Baby 6 mnd nog veel nachtvoedingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nienke30, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienke30

Nienke30 Lid

10 nov 2012
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Ik geef mijn zoontje van 6 mnd oud borstvoeding en sinds kort ook een groentehapje per dag.

Nu wil hij nog elke 3 uur drinken, ook s nachts. Soms komt hij zelfs elke 2 uur in de nacht!

Nu denk ik aan een paar oorzaken:
    - het is gewenning en troost, hij kan anders niet zelf goed de volgende slaapcyclus pakken.
    - het is echt honger, misschien krijgt hij overdag niet genoeg. (Als ik kolf, komt er maar 100 cd uit, daarom denk ik dat.)
    - hij heeft reflux gehad, dat is nu praktisch over, maar soms hoest hij nog na het voeden dus misschien verzacht de melk zijn keel.

Wat vind jij ervan dat hij nog zo vaak drinkt en hoe kan ik dit patroon doorbreken? Groetjes Nienke

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Op zich vind ik het niet erg dat je kindje ook 's nachts nog komt. Heeft het overdag voldoende gelegenheid om aan zijn voeding te komen? Drinkt je kindje effectief of eerder hap-snap voedingen?

Het kan heel goed met gewenning te maken hebben, en ook het aangenomen patroon bij reflux kan hier de reden van zijn: deze kindjes leren zichzelf vaak aan om door steeds kleine beetjes te drinken de motor draaiende te houden. Kleine beetjes drinken verwerken ze dan vaak beter en met minder klachten. Op zich vind ik dat een goede zaak dat hij het daar goed bij doet.

Ik snap dat je graag zou zien dat je kindje een wat ander patroon vindt. Toch laat de praktijk vaak zien dat ingrijpen niet altijd in je voordeel werkt. Dit is hoe jullie op elkaar zijn afgestemd: mogelijk hebben jullie die nachtvoedingen ook nodig om in balans te blijven met aanbod en vraag. Daarbij: de nachtvoedingen leveren vaak de mooiste voeding op!

Wil je echt kijken waar je verbeterpunten liggen: kijk dan wat er overdag gebeurt: hoe gaat het drinken, komt je kindje aan zijn voeding toe, (geef je de groenten naast of in plaats van een voeding bijvoorbeeld) en kijk of je in de periode voor jullie de nacht in gaan tot een effectievere melkoverdracht kunt komen door beide borsten meerdere keren aan te bieden tijdens de voeding en evt. compressie toe te passen.

Veel succes!

3. Nienke30

Nienke30 Lid

10 nov 2012
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Bedankt voor je antwoord!
    Ik vind het ook niet erg om nog nachtvoedingen te geven en ben blij dat ik hem nog steeds borstvoeding kan geven (hoewel ik natuurlijk wel moe ben van de steeds korte slaapjes), maar ik vraag me wel af of ik steeds genoeg melk heb. Mijn borsten voelen minder vol aan dan een paar maanden geleden. Ik probeer hem wel steeds beide borsten leeg te laten drinken, maar hij is vaak al wel met 10 min klaar.

In de avond clustert hij een paar keer en pas ik inderdaad borstcompressie toe.

De groenten geef ik na een voeding.

Ook denk ik soms dat hij zo vaak een nachtvoeding niet nodig heeft vanuit hongergevoel. 's Nachts drinkt hij eerst goed, maar rond een uur of 4/5 alleen nog een paar slokjes en als hij dan om 7 uur wakker wordt, hoeft hij ook bijna niks! Pas om 9 uur wil hij dan weer, als hij naar bed gaat.
    Die laatste nachtvoeding lijkt dus overbodig te zijn, maar als we hem troosten en wiegen, blijft hij huilen tot hij aan de borst zit. Het is dus ook troost voor hem om in slaap te kunnen vallen en misschien heeft het inderdaad ook nog met zijn eerdere reflux te maken. Vind ik op zich niet erg, maar ik ben bang dat hij zo niet goed leert om zelfstandig in slaap te vallen en dat hij afhankelijk van mij blijft. Hoe denk jij hierover?

Overdag valt hij soms zelf in slaap, maar regelmatig blijft hij wakker tot hij toch weer even de borst krijgt. Wiegen, sussen, erbij blijven enz helpt dan ook niet.

Ik hoor het wel. Dank je wel weer! Groetjes Nienke

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Tja, dan hebben we het eerder over een slaap-vraag dan een borstvoedingsvraag misschien. Dit ligt natuurlijk heel dicht bij elkaar. Het is goed te weten dat hij overdag soms wel zelfstandig in slaapt. Natuurlijk is het niet handig wanneer hij jou altijd nodig zou hebben om in slaap te komen. Aan de andere kant ben ik zelf erg van mening dat kindjes het (jou) dan ook echt gewoon nog nodig hebben. Voor rust, zekerheid en een slokje hier en daar....

5. Nienke30

Nienke30 Lid

10 nov 2012
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,
    Ja dat denk ik ook. Ik ga erop proberen te vertrouwen dat hij het echt wel leert als hij eraan toe is. Groetjes Nienke

Deel Deze Pagina