Hoeveel ml kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Bright, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Hoi meiden,

Welkom terug van vakantie. Hoop dat jullie het naar jullie zin hebben gehad en lekker zijn uitgerust.

Ik voed Lynn 1 borst per keer, soms de tweede borst als toetje echter daar heeft ze bijna nooit behoefte aan. Ik heb overproductie gehad, die nu stabiel is.

In september gaat Lynn naar het KDV en zal ik dus moeten gaan kolven. Ik heb hierover wat vraagjes:

1. voorraad aanleggen
    - Hoe kan ik dat het beste doen?
    Ik heb al geprobeerd om na elke voeding na te kolven en sprokkelde zo ongeveer 120 ml bij elkaar. Ook geprobeerd om 's ochtends de andere borst leeg te kolven en ook zo'n 120 ml gekolfd.
    - Hoeveel moet ik dan gekolfd krijgen?
    - Per hoeveel kan ik het het beste invriezen?

2. Kolven tijdens werkdagen.
    - Ik ga kolven op het moment dat Lynn eigenlijk Live gevoed zou worden. Kolf ik dan de borst leeg of een bepaald aantal ml?

Bedankt voor jullie tijd.

Liefs

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Je kunt het beste 's morgens de borst die ze niet gedronken heeft leegkolven. Daar zit dan na de nacht best wat spanning op, en jij hebt met weinig moeite een aardig flesje vol.
    Er is geen standaard hoeveelheid te noemen die je moet kolven. Dat veschilt bij iedereen wat jij kolft klinkt goed.
    Je kunt het invriezen in ijsklontenzakjes. Je hebt dan gelijk mooie doseereenheidjes.
    Hoeveel je baby drinkt straks is ook weer heel wisselend. Maak een schatting van wat ze nodig heeft per voeding: bijvoorbeeld 160 ml. Laat ze veel staan dan maak je de volgende keer wat minder. Drinkt ze het zo op dan doe je de volgende keer een 'klonte' meer.

Als jij kolft op je werk kun je alleen de borst afkolven die zij zou leegdrinken. Dan blijf je op haar afgestemd. Het zou kunnen dat door het werken en kolven je productie wat terugloopt; dan zou je alsnog kunnen overgaan op 2 borsten kolven per keer.

Succes
    Linda

3. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Hoi LInda,

Bedankt voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn borst dan het beste leegkolven en niet stoppen bij een bepaald aantal ml?

Stel dat ik bijv. al 150 ml heb gekolfd en ik zou nog meer kunnen kolven, moet ik dan gewoon doorgaan of stoppen? Lynn drinkt vaak iets van 135/140 ml uit de fles.

Gisteren had ik namelijk al 200 ml en ik zou nog wel door kunnen gaan met kolven dan had ik nog meer gehad. Maar ben maar gestopt.

Liefs

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Het is nooit erg om je borst 'leeg' te kolven. Al zal hij waarschijnlijk nooit helemaal leeg zijn. Maar soepel kolven is ook voldoende: als er geen harde plekken of bobbels meer in je borst zijn dan is het goed.

gr
    Linda

Deel Deze Pagina