Hi, Heb even het advies nodig van de hondenkenners onder ons. Mijn nichtje en haar man zitten een beetje met hun handen in het haar. Ze hebben nu een aantal jaar een Jack Russel (reu), als pup gehaald. Dat ging altijd goed maar sinds een tijdje begint hij te grommen naar vooral de kinderen en naar vreemden, soms ook naar hun. Het begint nu steeds erger te worden, hij laat soms ook even zijn tanden zien . Hij krijgt genoeg aandacht, ze gaan over het algemeen elke dag lekker lang wandelen (los, hij luistert erg goed en dan gaat het ook altijd goed, wel gromt hij dan wel eens naar andere honden) en ´s avonds ligt hij graag bij hun op schoot. Overdag is het natuurlijk vaak erg druk met 4 kinderen van 2, 4, 6 en 8 jaar. Hij gromt trouwens vaak al als iemand naar hem kijkt, ook al is dat 5 meter bij hem vandaan. Hij heeft een bench waar hij zich fijn in voelt, maar daar moeten kinderen en vreemden dan wel bij uit de buurt blijven en vooral dus niet naar hem kijken. Waarom zou hij zo grommen en wat kunnen ze hieraan doen? Ze vinden het nu niet meer kunnen, zijn bang dat hij een keer zal bijten. Ze zitten te denken aan een nieuw baasje, willen dan van hond ruilen met een familielid, maar ze willen eerst nog kijken wat ze kunnen doen hieraan. Ze gaan nu eerst zoeken naar een gedragstherapeut voor honden (of hoe zo iemand ook heet ), maar ben ook benieuwd wat jullie hiervan denken. Wij en zij denken dat hij slecht tegen drukte kan en zich snel bedreigd voelt. Ben benieuwd naar jullie reacties!
Moeilijke situatie, vooral als er kinderen bij betrokken zijn. Ben geen echte hondenkenner hoor. Maar wie weet heeft het beestje wel pijn? Of misschien moeten de rangorde regels een beetje aangescherpt worden: Hond niet op de bank of op bed, krijgt eten als het gezin gegeten heeft, trek spelletjes worden niet door de hond gewonnen, aandacht wordt gegeven omdat het baasje het wil niet omdat de hond het afdwingt etc. Maar ook is het belangrijk dat een hond zijn eigen plekje heeft, maar dat is al wel zoals ik lees. Bij ons is de mand alleen maar voor de hond. Hij heeft een hele grote mand en is heel aantrekkelijk voor onze dochter om erin te kruipen, maar dit is de hond zijn plek, dus geen gesol met de hond als hij in de mand ligt, hij moet ergens zijn rust krijgen en hebben. Erg moeilijk, hopelijk kan het op een makkelijke manier opgelost worden.
Da´s wel een goeie, de rangorde, denk ook dat daar iets niet goed zit. Dus niet meer gezellig op de bank, eten krijgt ie volgens mij al nadat zij gegeten hebben, trekspelletjes doen ze niet volgens mij, hij laat altijd netjes z´n speeltjes los voor zover ik weet. Dat van die rangorde lijkt me wel sneu voor hen, ze vinden het zo fijn dat ze ´s avonds wel lekker met hem kunnen kroelen zonder in de gaten te houden of hij niet gromt naar 1 van de kinderen. En hij heeft een eigen plek waar hij zich kan terugtrekken, maar hij zit nu dus heel vaak (vrijwillig) in de bench, ´s ochtends, ´s middags (als de kinderen uit school komen) en in het weekend en de schoolvakanties. Dat is ook niet leuk voor hem natuurlijk. Het gaat trouwens wel redelijk als alleen de jongste thuis is en de rest op school zit. Het lijkt toch wel wat met drukte te maken te hebben.
hoe oud is het diertje en is het al geholpen? ik kan een gedragstherapeut en een bezoek aan de dierenarts trouwens zeker aanraden. zij kunnen niet zichtbare oorzaken of problemen herkennen, danwel geestelijk, danwel lichamelijk.
Ik zou eerst een paar dingen na gaan * Algehele check bij de DA dat iets lichamelijks uitgesloten kan worden * Kijken of de regels niet versloft zijn * Nagaan of er iets ''naars'' gebeurd kan zijn (ookal is het perongelijk) Grommen kan heel veel betekenen, onzekerheid, angst, pijn, agressie. Soms kan een dier bijvoorbeeld een hersenbloeding gehad hebben zondar dat je het weet en hierdoor in gedrag veranderen (heb het van dichtbij meegemaakt) Suc6, ik hoop dat ze de oorzaak kunnen achterhalen.
Hij moet zijn plek weer leren kennen. Het kan zijn dat hij met het grommen zijn roedel beschermt. Maar dat doet de dominantste van de roedel altijd. Maar in een gezin hoort de hond niet bovenaan te staan, maar het gezin. Die moeten voor hem bepalen wanneer iets gevaarlijk is, maar ook idd wanneer er gegeten wordt, gestopt met spelen, etc. Kleine honden vertonen vaak deze gedragsproblemen omdat men ze ook als 'klein' behandelt. Dus op schoot op de bank, want dat kan met dat formaat hond. Terwijl de dominantste hond van de roedel altijd bovenop zit/ligt. Niet meer doen dus! Uiteraard is dit niet de oplossing van alle problemen, misschien verstandig om een hondengedrags expert te mailen?
Bedankt voor jullie tips. Hij is een jaar of 3, geholpen is hij volgens mij al wel, maar zo niet, zou dat ook al kunnen schelen. Kleed ligt over de bench inderdaad. Hersenbloeding denk ik niet, het is langzaamaan erger worden. Maar een algehele check bij de dierenarts en daarna gedragstherapeut klinkt als een goed plan. Iets naars gebeurd, zou kunnen, met 4 kinderen zie je niet alles. Denk dat dat nog het grootste probleem gaat worden, qua rangorde, als daar iets mis mee is, iedereen moet zich goed aan de regels gaan houden, dat is moeilijk met kinderen en dan ook nog met 4 kinderen. Kinderen kunnen ook niets met hem, ja, een bal of stok gooien buiten, dat gaat prima, aaien gaat dan ook. Maar binnen niet, hij wil het niet. Qua rangorde, hond niet op schoot is nr. 1 denk ik en goed reageren op het grommen, maar ja, wat is goed? Verschilt per mening/situatie. En dominant gedrag, hij komt verder niet dominant over, vind ik als leek... Hij gromt en loopt vervolgens het liefste weg. Nichtje is dus bang dat als hij een keer niet weg kan, hij zal bijten. Verder komt hij dus absoluut niet agressief of dominant over, maar dat zal misschien ook niet zo zichtbaar zijn. Ben erg blij met jullie tips, hoop op nog meer tips en kan dan morgenavond m´n nichtje bellen om wat tips/evt. stappenplan door te geven.
Het heeft meestal met rangorde te maken. Wij hebben dit ook gehad met onze hond en contact opgenomen met een gedragstherapeut. Zij heeft ons geholpen en het is gelukkig goed gekomen.