Hallo, in het begin van mijn zwangerschap werd er een echodense gezien op het hartje. Inmiddels ben ik 36 weken zwanger en vandaag bleek bij de meting dat de bovenbeentjes bijna vier weken achter lopen. Moet ik mij nu echt zorgen gaan maken om een syndroom?
Hoi Portret, goede vraag. Een geïsoleerde softmarker zoals een echodense focus in het hart bij een 20 weken echo is een variatie van normaal en wordt dus ook als normaal beschouwd. Zie je op de 20 weken echo een kort beentje, al dan niet in combinatie met een echodense focus, dan is dat reden om een uitgebreide echo bij de gyn/PD te krijgen ivm een iets verhoogde kans op afwijkingen bij het kind. Als je, net als bij jou, later in de zwangerschap een kort bovenbeentje vindt, is dat op zich ook een reden om verder te kijken. Ongeacht een echodense focus bij de 20 weken echo. Ik weet alleen niet of de artsen van de prenatale diagnostiek deze 2 bevindingen nu nog aan elkaar linken om te beoordelen of het bij een mogelijk syndroom kan passen. Er is wel overleg geweest met de gynaecoloog? Deze zal je uit kunnen leggen of het mogelijk gewoon genetisch is (dus familie ook korte benen) of dat er toch wordt gedacht aan een mogelijke afwijking. (skeletafwijking bv). Groetjes Brigitte