Rust ivm hoge bloeddruk ~ hoe zorg ik dat leidinggevende dit begrijpt?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by poetje84, Apr 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. poetje84

poetje84 Actief lid

Oct 24, 2011
    141
    0
    0
    Hallo,

Morgen hoop ik 23 weken zwanger te zijn. Tijdens de controle bij 11 weken bleek mijn bloeddruk te hoog. De gynaecoloog schreef me 3xdaags 250mg Methyldopa voor. Hiermee zakte mijn bloeddruk weer meer; maar af en toe schommelde 't nog.

Toen ik bijna 19 weken was, bleek mijn bloeddruk 145/90. Weer hoog dus. 't Zou kunnen dat het te maken had met spanning ivm de GUO die ik toen kreeg; dus 14 dagen later moest ik terug. Toen was ie 140/78. Mijn medicatie is toen nog niet gewijzigd.

Weer twee weken later, afgelopen woensdag, was mijn bloeddruk opnieuw te hoog. In eerste instantie 175/90 en na een poosje rust was het 150/85. De gyn vond het echt te hoog en heeft mijn medicatie opgehoogd naar 3xdaags 500mg Methyldopa. Aanstaande donderdag moet ik terugkomen om te zien of hij weer gezakt is en dan moet ik ook een halfuur aan een meetapparaat liggen.

Tot zover goed en wel. Al een aantal keren zei ze tegen me 'doe rustig aan', 'denk aan je rust', 'zorg dat je wat kunt rusten' enz. Zo ook afgelopen woensdag. Nu heb ik er eerlijk gezegd nog niet veel aan gedaan. Ik sta de hele week voor de klas; en dat vergt minimaal 100% inzet. Het enige wat ik deed was 's avonds al vroeg naar bed, of op de bank en weinig in het huishouden doen; school liet ik voor alles gaan.

Van mensen die ook een hoge bloeddruk hadden tijdens de zwangerschap hoorde ik met klem dat ik écht zeker een uur per dag zou moeten rusten. Nu mijn bloeddruk weer omhoog is en mijn medicatie ook... nu ga ik ook wel beseffen dat het zo moet. Ik heb de gyn nog eens gebeld en nog eens nagevraagd.. en een uur rust op een dag is een heel goed idee zei ze, ze was helemaal voor.
    Nu is dat in het onderwijs vrij lastig om na dat uurtje weer voor je groep te gaan, dus komt het eigenlijk neer op halve dagen gaan werken.

Na veel piekeren (ik wil zo graag nog doorgaan) heb ik dat toch aangekaart op school. Mijn leidinggevende zei dat ik daarvoor een verklaring nodig had van de gynaecoloog, maar dat had ik aan de gynaecoloog al gevraagd en die zeiden dat er over een advies geen verklaring gegeven wordt. Of ik 'm dan bij de huisarts zou kunnen halen...

Maandag gaan ze contact opnemen met de Arbo (daar had zij volgens haar zeggen een verklaring voor nodig), en hoor ik meer. Klopt het dat ik wel een verklaring nodig heb van de gyn? Ik hoor overal rondom me heen ook van niet... Er zijn heel veel mensen die zelf ook de Arbo bellen; maar bij ons gaat het eigenlijk nooit zo...
    En het vervelende is ook; ze vroeg maar of ik me er ziek van voelde. EN dat voel ik dus niet; maar 't feit dat ik me niet ziek voelde begreep ze dan weer niet waarom ik niet wilde werken. En ik was in het weekend wel naar m'n schoonouders en zusje geweest; of ik daar dan niet in kon minderen...

Hoe kan ik duidelijk maken dat ik gebaat ben bij rust en ontspanning en juist moet voorkomen dat ik er echt ziek van wordt? Ik krijg hier een ontzettend onzeker gevoel over; en pieker er veel over... en dat komt m'n bloeddruk vast niet ten goede. Ik ga het donderdag ook voorleggen bij de gyn; maar heeft u zo al tips voor me?

Alvast bedankt (en excuus voor het lange verhaal)!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

geen probleem, een lang verhaal.
    Ik denk ook dat die rust nodig is, vind het verstandig dat je gyn dat adviseert.
    Het is in NL zo geregeld dta niet de gynaecoloog of verloskundige een briefje moet schrijven voor het werk, maar de ARBO arts bepaalt of en hoeveel minder je moet gaan werken. Die kan wel vragen om je medische gegevens in te mogen zien om het beleid te bepalen. je leidinggevende moet naar het advies van de ARBO arts luisteren, je wordt gedeeltelijk ziek gemeld, dat betekent ook dat je verlof in zal gaan bij 34 weken.
    Succes en bij meer vragen horen we het wel!

Mirjam

Share This Page