Mijn zoontje huilt bijna altijd als hij moet slapen

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by heppiedepeppie, Feb 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Mijn zoontje is sinds we op Pepti voeding over zijn gegaan een heel ander kindje. Van een onzettend huilerige, verdrietige baby die veel pijn had, naar een tevreden ventje wat heel veel lacht en graag alles ontdekt! Super dus!!

Maar als we hem naar zijn bedje brengen, moet hij bijna altijd huilen.
    Overdag (einde ochtend en begin middag) is dat heel kort, meestal alleen even jengelen. Aan het einde van de middag/ begin van de avond (tussen 16-20 uur) heeft hij het het moeilijkste. We leggen hem in zijn puckababy, dat vind hij prima. Dan zet ik een muziekje op, wieg ik hem nog wat rond en dan leg ik hem in zijn bedje. Meestal begint hij pas te huilen als ik weg loop. En dan gaat hij echt steeds harder huilen. Dus dan ga ik weer even terug, krijgt hij een speentje of aai over zijn bol, en 10 minuutjes later is hij weer rustig. Ik haal hem in principe niet uit bed. Als hij weer rustig is, doe ik een tweede poging en ga ik meestal naar beneden. Vaak begint hij dan weer te huilen.....totdat hij in slaap valt.
    In de nacht (voeding 23 uur en eventuele voeding rond 3-4 uur), zijn geen enkel probleem, hij drinkt zijn flesje lekker leeg en slaapt direct verder).

Maar ik voel me er echt heel vervelend bij dat hij altijd zichzelf in slaap huilt. Nu weet ik dat sommige kindjes dat even nodig hebben en als hij echt hard huilt halen we hem direct uit bed. Maar ik voel me er echt een slechte moeder door.

Wordt dit beter of is het zo dat als mijn zoontje nu zo huilt, dit waarschijnlijk altijd een 'probleem' blijft? Hij is nu bijna 8 weken (we merken wel dat we de huilpiek hebben gehad). We hebben echter niet echt een bepaalde regelmaat in troosten als hij moet huilen....

Leren ze zelf om rustig in slaap te vallen??

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ja hoor, hij gaat zelf leren om rustig in slaap te vallen. Het kan wel even duren. Sommige kinderen hebben dat even nodig. Het is niet erg, en ook niet goed om hem dan iedere keer uit bed te halen. Hij raakt dan overprikkeld, en weet niet waar hij aan toe is. Dus ik vind dat jullie goed bezig zijn door structuur te geven, en een ritueel. Het is wel zo dat er in de avonduren altijd wat meer onrust is. Heb je al eens geprobeerd om hem alleen in de avond wat meer aandacht te geven. Of gaat hij dan alsnog huilen als hij naar bed gaat?

Groetjes Adrienne

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Over het algemeen heb ik altijd hetzelfde riedeltje. Hij gaat mee naar boven, kleertjes gaan uit, ik smeer zijn gezichtje in (zalf van de kinderarts voor zijn uitslag) dan moet hij altijd lachen gelukkig maar!, ik doe hem zijn puckababy aan en zet het muziekje op de babyfoon aan. Dan wieg ik nog wat rond, en leg hem in bed. Ik geef hem een kus, wens hem weltrusten en loop weg. En vrijwel meteen gaat hij dan huilen, soms duurt het even een paar minuten.
    Dan luister ik even wat voor huiltje er komt. Als het jengelen is dan ga ik niet kijken. Gaat hij huilen en dreigt dit harder te worden, dan ga ik er even heen en geef hem even een speentje. Soms is hij dan in 5 minuten stil maar soms duurt het dan ook wel 20 minuten voordat hij stil is.

Vandaag zit hij voor het eerst op flessen van 150/5 en hij laat er keurig 4 uur tussen zitten (hij kreeg eerst 120/4 maar kwam de laatste dagen steeds eerder voor een voeding). We hopen ook met deze nieuwe tijden ook een beetje de huiltijd te doorbreken. Hij krijgt nu om 15 uur een fles en dan weer om 19 uur. En gaat dan rond 20 uur naar bed voor de nacht.

Van de kinderarts mogen we hem helaas niet dagelijks in bad doen, omdat hij een hele droge huid heeft en heel veel last van uitslag/eczeem (waarschijnlijk van de KMA, we zijn nog met voeding aan het stoeien wat het beste is voor hem). We kunnen het badje dus niet als vast onderdeel van de avond inzetten jammer genoeg, want hij geniet daar wel zichtbaar van en is naderhand heel loom en valt dan beter in slaap...

We horen vaak dat mensen hun kindje in de onrustige tijden beneden houden, maar we zijn bang als we dat doen dat het een gewoonte wordt, bovendien krijgt hij dan beneden alleen maar meer prikkels door de tv, computer enz. We proberen het dus iedere avond opnieuw hem gewoon naar bed te brengen..

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Oke, jullie zijn goed bezig! Wat ik me wel afvraag is, slaapt hij dan door tot 's morgens vroeg. Hoeveel voedingen krijgt hij dan over de dag verdeeld? Als ik het goed begrijp hebben jullie al heel wat achter de rug met hem, en dat heeft natuurlijk ook op hem zijn weerslag. Kan me goed voorstellen dat het huilen daar vandaan komt hoor.

Als je de structuur aanhoudt, komt het vast goed hoor. En je hoeft je niet schuldig te voelen. Soms is het gewoon niet anders. Volg je hart met je verstand zeg ik altijd. Je geeft hem een veilig gevoel, en dat is belangrijk.

Groetjes Adrienne

Share This Page