Goedenavond, Ik hoop dat jullie wellicht mij wat advies kunnen geven. Eerst zal ik zo kort mogelijk mijn verhaal doen. Eerste zwangerschap: Verwacht meisje 7,5 pond geboren net aan 5,5 pond. Dubbel omstrengelt erg dunne navelstreng maar alle vaten aanwezig. Moeizame start gehad maar trok snel bij. Laatste weken ook last gehad van een te hoge bloeddruk. Spontaan gebroken vliezen op 38+5 31 uur laten dochter geboren. Tweede zwangerschap: Veel moeizame klachten. Nu 32+5 week zwanger Bloeddruk nu goed 118/81 pols 73 20 weken echo smal hoofdje en klein buikje. 32 weken echo groot buikje. 24 weken glucose tolerantie test gehad ivm vader dm. Geen bijzonderheden. 6-11 sporen van eiwitten gevonden. Sinds 5 dagen in de ochtend braak neigingen maar niet hoeven braken. Geen drang om te urineren maar bij hoesten toch grote plassen verliezen. Vandaag weer controle gehad 20-11 Urine: eiwitten 30 Mg/dl Leucocyten 50 UL Bloeddruk 118/81 Besloten om nogmaals een glucose tolerantie test te laten doen. Met de eiwitten en leuco's wordt niks gedaan aangezien mijn bloeddruk niet te hoog is. Begin mij nu toch wel zorgen te maken. Begint pre eclampsie niet eerst met verhoogde eiwitten voordat überhaupt je bloeddruk omhoog gaat? Maak mij nu best wel druk hier om dat ik een drukkend gevoel op mijn middenrif krijg. Wat adviseren jullie ?!
Goedenavond, ik kan me voorstellen dat je ongerust bent. Zeker met de klachten die je hebt. Je zit qua eiwit in de urine net op de grens. Bij 30 mg/dl of hoger kan er sprake zijn van een pre eclampsie. Soms kan pre eclampsie ook voorkomen zonder een hoge bloeddruk. Belangrijk is om wat extra onderzoek te doen om een pre eclampsie uit te sluiten. Meestal wordt een zwangere via de verloskundige doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar wordt dan vaak bloedonderzoek gedaan en de urinetest herhaald. Zijn de eiwitten weer verhoogd, dan wordt er soms besloten 24 uur de urine te sparen, om te kijken hoeveel eiwitverlies je hebt in 24 uur. Soms kan er ook eiwit in de urine voorkomen als er sprake is van een blaasontsteking. Is dit ook getest bij het urine-onderzoek? Indien je een niet pluisgevoel hebt, zou ik je adviseren weer contact op te nemen met de verloskundige en dit met haar bespreken. Succes! Groetjes Monique
Beste Monique, Ik ga morgen ochtend toch even bellen met mijn verloskundige. Bedankt voor het snelle advies hier kan ik zeker wat mee. Ik hoop dat ze mij even door willen sturen voor een bloedafname. Er is nog niet getest op een blaasontsteking. Gezien de leucocyten kan het daar natuurlijk ook op duiden. Vaak wordt er met een stripje alleen gekeken naar de nitriet. Bij mij is deze nooit eerder afwijkend geweest dus werd mijn urine altijd op een kweek gezet. Misschien toch wel handig dat ik morgen ook een urine breng naar de huisarts. Nogmaals bedankt. En een fijne avond . Mvg Michelle