Ik denk niet dat er hier al een topic over was, maar ik vind het toch best speciaal nieuws. Ik had altijd het idee dat de jeugd vroeger en vroeger intiem werd, nu blijkt uit een groot Nederlands onderzoek dat dat helemaal niet klopt. De jeugd gaat steeds meer nadenken, is voorzichtiger in de partnerkeuze en stelt de eerste keer uit. Op hun 18,5 jaar (dan ben je toch al een jaartje op de universiteit) is DE HELFT nog maagd. In andere (vroegere) onderzoeken kwam vaak de leeftijd van 16 naar voren, maar daar klopt dus totaal niet (meer?) Wie het onderzoek wil nalezen: http://seksonderje25e.nl/files/uploads/Seks%20onder%2025%202017%20samenvatting%20(2).pdf Ik heb me altijd een uitzondering gevoeld, maar op de één of andere manier brengt dit wat troost
Dat is mooi! Ik ben sowieso tegen seks voor het huwelijk. Maar goed om te lezen dat de leeftijd opgeschoven is.
Tja zie het verschil niet zo. Zolang het maar vrijwillig en veilig is. Tuurlijk kan je ook te jong zijn maar 16 of 18 vind ik nou niet zo groot verschil.als ze steeds jonger werden had ik het verbazingwekkender/schokkender gevonden. Verder geef ik niet zo om seks wel of niet voor het huwelijk. Zegt niks over de relatie tussen mensen. Zelf wel seks voor het huwelijk en nu 11 jaar later nog steeds monogaam samen met hem. Mn nicht had het uitgesteld en kijkt nu terug op een mislukt huwelijk die is gestrand omdat hij vreemd ging en hij dus wilde scheiden.
Ik vind het eigenlijk nog behoorlijk oud. Of neen, niet oud natuurlijk, later dan ik dacht, dat is beter geformuleerd. Je hoorde inderdaad vroeger vaak 16 of 17, maar 18,5 dan ben je inderdaad al een stuk verder in je studies. Maar beter zo hoor. Ik vind die eerste keer toch iets speciaals hebben, ik vergeet dat iig nooit van m'n leven meer.
Ik vind dat wel positief inderdaad. In mijn jeugd gebeurde het toch nog wel eens dat meiden om me heen spijt hadden van de eerste keer, omdat ze dat in een opwelling gedaan hadden. Op een leeftijd van 15,16,17 maak je een hoop domme beslissingen tenslotte. Overigens geeft uitstel geen garantie op succes natuurlijk. Mijn ex-man was mn eerste en dat huwelijk is ook niet overeind gebleven. Maar in vind het positief in die zin dat mensen er meer bewust mee omgaan. En ik hoop dat mensen (vooral de meiden) minder dingen tegen hun zin in doen.
Tja leeftijd zegt mij niet zoveel (ok 13 of 14 vind ik te jong), maar vind het ook belangrijker hoe mensen er mee omgaan. Ken ook iemand die 18 was en die heeft ondertussen zeker 30+ bedpartners gehad, ik was 16 en heb 2 gehad. Dan heb ik zelf toch liever het laatste.
Ik vind het belangrijkste dat er goed over nagedacht wordt wanneer en met wie je de eerste keer seks wilt. En ik denk dat een tiener van 18 over het algemeen steviger in zijn/haar schoenen staat dan een 16 jarige. Dus minder makkelijk over te halen is tot iets waar hij/zij niet achter staat. Wachten met seks tot na het huwelijk vind ik dan wel weer onverstandig. Of je moet het niet erg vinden als er mogelijk geen match is tussen de lakens