Mijn zoontje is 9 maanden en ik vroeg me af wanneer je minder melk zou moeten gaan geven? Dit is zijn schema ongeveer: 07:00 150+5 met 3 schepjes pap 08:00 als ik ontbijt nog een halve boterham 09:30/10:00 1 stuk vers fruit met water 12:00/12:30 1,5 boterham met 90+3 melk uit een beker 15:00/15:30 nog een stuk fruit, Griekse yoghurt of soepstengel oid met water 17:00/17:30 200gr warme verse hap 19:00 fles 180+6 Alle melk gaat zo goed als op, de laatste fles laat hij soms 30 ofzo van staan. Hij heeft ook een tijd gehad dat hij echt bijna geen melk wilde, maar dat is toch weer goed gekomen Hij eet dus best veel op het moment, maar met minder is ie gewoon niet tevreden dus voor nu wil ik er voorlopig nog maar even niets aan veranderen, maar ben toch wel benieuwd wat nu verder 'de bedoeling' is van de melk de komende tijd. Wanneer moeten we over op 400-300cc melk? En waar laat je de melk dan weg? Tot wanneer geef je een flesje voor het slapen gaan?
De richtlijn is tot 12 maanden +/- 500ml zuivel, vanaf 12 maanden +/- 300ml zuivel. Dat is dus melk inclusief boter, kaas, yoghurt e.d. Jij zit nu rond 500ml. Ik ben rond 12 maanden de fles voor het slapen gaan langzaam gaan verkleinen naar uiteindelijk 100ml. En 's middags bij de boterham gewoon water ipv melk. Onze zoon ontbijt nog elke ochtend met een bord pap à 150-200ml en krijgt nu nog steeds een flesje melk 100ml voor het slapen gaan. Hij heeft het niet nodig, maar wij vinden het zelf nog zo gezellig. Daarnaast heeft hij boter op z'n brood, soms kaas en een kommetje yoghurt na het eten. Hij zit dus standaard boven de aanbevolen 300ml, maar het zijn tenslotte richtlijnen
Ongeveer vanaf een jaar is 300/400 genoeg, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je vanaf de eerste verjaardag stipt minder moet geven. Mijn zoontje wordt volgende week 1, hij krijgt nog 3x per dag melk en zit daarmee nog ruim boven de 500. Ik heb de melk on zijn ontbijtpap inmiddels vervangen door gewone halfvolle melk (150) en sinds een paar dagen drinkt hij zijn middagfles maar half leeg. Volgende week ga ik die ook vervangen door gewone melk en de avondfles zien we wel hoe lang hij die nog wil. Bij de oudste hield dat met 14 mnd ongeveer op en die dronk toen 's morgens en 's middags een klein bekertje melk. Meestal komt het vanzelf goed, ze hebben met een jaar gewoon veel minder melk nodig en zullen dus vanzelf minder gaan drinken. Alleen bij de een misschien met 11 mnd en bij de ander met 14 mnd