Weer een moeder / smoeder topic!

Discussie in 'De lounge' gestart door Biccy, 11 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Maar dan net even anders...

Het zit zo. Zoals sommige van jullie weten wonen wij niet in Nederland. Het land waar wij wonen is echt kapot door de crisis. Het is hier heel normaal dat familie leden, die het kunnen, bijspringen om andere familie leden uit de brand te helpen.
    Zo ook mijn smoeder. Elke maand krijgen wij een x-bedrag van haar, zodat we de hypotheek kunnen betalen en wat boodschappen geld over hebben. Hier stopt het niet. Als we bij haar op visite gaan, neemt ze ons mee naar haar favo supermarkt en doen we daar boodschappen, die zij dan betaalt. Daarna gooit ze de auto vol met diesel, zodat mijn man zonder zorgen naar zijn werk kan en terug. (Dat is nogal een rit namelijk). Toen dit allemaal net begon, vlak na de bevalling eigenlijk, voelde ik me heel opgelaten, ik wou het liever niet. Ik was bang dat ze misschien ook automatisch dingen zou opeisen, maar dat doet ze helemaal niet
    Zo heb ik bijvoorbeeld ook nog nooit, echt NOOIT, luiers gekocht. Die koopt zij. En zo kan ik eigenlijk nog wel een tijdje doorgaan. In principe kosten we haar een vermogen.
    Ze is nu boven de 65, werkt fulltime en zal niet stoppen voordat ze er bij neervalt. Ze helpt ons ook met alle liefde.

Nog een voorbeeld, mijn telefoon laat het leven. Vandaag zijn mijn man en zoontje naar haar toe, samen een dagje uit. (Ik ben thuis ivm rugklachten). We zijn toe aan een upgrade voor onze telefoons, maar daar vraag ik niet om. Ik heb deze smartphone trouwens ook van haar gehad. Gisteren zei ze tegen mijn man dat ze vandaag dus de upgrades voor ons gaat kopen (zie mijn vorige post haha).

Kijk, ik heb duidelijk niets te klagen. Ook al zijn we totale tegenpolen. Tuurlijk hebben we wel eens momentjes, ze kan met sommige dingen vrij eh, ouderwets zijn. Maar niets dat ik echt denk van, sjonge jonge. Nee, ik heb het gewoon echt getroffen.

MAAR! Ik kan haar uiteraard never nooit niet terugbetalen. Ik wil niet eens weten hoevel ze nu in de laatste twee jaar al heeft uitgegeven. (Mag ik er OOK nog even bij vertellen dat ze voor onze trouwerij heeft betaald, en onze huwelijksreis?).

Hoe kan ik haar in hemelsnaam bedanken? Wat kan ik doen? Ik zou van de kinderbijslag 'stiekem' zo'n 20 euro per maand kunnen sparen. Meer lukt echt niet, sparen is bij ons even geen optie. Maar ik wil zo graag iets voor haar doen.

Hebben jullie leuke ideetjes? Het is een heel net dametje, ze heeft een redelijke dure smaak, maar is heel dankbaar voor wat ze ook krijgt.

Mijn moeder zou overigens precies hetzelfde doen hoor, als ze kon. Maar zij zit in een zelfde soort situatie als ons. En dan nog, als we een stukje maand over hebben, maakt ze haar laatste beetje over om ons te helpen. Ik heb nu als verrassing haar ticket betaald, zelf even nog krommer liggen moet maar, zodat ze toch een week of wat met haar kleinzoon kan doorbrengen, want die ziet ze bijna nooit. En voor haar wil ik volgende maand een mooi foto album maken. Daar zou ze heel blij mee zijn!

Maar wat kan ik voor mijn smoeder doen?
    Bedankt voor het lezen :)

2. echtniet27

echtniet27 Niet meer actief

Hoi,

wat heb jij het idd getroffen en fijn dat het goed gaat.

Misschien kun je een high tea zelf maken.Dan doe je dat thuis kost je dan minder geld.Kleed je tafel leuk aan. Maak lekkere zoete en hartige hapjes.Lees een brief voor die je voor haar schrijft waar je je dankbaarheid mee kan uiten.Misschien kun je een leuke foto van je gezin in een mooi hoesje geven.

Succes.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou haast zeggen: een standbeeld oprichten en hét boegbeeld van ultragave schoonmoeders maken waar 'the b*tches' een voorbeeld aan kunnen nemen!

Mazzel :)

(overigens heb ik zelf ook niks te klagen over schoonmoeder hoor! Dat is ook een topmens!)

Bloemen? Wat lekker? Een fotoalbum met foto's van kleinkind en haar? Iets symbolisch (beeldje, ketting, iets) met een betekenis erbij...

4. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Nou inderdaad hoor, zonder haar hadden we dus echt al op straat gestaan.

Ik vind dat high tea idee heel leuk, die neem ik mee, een brief voorlezen is niets voor haar, ze voelt zich al snel een beetje ongemakkelijk als je haar bedankt haha, we zaten laatst op een feestje en toen kwam het ter sprake en toen zei ik tegen haar dat ik haar zo dankbaar was voor wat ze allemaal voor ons doet. En dat ik haar echt als een tweede moeder zie. Toen moest ze een beetje huilen en kreeg ik een dikke knuffel. Mijn man zat aan de overkant met een scheef hoofd te kijken, wat gebeurde er nou?! want zijn moeder is helemaal geen knuffel mens. Het is dus ook echt duidelijk dat ze ook heel blij met mij als schoondochter is en dat is best fijn :)

Okee, dus de high tea is inderdaad leuk, ook een album voor haar maken is ook leuk, dat ik dan op die dag kunnen geven. Of gewoon een mooie ingelijste foto van haar en mijn kleintje, die kan ik binnenkort natuurlijk 'zomaar' maken, zonder dat ze het ziet! Zo'n moment opname foto :)

5. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik lees met je mee, ik heb dus net zo'n schoonmoeder en schoonvader. Wij zitten op het moment ook erg krap (mijn man werd ontslagen toen ik net 3 maanden zwanger was, hij werkt nu wel 3 dagen). Ze hebben heel veel babyspullen aangeschaft, halen boodschappen voor ons, zelfs een auto hebben we gehad. Het enige was ze ervoor vragen is wekelijks hun kleinkind zien :) Ik voelde me ook erg opgelaten en eigenlijk nog steeds wel.

Ik heb wel een idee voor als we weer opgekrabbeld zijn. Schoonmoeder wil al haar hele leven naar Egypte, dus willen we haar een reis cadeau doen, maar dat kan dus nog even niet.

Wel super dat dit soort mensen bestaan, we zien zoveel nare schoonmoeder topics tegenwoordig, maar het kan dus ook zo ;)

6. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Nou inderdaad. Ik verloor mijn baan dus ook toen ik net zwanger was, toen stortte hier alles in.

Wat lief dat je haar een reis cadeau wil doen, dat zou ze vast geweldig vinden!

Mijn man belde net, dat ze in de winkel waren en gaf me een lijstje van wat hij in de kar heeft. Zijn moeder vroeg hem mij te bellen en te vragen wat we nog meer nodig hadden.

Eeeehh... niks ? (Ja, natuurlijk wel) ik denk dat we vandaag voldoende gehad hebben!

Ik zie hem straks al thuiskomen met tassen vol hoor.

7. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Misschien kun je regelmatig iets voor haar koken of bakken en leuke knutsels met je zoontje maken? En vooral blijven zeggen hoe blij je er mee bent.

Oh en is een moestuintje geen optie voor jullie? Zaadjes zijn niet zo heel duur en je hebt er veel plezier van. Kun je de groenten en het fruit mooi delen met je schoonmoeder.

Wel heel fijn hoor dat ze jullie zo helpt!

8. knap

knap Niet meer actief

Krijg al een brok in mijn keel van het alleen al lezen.

Wat een lieve schoonmoeder.

Cliché misschien een mooi foto album maken van jullie kindje. En misschien daarbij een mooie bos/plant bloemen. Met wat lekkere dingen chocola.

En een paar lekkere zoenen uit delen. Als je haar ziet even knuffelen. ( zou ik doen).

9. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Wel een leuk idee iets te bakken samen met mijn zoontje, inderdaad, en er een mooie kaart bij doen met 'Zomaar' :)

Moestuin zou ik met liefde onderhouden, alleen wonen wij in een flat, zonder balkon :(

10. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Oh das jammer zeg dat je geen balkon hebt. En het dakvan jullie gebouw? Is dat al in gebruik?

11. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik ben vrij 'hard', maar ik heb ook momenten dat ik volschiet hoor. Ook ten opzichte van mijn eigen moeder trouwens, echt een super band hebben we niet, we proberen het wel hoor. Maar mijn moeder helpt op haar manier, en geeft rustig haar laatste centen weg. Of koopt iets leuks voor mijn kleintje :) Ik vind het gewoon zo speciaal, hoe mensen kunnen helpen als een ander het zwaar heeft.

Waar het mij dus om gaat, is niet de nadruk leggen op al die materiele dingen, net alsof we alleen maar dankbaar zijn als het om dingen of geld gaat.

Ik vind inderdaad dat iets bakken idee erg leuk, ergens moeite voor doen en laten zien hoe ze (beiden) gewaardeerd worden. Iets knutselen inderdaad met mijn kleintje.

Lieve ideetjes dames, ik ben erg blij met jullie input!!

12. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Is een puntdak, wij zitten op de bovenste verdieping en hebben een zolder (gelukkig, want ik vraag me af waar de rest van de bewoners hun troep laten!!).

We hebben wel groen hier hoor, het is een complex waar de flats om een parkeer terein heen staan, en aan de 'buitenkant' van de flats is er groen, gras, bomen, een rivier en er staat een hek omheen. Al dat groen is heerlijk voor kindjes om te spelen en is dus ook van iedereen. Alleen mogen we daar niets planten, dat word onderhouden.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik lees dat zij fulltime werkt, misschien regelmatig eens bij haar iets in huis doen? Zodat je haar ook een beetje ontlast, zoals ze dat bij jullie doet? Ik weet natuurlijk niet of ze dit op prijs stelt. Of eens lekker voor haar koken/bakken samen met je zoontje.

14. MamavanM1

MamavanM1 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Ik kan even niets bedenken, want er zijn al hele leuke ideeen gegeven!

Maar, wat een schat van een smama heb jij zeg, wauw wat een geweldig lief mens.. Ik was er naar toe gerend om dr een knuffel te geven. :D

Mijn eigen s-ouders zijn ook schatten hoor;)

15. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ze is bijna nooit thuis, haar moeder zit momenteel in een verzorgingstehuis en daar is ze vaak. Haar huis is trouwens echt super schoon, mede ook omdat ze er bijna nooit is. Wij gaan meestal naar haar toe, omdat het ver rijden is (wonen niet in dezelfde provincie) en zij is nogal angstig om dat hele end te rijden. Dan doet mijn man meestal wat klusjes voor haar inderdaad, de computer fixen, lampen vervangen, grote spullen voor haar halen zodat zij niet hoeft te sjouwen, dat soort dingen. Ik probeer meestal wat dingen over te nemen, helpen met de lunch, opruimen.

Doordeweeks kan ik daar niet naartoe, ik heb geen auto en de bus kost iets van 25 euro, daar kunnen we een week van eten. Dus als we er zijn, probeer ik altijd zoveel mogelijk aan te bieden wat ik zou kunnen doen haha

Maar inderdaad, dat iets bakken is al een paar keer geoppert. Ik denk dat we maar een nieuwe traditie gaan starten. De kleine en ik bakken samen iets lekkers en nemen dat dan mee :)
    Ik denk dat ze dat heel erg leuk gaat vinden!

@MamavanM1, precies :) Ze houdt alleen niet van klef gedoe of knuffelen, behalve dan met ons kleintje haha

16. Joes1

Joes1 Actief lid

16 jun 2013
    315
    1
    0
    Geen ideeën over bakken opperen maar gewoon doen!

17. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Wauw wat een super schoonmoeder zeg! Daar mag je trots op zijn!!

18. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Haha ja, met opperen bedoelde ik hier, dat jullie met die ideetjes kwamen :)

Ik ga het ook gewoon doen, denk een echte lekkere hollandse appeltaart ofzo. De rest gaat bij haar vrij vlot de bak in :)

19. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    heb niet alles gelezen maar, goedkoop en onbetaalbaar vind ik;
    een boekje (insteek fotoalbum) met allerlei dingen.
    * hand afdruk van je kleintje op een gekleurd vel
    * foto van jullie gezin
    * foto van haar en de kleine
    * een kaart met een lief woordje van jouw naar haar
    * een briefje met wat je haar zou willen geven als je het geld had
    * knutsel werkje van je kleine
    * etc

en ik zal er in een klein zakje een geluksamulet, of een bedeltje bij geven. iets van hoop geloof en liefde of een klavertje vier, een sint christoffel.

Gelukssymbolen.

je hebt een schoonmoeder om dankbaar voor te zijn.

Deel Deze Pagina