Ik wil een zaterdag een nieuw receptje uit proberen maar in de saus gaat een glas witte wijn. Kan je dit gewoon eten , want geloof dat dit toch geheel verdampt, of toch beter niet?
als je die saus nog even doorkookt is de alcohol gewoon verdampt. Kan dus geen kwaad volgens mij (heb afgelopen weekend ook witte wijnsaus gegeten bij vis...)
Sowieso verdampt de alcohol als je 't kookt. Daarnaast kan een saus waar een beetje witte wijn in zit echt geen kwaad, zelfs als er een beetje alcohol in zou zitten. Ik neem aan dat dit hele glas op een pannetje is of zo, en niet op een portie saus.
"Alcohol verdampt gedeeltelijk in een gerecht, dit gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentages hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft. Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol: Even laten koken: 15% Flamberen: 25% 15 minuten laten pruttelen: 60% 1 uur laten koken: 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn." Zelf ben ik heel streng wat betreft alcohol. Ik neem echt niets met ook maar een beetje alcohol erin. Ik geef dan ook helemaal niets om alcohol. Maar een keer een beetje kan vast niet echt veel kwaad.
Nee, kan geen kwaad. Er zijn zelfs mensen die pleiten voor heel af en toe een glaasje rode wijn in de zwangerschap. Ik drink het zelf niet hoor, ik vind alcohol gewoon niet lekker dus ik mis het ook niet. Hoe het ook zei, die 2 druppen die je in de saus binnen zou krijgen dat kan echt geen kwaad.
ik heb gelezen dat je 2 glazen wijn per week mag drinken als je zwanger bent dan zal dat sausje ook wel geen kwaad kunnen. zelf drink ik niet alleen met oud en nieuw ga ik 1 glaasje champagne drinken.
pfoe.... als ik overal rekening mee moet houden met wat ik wel en niet mag mag ik niets meer! ga niet aan de alcohol savonds maar een witte wijn saus neem ik ook lekker hoor! En een enkele keer een plakje leverworst mag ook best. niet zo streng zijn voor jezelf joh. geniet ze!
Het is pure onzin dat je de hele zwangerschap op gekookt water en zelfgebakken brood moet leven. Een plakje leverworst af en toe is inderdaad niet schadelijk en als je weet dat er zich soms al alcohol vormt in overrijp fruit dan zul je moeten concluderen dat de kleine echt niet direct dood gaat van een portie witte wijn saus. Ook verhalen dat je geen kaneel, geen drop, geen schimmelkaas etc. mag eten in je zwangerschap zijn opgeblazen door de media en wat wel niet allemaal aan blaadjes en goedbedoelde wetenschappers en voorlichters. Lees je liever even goed in voor je zoiets post.
Ik heb ook niets tegen witte wijn in saus. Spoel mijn mond zelf ook met Listerine. Lees jij maar eens goed op welk gequote bericht ik reageer..