schuldig voelen? De intenties zijn immers goed Ik denk dat het gewoon bij mijzelf ligt en dat ik duidelijk en eerlijk moet zijn (is soms alleen wat lastig omdat je mensen niet voor de kop wilt stoten) Grappig om zo eens van de andere kant te zien inderdaad (hihi).. Bedankt voor jullie reacties
Ja, ook voor mij zeer herkenbaar. Behalve mijn allerbeste vriendin (wij voelen elkaar feilloos aan) willen er nog een hele hoop mensen op bezoek komen voor de bevalling. Ik heb er eigenlijk geen moeite mee om precies te doen waar ik zelf zin in heb en waarvan ik zelf denk dat het haalbaar is. Zo willen ook al mijn collega's met zijn 8en nog eventjes langskomen voor de bevalling. Maar voor mij is dit nu erg druk. Ook ligt ons hele huis op zijn kop door een lek in de badkamer. Ze zijn iedere dag bezig met leidingen en het hele huis ligt vol met stof i.v.m. alle tegels die van de muren af moesten en werklui die hier met cementvoeten door het huis lopen. Overigens erg handig als je nesteldrang hebt. Maar ik kan hier nu echt geen bezoek gebruiken van kennissen of collega's. Wel heel lief dat ze allemaal nog langs willen komen. Ik ga er vanuit dat mensen het wel begrijpen.
Jeetje Luna, lijkt me ook geen pretje zo'n lek nu in je badkamer nu pffff.... Veel succes! Hoop dat het snel is opgelost!
Ik probeer max. 3 afspraken te maken per week en verder niks.. op die andere dagen kan ik dan lekker relaxen. Ik eet daarnaast nog wel 1 keer in de week bij m'n ouders en 1 keer in de week bij m'n schoonouders, maar daar ben ik niet echt op visite eigenlijk. Moet zeggen dat iedereen om mij heen vindt dat ik het lekker rustig aan moet doen en niet te veel moet afspreken, dus iedereen houdt echt rekening met me, zo lief. Nu gaat alles gewoon heel makkelijk, maar ik denk dat het over een week of 2 wel anders is, dan staat m'n hoofd er misschien helemaal niet meer naar. Opa en oma van mijn man willen 6 dagen voor m'n uitgerekende datum langs komen, omdat ze dan in de buurt zijn, eigenlijk zie ik het niet echt zitten, dus spreek wel af.. onder voorbehoud, maar als ik er dan geen behoefte aan heb, is het jammer. Owh en ik had vandaag nog een echo en de echografiste gaf ook aan, dat het absoluut geen overbodig advies is, om elke middag even te gaan liggen of slapen als het lukt. Zij zei ook dat het voor je kindje (groei) heel belangrijk is en voor jezelf goed rusten voor de bevalling en de kraamtijd. Ik vind het heerlijk om 's middags even te tukken, doe je dat nu ook of lukt dat niet? Liefs Huismusje
Nee echt een pretje is het niet, maar zaterdag is het klaar en dan heb ik er wel een lekker badje in zitten. Bedankt! jij ook succes met het bezoek
Grappig he, ik zou gewoon 2 afspraken per week plannen (of 1 of 3 net waar jij zin in hebt) en vol is vol. Je kunt "gewoon" uitleggen dat je te moe bent om elke dag af te spreken. Klinkt heel makkelijk maar dat is de enige mogelijkheid om jezelf niet voorbij te lopen en zodat je nog tijd hebt voor jezelf. Of geef een "feestje" of plan een dag met een aantal mensen tegelijk op terras....