Ervaringen van leden(jonge leeftijd 30+) baarmoederverwijdering

Discussie in 'De lounge' gestart door Maris22, 26 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Hallo allemaal,
    Zal me verhaal even kort toelichten en ben vooral op zoek naar vrouwen die +30 zijn en mij wat meer kunnen vertellen over op jonge leeftijd de baarmoeder verwijdert hebben... Kan alleen wat vinden over vrouwen die +45 of +50 jaar zijn

As september gaat mijn baarmoeder en baarmoederhals verwijdert worden en ben net 33 geworden. Heftige ingreep en zie er best tegenop.Nu vraag ik mij af of er hier leden zijn die rond deze leeftijd ook deze ingreep hebben gehad en wat de ervaringen zijn dus bijv,hoe verliep het herstel? En hoe is de gemeenschap erna? Nu weet ik wel dat het voor iedere vrouw anders zal zijn en is maar toch zou ik graag wat ervaringen willen horen.
    Alvast bedankt! Groetjes Maris

2. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Geen persoonlijke ervaring; mijn ma was 34 toen ze een dergelijke operatie moest ondergaan (kanker, dus ook bestralingen achteraf). Als kind/jongere heb ik dit enkel van buitenaf meegemaakt uiteraard. Het was fysiek voor haar een heel zware periode. Emotioneel heb ik niet veel aan haar gemerkt op dat vlak, maar mijn ma laat haar gevoelens ook niet zo makkelijk zien.
    Ik heb haar wel eens horen klagen dat mijn vader sindsdien... geen aanstalten meer maakte om het proper uit te drukken, dus ook dat is iets om rekening mee te houden, dat het ook voor je partner een impact heeft op emotioneel/psychisch vlak en dat die ook niet weet wat nog (niet meer) kan.

3. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Bedankt voor je reactie,gelukkig kunnen mijn man en ik er goed samen over praten en hoop dat t na de operatie ook zo blijft en dat t tussen de lakens ook uitvogelen word is één ding wat zeker is,hoop dat dat ook wel zo blijft alleen ben ik zelf bang ben dat er negatief een verandering plaats zal vinden,ook al zeggen de artsen dat de meeste vrouwen het juist als positief ervaren omdat de pijn en bloedingen weg zijn en de artsen zeggen dus dat het 'anders' zal worden... Dat zullen we dan moeten gaan ondervinden

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    #4 Mississippi, 26 jul 2016
    Laatst bewerkt: 26 jul 2016
  5. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Bedankt shart!

6. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier afgelopen woensdag deze operatie ondergaan. Ik ben in februari 33 geworden.
    Wat was ik blij dat er naar jaren eindelijk iets gedaan kon worden aan mijn pijn...
    Samen met mijn man veel en goed gepraat, ook over of we echt klaar zijn met kinderen ook al zeiden we dat beiden al.

Tot nu toe valt het me redelijk mee. Na de operatie en de eerste nacht veel pijn gehad. Maar vanaf dat moment heb ik liggend/rustend eigenlijk geen pijn meer. De eerste dagen zodra ik ging lopen wel meteen weer meer last, maar echt pijn kon ik het niet noemen.
    Sinds gisteren ben ik begonnen met het afbouwen van de pijnstilling en ik moet zeggen dat het me tot nu toe niet tegenvalt.

Verder kan ik je nog weinig zeggen.
    Enige wat ik kan zeggen is als je de mogelijkheid heb, kies een goed moment. Je mag 6 weken niet tot nauwelijks tillen. En dat is hier met een kleine van 10,5 maanden het grootste probleem. We hebben echt veel hulp moeten inschakelen voor de afgelopen en aankomende weken.

Over de tijd erna mag je me later altijd vragen. Tegen de tijd dat jij de operatie ondergaat is mijn herstel zon beetje voorbij.

7. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Ik heb 3 jr geleden op mijn 31e mijn baarmoeder en baarmoederhals laten verwijderen. Het is mij erg meegevallen. Na de operatie kreeg ik koorts (ws iets onder de leden). Dat was vervelend. En de eerste twee dagen echt wel wat pijn gehad. Maar echt hanteerbaar. Ik ben op vrijdag geopereerd en op dinsdag is mijn oma begraven. Daar kon ik (met pijnstillend) de hele tijd bij zijn. Terwijl het best een zit was.

Ik was na drie weken eigenlijk wel helemaal hersteld. Al ben ik uit zelfbescherming echt tot 6 weken na de ok thuis gebleven.

8. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Bedankt voor je reactie,heb 3x een ks gehad dus iets van hersteltijd en pijn kan ik me een beetje voorstellen,ook de herstelperiode kan ik me iets bij voorstellen. Maar wat jij ook zegt na al die jaren pijn ben ik (en hoop ik) dat ik straks van die pijn af ben... Half September mag ik dus kan me nog iets inlezen en adviezen vragen en dat vind ik fijn merk ik nu ik dit topic heb geopend. Onze jongens zijn dan weer naar school en onze meid is dan bijna 2,5 en dat zal t moeilijkst gaan worden ook om uit te leggen dat ik niet mag tillen. Mijn man neemt 3 weken zorgverlof op,zal ik dan daarna nog dagelijkse hulp nodig hebben? Autorijden mag dan ook 6 weken niet neem ik aan?

9. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ai das vervelend die koorts,gelukkig was je herstel goed!
    Hoe ervaren jullie de gemeenschap na de operatie?

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik ben afgelopen januari geopereerd. baarmoederverwijdering en dubbele verzakking.

ook ik vond de pijn enorm meevallen, wel heel lang het gevoel gehad dat er 'iets los' zat van binnen, wat ik best heel akelig vond. maar de operatie, pijn etc was goed te doen.

ik heb nog wel lang nabloedingen gehad, ben 6 weken thuis geweest en daarna nog 5 weken aangepast werk moeten doen.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

je mag 6 wk geen autorijden, al kan je dat wel na 4 wk. het heeft meer te maken met wanneer je een ongeluk veroorzaakt de verzekering niet uit hoeft te betalen, omdat je net geopereerd bent.

En wat ik een groot nadeel vindt; voor mijn operatie werd gezegd dat ik mijn leven lang tot 10 kg mag tillen, dat valt mee te leven, dacht ik.

na mijn operatie is mij heel duidelijk gezegd dat ik mijn leven lang maar tot 5 kg mag tillen....En dat is een behoorlijk verschil. ik mag mijn kinderen niet meer optillen, boodschappen doen is lastig, want tig tassen en dan rekenen hoeveel er ongeveer in zit, etc etc...

12. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Hier ook op mijn 33ste baarmoeder verwijderd dit na keizersnede omdat ik maar bleef bloeden wat niet gestopt kon worden. Dus over nasleep kan ik weinig zeggen want mijn herstel was anders maar heb het niet ervaren als heel pijnlijk. Nu merk ik nergens meer wat van.
    Mamabri mag je maar 5 kg tillen door die baarmoederverwijdering?

13. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom ze je baarmoeder gaan verwijderen?

14. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Bedankt voor je reactie,dat van t autorijden weet ik,heb 3x ks gehad dus dat was toen ook met de verzekering enzo...
    Oh dus jij mag de rest van je leven niet meer als 5 kilo tillen? Das niet veel idd en lijkt me heel vervelend als je daar echt bewust mee bezig moet zijn maar ja dat is niet anders denk...

15. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik mag nu de eerste weken niet tot nauwelijks tillen. Daarna wel weer gewoon. Anders zou het echt niet te doen zijn met mijn jongste.

Mijn oudste is 3 en die snapt dat ik buikpijn heb. Ik heb haar uitgelegd dat de dokter mijn 'babyhuisje' uit mijn buik heeft gehaald en dat ik daardoor niet mag tillen en pijn heb.
    Zij snapt dit redelijk, iedere dag vraagt ze of ik nog pijn heb en is heel voorzichtig als ze me knuffelt. Ook zegt ze dat ik maar op de nijntje deken moet gaan liggen, want dan wordt mijn buik snel beter...

16. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ah wat lief...wens je een voorspoedig herstel!

17. Hartjes

Hartjes Actief lid

6 aug 2011
    263
    0
    0
    Mijn baarmoeder+hals word ook in september verwijderd en ik ben 31.
    Ik krijg ook een voorwandplastiek en mag dus ook nooit meer meer dan 10 kilo tillen.
    Ben blij als de operatie achter de rug is,vind het best spannend maar ben vooral blij als ik van alle ellende af ben.
    Mijn baarmoeder gaat eruit omdat ik veel bloed en na mijn laatste zwangerschap heb ik pijn tijdens de sex(nooit gehad)dus ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn na de operatie.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, en daar baal ik wel een beetje van, al is daar niks aan te doen. Er was voor de operatie gezegd dat ik tot 10 kg mocht tillen, maar tijdens de operatie bleek dat de verzakkingen veel erger waren dan verwacht. Vandaar dus max 5 kg. ik werk in de schoonmaak dus mijn baas heeft ook een aantal aanpassingen moeten doen, een andere stofzuiger bijv en sommige taken mag ik nu niet meer.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

lief he? ik lag de hele dag tussen alle lievelingsknuffels van de kinderen onder een dekentje :) tig tekeningen aan de muur, zo lief.

hopelijk ben je weer snel de oude!

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

nee, normaal tot 10 kg, maar in mijn geval dus niet, omdat mijn voor- en achterwand blijkbaar heel erg verzakt waren dat de gyn bang is dat ik weer een verzakking krijg in de toekomst. Vandaar dat ik echt tot 5 kg mag. uiteraard lukt dit niet altijd. ik heb een kleutertje van 4 wat erg graag klimt, maar niet altijd zelfstandig ergens af kan komen.....Achterstevoren het klimrek af is voor mij toch echt een reden om dan maar boven de 10 kg te tillen. Gelukkig weegt hij niet heel erg zwaar en is hij klein van stuk, maar toch.....Wel probeer ik me er zoveel mogelijk aan te houden, dat wel. (maar heel soms gaat dat gewoon niet)

Deel Deze Pagina