ik had een vraagje ik ben er van de week achter gekomen dat ik wanger ben. nou was ik al enige tijd wat moeier en af en toe licht in mijn hoofd ook had ik vaak last van hartkloppinen en benauwdheid... nou gaf mijn zus als advies om even mijn bloed te laten nakijken omdat zowel zij als mijn moeder een te kort aan ijzer hadden en daardoor tijdens zwangerschap vaak loom en licht in hun hoofd waren..komt dat vaker voor bij zwangerschap en kan je zelf iets met vitamine pillen doen ofzo ik slik al wel foliumzuur... of is het dan toch handiger om even een afspraak te maken bij de huisarts of verloskundige??? alvast bedankt voor het antwoord
hoi Sammie, gefeliciteerd met je zwangerschap! Moeheid hoort bij de zwangerschap. Het kan wel zijn dat je ijzer iets aan de lage kant is. Je kunt in plaats van foliumzuur een zwangerschapsmultivitamine nemen, daarin zit foliumzuur in de goede hoeveelheid en ook ijzer. Voorbeelden hiervan zijn gravitamon, fem natal of kruidvat zwanger vitaal. Zit allemaal hetzelfde in, alleen een prijsverschil. Je mag al een verloskundige bellen voor de eerste afspraak. Die krijg je bij ongeveer 8-10 weken. Dan krijg je ook een formulier mee om bloed te laten prikken, dat wordt onder andere gecontroleerd op ijzer. Als je dat te lang vindt duren kun je vragen of je bij de assistente van de huisarts even je ijzergehalte kunt laten controleren. Meestal hebben ze zo'n apparaat staan en dan is een vingerprikje genoeg. Mirjam