Saxenda

Discussie in 'De lounge' gestart door Nonamenononsense, 21 mei 2024.

  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    824
    236
    43
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ik ben al mijn hele leven bezig met afvallen, lijnen, sporten, gezond eten etc. Voor mijn zwangerschappen gestopt met roken, 10 kilo aangekomen. 2 x zwangerschap en er 20 kilo aangegeten. Eindstand is bijna 100 kilo.

    Ik doe sinds 6 maanden 3 uur per week fietsen, 4 dagen in de week 20 min crosstrainer, meerdere keren per week een half uur tot uur wandelen en ik heb 2 kinderen dus ben altijd wel bezig.
    Naast dit, let ik ook op mijn kcal en probeer onder de 1800 a 1600 te zitten.

    De onsjes gingen er wel vanaf, maar het is keihard werken en weinig resultaat. Daarnaast voel ik mij een verslaafde, ik denk de hele dag aan eten en heb ook echt continue honger. Voel pas na 2 a 3 uur dat ik vol zit, en dan is het te laat en zit ik vaak te vol en heb ik buikpijn.

    In een vlaag van wanhoop heb ik dit bij de huisarts gedropt, zij weet van mijn struggles en dat ik dit mijn leven beheerst. Zij bood saxenda aan, maar met de boodschap dat dit niet vergoed wordt.

    Zijn hier mensen met ervaring? Ik vind het best een gok, kost ongeveer 200 euro en nouja zo breed heb ik het niet dat ik dat kan missen. Heeft 1 maand ook zij om te proberen, of is het gelijk een hele doos voor 3 maanden? Wie kan mij inhoudelijk wat meer vertellen?
    (Ik kom qua bmi nergens voor in aanmerking. Heb alle diëten geprobeerd, en met zwaar lijnen kom ik er wel maar ik hou van eten en koken en dat hou ik helaas niet vol)
     
  2. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    9.000
    7.438
    113
    Vrouw
    Ik weet dat het hier zo is dat als je dit middel wil gebruiken voor afvallen je ook verplicht bent een jaar een COOL programma te volgen.
    En dat diabetes patiënten die dit echt nodig hebben er steeds moeilijker aan kunnen komen omdat het ook voor afvallen wordt gebruikt.

    Ik snap je struggles wel heel goed. Hier ook te zwaar en ik hou ook gewoon van eten.
     
  3. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    824
    236
    43
    Vrouw
    Saxenda is puur voor afvallen en niet voor diabetici vertelde mijn huisarts, en het wordt niet vergoed voor mij. Ik ben sowieso te licht, dus alles voor eigen kosten of ik nou wel of geen gli volg
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.225
    4.460
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zelf geen ervaring met wel een vriendin. Zij kreeg er ernstig migraine van.
    Zelf zou ik eerst proberen te gaan sporten.
    Wat je schrijft wat je aan beweging doet, daar ga je niet van afvallen. (Of het fietsen moet bv drie uur aaneengesloten zijn op de racefiets en het wandelen ‘powerwalking’).
     
  5. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.718
    9.239
    113
    Vrouw
    Ik zou naar een dietist gaan, gratis in de basisverzekering. Continu honger betekend weining proteine en/of macro's. Als je die afstelt op je verbranding (wat ze bij een dietist kunnen berekenen) blijft je glychemische index in balans. Als die in balans is heb je geen pieken of dalen in je verbranding en blijf je gelijk, waardoor je nauwelijks een honger naar snacks gaat hebben.

    Voeding, verbranding en goede afstemming ervan is key tot succesvol afvallen. Je hoeft echt niet op blaadjes sla te leven.
     
    LizMe, nizzie86, TotalBella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. mosterd

    mosterd Actief lid

    7 okt 2013
    292
    114
    43
    Verdiep je eens in de Lazyfitgirl methode
     
  7. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    824
    236
    43
    Vrouw
    Ik ben pas nog naar de diëtiste geweest, ik heb samen met haar bewust op proteïne gelet. Ik heb verder geen tijd om te sporten, heb er echt een hekel aan haha. Ik deed eerst helemaal niks, dus dit is voor mij veel.

    Ik ken lazyfit girl maar...ik weet niet of het bij me past en het zit achter een dikke betaalmuur voordat ik weet wat de basis ervan is. Volgens mij is het veel eet switches maken, ik zal nog eens kijken iig.

    Ik zoek iig tips van mensen die saxenda hebben gebruikt, ivm de kosten die er aan vast zitten. Verder heb ik echt alles wel geprobeerd wat past in mijn levensstijl, ik heb het alleen niet opgeschreven anders wordt het een heel boek om doorheen te ploegen!
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.719
    4.092
    113
    Ik heb ook overgewicht, en ben ook altijd aan het strugglen met mijn dieet. maar deze methodes lijken mij altijd te mooi om waar te zijn...
    Ik hoop dat er dames zijn die meer informatie hebben want vind het ook wel iets intressants.

    waar ik zelf nog vragen zie waar je denk ik ook naar moet kijken...
    jij schrijft het kost ongeveer 200 euro. per hoe vaak? je hebt het niet breed, dus wat kun je daarin betalen.
    als je dit een jaar gebruikt, en je valt af, wat dan? moet je dit de rest van je leven blijven gebruiken? anders ga je daarna toch weer "gewoon eten" en daarmee aankomen en blijf je jojoen?
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.225
    4.460
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En dat laatste stukje is volgens mij (en vriendin, die uiteindelijk wel veel is afgevallen) de oplossing: je moet niet iets kiezen dat bij je levensstijl past. Want de huidige is blijkbaar niet heel gezond voor je. Je zult jezelf aan andere levensstijl aan moeten meten. Anders blijf je worstelen.

    ervaring hier dus saxenda geeft extreme migraine. Vriendin heeft het niet lang vol gehouden en is aan haar levensstijl gaan werken.
     
    Biny, Bailey07, Asil en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.950
    32.797
    113
    Geen enkele sport gaat een slecht dieet goedmaken. Voeding is het belangrijkste. Sporten is uiteraard belangrijk en gezond, maar voor het afvallen te verwaarlozen (tenzij je traint voor een marathon oid).

    En verder, ik heb erover nagedacht om zoiets te bespreken met de huisarts, maar je zit er wel voor lange tijd aan vast. Heb op internet veel ervaringen gelezen van mensen die gelijk weer aankwamen na het stoppen. Dus ik ben het zelf op de "ouderwetse" manier gaan doen en sinds januari 17 kilo afgevallen. Kon nog wel sneller, maar eet ook nog elke week een pizza of patatje en ben op een all inclusive vakantie geweest. Ik ben er nog lang niet, maar levenslang aan medicatie met behoorlijk wat bijwerkingen vastzitten trok mij ook niet aan.

    Ik sport niet overigens, wandel wel.
     
    Huismuisie, NiVa0230, ClaireDeLune en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.950
    32.797
    113
    Ja wat ik lees komen veel mensen weer aan na het stoppen. Lijkt me niet echt een lange termijn oplossing dus.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  12. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.805
    3.195
    113
    Vrouw
    Ik mag het niet door de bijwerkingen van mijn artsen. Vb een pancreatitis kan je er van krijgen, en dat is een heel pijnlijke bedoening spreek ik uit ervaring.. en online lees je nog wel andere serieuze bijwerkingen er over. Daardoor vind ik het allemaal wel als een eng goedje klinken. Maar goed, ik ben al vaker door bijwerkingen in het ziekenhuis beland dus misschien is mijn mening daarover een beetje gekleurd en valt het bij de meeste mensen allemaal wel mee ;)
    Ze (mijn artsen) zeggen ook dat als je er mee stopt dat de meeste mensen gewoon weer aankomen.
    Je mag er ook niet zwanger mee worden, geen idee of je nog een kinderwens hebt. Als je er mee stopt moet je nog dacht ik 6 maanden wachten vooraleer het weer mag.

    Ik denk dat het een eerste aanzet kan geven om af te vallen maar geen langetermijn oplossing is. En onder controle van een arts die goed weet waar die mee bezig is qua dit soort medicatie, en mijn persoonlijke mening is dat niet een huisarts. (Klinkt strenger dan ik het bedoel!!)

    Ik zag toevallig vandaag nog een filmpje van iemand die het kreeg aangeraden die een bmi van 22 had :eek: waar zijn we dan mee bezig:(

    En even een hart onder de riem, hier is het ook een grote struggle met overgewicht wat er gewoon echt niet af wil gaan..
     
  13. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.840
    3.481
    113
    Mijn moeder gebruikt het. Ze heeft in het begin wel wat bijwerkingen gehad zoals misselijkheid. Mijn moeder is echt veeeel te zwaar. Ze is wel wat afgevallen maar ze eet gewoon. Tja. Ik heb haar al een aantal keer uitgelegd dat die spuiten ervoor zorgen dat het hongergevoel minder wordt maar dat ze dan ook minder en voedzamer moet eten.

    Kortom, als je je eetgewoontes niet aanpast zal ook dit niet helpen.
     
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.719
    4.092
    113
    Ben ik het mee eens, je moet wel heel veel trainen om genoeg te verbranden om veel te kunnen eten. Maar wat je binnen krijgt moet gewoon minder zijn dan wat je verbruikt op een dag. En als je honger gevoel met zo’n medicijn weg is maakt het je makkelijker minder te eten. Maar wat als je stopt? Dat lijkt me een groot probleem. Wat ik via liesbeth van rossum heb gelezen, je kunt wel afvallen maar in je lichaam staat je thermostaatje afgesteld op een bepaald gewicht, bijv 100 kg, als je dan snel veel afvalt wil je lichaam gewoon weer terug naar die 100 kg. Dat heeft niets met slechte wil, of geen doorzettingsvermogen te maken. Je moet lange tijd op een lager gewicht blijven om die interne schakeling om te zetten. En daar is dus echt een lang traject voor nodig, en geen quick fixes. Voor degene die dat interessant vinden zoek haar maar eens op.

    17 kg! Wow!dat is echt wel fijn voor je! Ik hoop dat je het vast kunt houden! En goed dat je jezelf wel wat gunt, zoals die pizza en patat anders gaat het nooit lukken!
     
    Nonamenononsense en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.092
    15.424
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb zelf geen ervaring maar ik had wel pas een meneer op mijn spreekuur die het had gebruikt maar hij is ermee gestopt.
    Hij had inderdaad minder hongergevoel maar raakte heel erg afgevlakt in zijn emoties en is daarom mee gestopt.
    Het werd ook een flink kostenplaatje zo alles bij elkaar.
     
  16. ZsaZsa

    ZsaZsa Fanatiek lid

    10 mei 2019
    1.819
    1.682
    113
    Vrouw
    Hier is het balletje ook eens opgegooid door vervangster van mijn eigen huisarts. Het leek haar heel goed voor mij.
    Mijn eigen arts vind het een heel stuk minder goed idee omdat er ook voor op de lange termijn nog (te) weinig bekend is volgens haar.

    Het advies hier was inderdaad dieet aanpassen en meer bewegen.

    Er schijnen trouwens wel andere alternatieven te zijn waarover al meer bekend is
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.664
    7.440
    113
    Vrouw
    Dit klopt al niet. Het wordt ook gebruikt voor diabetes type 2. Ik heb een cliënt die dit spul gebruikt voor z'n diabetes. Af en toe zijn er tekorten omdat het nu veel voor geschreven wordt voor mensen met overgewicht.

    Ze zitten trouwens meestal in een verpakking van 3 of 5 stuks. Gemiddeld doe je 6 dagen met 1 pen. 1 pen kost ongeveer €55
    Je kan evt met de huisarts of apotheek overleggen dat ze niet in 1x veel pennen geven. Zonde als je pennen over houdt omdat je er niet tegen kan.
    Client gehad die ermee is begonnen. Werd doodziek van de bijwerkingen, is er een paar maanden mee bezig geweest en na het stoppen kwamen de kilo's er net zo hard weer aan.

    Het is geen wondermiddel. Je zal alsnog je eet en beweeg gedrag flink aan moeten passen om het evt gewichtsverlies in stand te houden.
     
  18. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    824
    236
    43
    Vrouw
    Zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken! Ik weet wel wat er langzaam vanaf gaat, er vaak vanaf blijft omdat je dan rustiger bezig bent met aanpassen. Maarja soms is het lastig

    Ik ben echt al door lijnen of veel sporten in het verleden vaak en veel afgevallen, maar door het roken en kinderen krijgen dus weer flink aangekomen. Heb er met jullie opmerkingen in mijn hoofd thuis nog eens over gesproken. Mijn man heeft zoiets van, doen als het je happy maakt. Maar ik twijfel teveel over het stoppen ermee. Het kan leuk zijn als kick start, als het helpt. Maar als ik dan erna net zo hard weer aan kom, is dat dubbel slecht en ben ik een stuk armer haha.

    Ik denk, als ik heel kritisch ben, dat ik eerst heel heel hard moet gaan werken aan mijn stress niveau. Want de laatste weken lukt niks meer qua lijnen en sporten. Ben non stop verkouden en heb maar trek in vet en zoet. Maar dat komt dus doordat ik een hele vervelende periode mee maak op werk (team uit elkaar, baan miss kwijt) en veel strubbelingen heb mijn oudste. Ik slaap heel slecht en eet heel ongezond en onregelmatig, plus continue hoog in emotie en stress. Laat ik dat maar eerst aanpakken voor ik aan de medicatie ga.

    Wel heel erg bedankt voor alle fijne en begripvolle adviezen. Het is makkelijk om te eten, maar niet makkelijk om te stoppen. Ik vond stoppen met roken makkelijker, ik rookte 16 jaar en zeker een pakje per dag. Maar minder eten is heel moeilijk, en daar is veel minder begrip voor merk ik.
     
    mamameer en merah vinden dit leuk.
  19. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.379
    778
    113
    Vrouw
    Weeg je alles exact af voor dat je het klaarmaakt en eet? Dan pas kan je echt zeggen of je niet teveel eet/drinkt. Als je minder eet dan dat je verbruikt moet je afvallen dat kan bijna niet anders.
    Ik zou geen medicatie etc gaan gebruiken je moet je eetpatroon veranderen anders hou je het nooit vol.
     
    Sado vindt dit leuk.
  20. Child

    Child Fanatiek lid

    6 sep 2011
    2.776
    210
    63
    Even misverstand uit de wereld helpen (voor meelezers die wel naar een diëtist willen)
    Er zit 3 uur in de basisverzekering maar dit kost wel je eigen risico. Als je dus verder zelden medische kosten hebt betaal je 120-160 euro eigen risico. (Zijn de bedragen die ik vaak zie, werk bij zorgverzekering) Niet gratis dus
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina