Sceptisch tegenover 'het bovennatuurlijke'

Discussie in 'De lounge' gestart door Misa Misa, 26 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

Female Niet meer actief

Ik heb me dat ook vaker afgevraagd.
    Ik lees al die topics meestal niet eens omdat ze me niet interesseren.
    Het is niet dat ik er sceptisch tegenover sta of nergens in geloof,
    maar ik houd me er gewoon niet mee bezig...

2. adi

adi Niet meer actief

Ik geloof dat ons brain op gegeven moment in staat zal zijn om alles te verklaren. Sinds het begin van de mensheid geloofden de mensen dat de dingen die ze niet konden verklaren 'bovennatuurlijk' zijn. Tot een paar honderd jaar terug geloofden mensen ook dat een bliksem of donder een bovennatuurlijke tekenen waren, net zoals een aardbeving, orkaan enz.
    Gedurende de evolutie van de mensen zijn we in staat gekomen om deze gebeurtenissen rationeel te verklaren. Ik denk dat we op een gegeven moment in staat zullen zijn om de dingen die vandaag onverklaarbaar zijn als 'normaal' te zien.

3. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Ik zie trouwens dat er steeds meer ''paranormale' topics gestart worden..Dit onderwerp leeft hier wel erg blijkbaar.

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik heb zelf ervaringen, dus weet voor mezelf wel dat er meer is. maar respecteer ook dat er mensen zijn die dit niet geloven, zoals ik ook verwacht dat mensen mij respecteren omdat ik niet in god, allah, etc geloof.

maar zoals ik net ook in een ander topic zei, ik word er echt zo ziek van dat iedereen ineens overal een bovennatuurlijke verklaring moet hebben, voor dingen die ook gewoon op een andere manier te verklaren zijn.

5. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    In tijden van nood gelooft men graag dat er een reden voor is. Dat het uiteindelijk beter is voor je, dat je er van leert.

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

dat begrijp ik heel goed. maar neem even het voorbeeld van het knipperende lampje. is het een geest of een kapot peertje?
    doordat iedereen er ineens geesten aan vast gaat plakken, worden mensen die wel echte dingen zien of kunnen minder serieus genomen en worden mensen juist alleen maar sceptischer over dingen die niet op een andere manier te verklaren zijn.

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Het eene bovennatuurlijke is het andere niet (rotwoord ook! WAT nou boven natuurlijk...als t boven natuurlijk was zou t imho niet bestaan OF door de mens zijn uitgevonden..)
    Wat ik probeer te zeggen... ik geloof in sommige dingen. Heb sommige dingen mee gemaakt maar blijf sceptisch voooral als er geld mee gemoeid is maar sommige dingen gaan me te ver. Je kan het dus niet allemaal over een kam scheren en zeggen het HELE gebeuren is onzin of het HELE gebeuren is waarheid, denk ik.

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

helemaal mee eens!

9. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ja, maar dat vind ik het hypocriete er aan. Ik weet zeker dat mensen die het echt willen geloven dat ze dat zien, er niet zo mee te koop lopen. Serieus, volgens mij heeft iedereen wel een overleden vrouwelijk familielid, dan wel een vriendin. Of een vaderfiguur. Natuurlijk mis je de betreffende persoon. Mijns inziens een schot voor open doel. Niemand wilt alleen zijn, dus het is fijn om te geloven dat er iets of iemand is die je beschermt. Alhoewel je uiteindelijk toch zelf de keuzes maakt die je leven beïnvloeden. Daarnaast schijnt het zo te zijn, dat mensen die zogenaamd geen rust hebben gevonden, hier rond dwalen. Die zijn dus blijkbaar ook niet gelukkig hier en volgens paranormaal begaafden moet je die juist niet de hele tijd hier houden door aan ze te denken, maar aan de andere kant kicken ze er wel op om met lettertjes en cijfertjes te communiceren. Pure mindgames. Ik vind het fijn dat mijn oma nu naar een betere plek is, whatever that may be, en ik weet zeker dat ze trots op me is en blij voor/met mij is (weer een inkoppertje, mensen). Een knipperend lampje is overigens prima te verklaren, bijv. een stroomkring die niet goed gesloten is, verkeerd lampje er in, etc. Het is echt puur wat je wilt zien. En zeker wel dat het zo is dat mensen in moeilijkheden ergens in geloven, dat er een betere plek is of dat er meer moet zijn dan hun rotproblemen en dat het een reden geeft. Boeiend, soms is er gewoon geen reden, klaar. Verkeerde keuzes gemaakt, onhandige samenloop van omstandigheden, etcetera. Net als dat foto's lezen, natuurlijk iedereen heeft wel met iemand ruzie. Nou ja, goed, ik ben veel te nuchter hiervoor.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.097
    3.879
    113
    Ik ben behoorlijk nuchter, maar ik heb toch wel wat dingen meegemaakt, waardoor ik weet dat sommige dingen echt kunnen zijn of het geen toeval is.
    Verder zoek ik het niet op en houd ik me er niet echt mee bezig. Vind sommige dingen ook wat griezelig en ik heb er bovendien weinig behoefte aan. Ik geloof er dus zeker in, maar ik geloof ook dat er genoeg mensen zijn die alles voor zoete koek slikken of zelf dingen verzinnen.

11. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    lol ik heb een topic geopend ook over dat ..waarbij heel veel vrouwen naar een heel andere niveau gingen ..teenage niveau noem ik dat!
    zo'n topic dat zo big deal over wordt gemaakt en dan zie ik hier dat het ze allemaal heel goed reageren! heb niet over iedereen alleen een aantal!

maar ehh, even tereug naar het onderwerp ..ik vind weleens apart wanneer iemand zegt ik heb die en die gezien? ik geloof niet dat er mensen zijn dood zijn en hier nog rondhangen ..mensen gaan dood en je ziet vanzelf wel waar je terecht komt ( sorry bedoel het niet zo hard manier) maar het is eenmaal zo..
    maar zou wel eng vinden om iets te zien .. krijg hartaanval van

of mensen die waarzegster ook onzin

12. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Nee, ik moet nog steeds overtuigd worden....

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben ook redelijk sceptisch over paranormale verschijnselen etc. Kan ook werkelijk niet geloven dat 'toeval niet bestaat' en dat 'voor alles een reden is'. Als dat zo zou zijn, wat is dan de reden van alle vreselijke dingen in de wereld?

Waar ik ook altijd een beetje kriegel van word is als mensen zeggen: dit is zo mooi gemaakt (bijv over het menselijk lichaam)/zo mooi bij elkaar gekomen dat kan geen toeval zijn... tja, achteraf bekeken misschien. In mijn studie psychologie hadden we bij wetenschapsleer hier ook een mooie term voor gekregen (ben hem alleen even kwijt... weet iemand wat ik bedoel?), waar het op neerkomt is dat er soms dingen ontstaan die lijken zo bedoeld te zijn maar eigenlijk gewoon een bijproduct zijn van hoe dingen worden gemaakt. Zo zou het bijvoorbeeld heel goed kunnen dat wat wij als de 'geest' van de mens zien, een bijprodukt is van de werking van de hersenen..... (maar dat zal wel geen populaire opvatting zijn... haha... :) ).

Wat ik wel lastig vind, met bijvoorbeeld geesten etc is dat mijn moeder en mijn broertje me dingen hebben verteld die zij hebben gezien. En ik kan me niet voorstellen dat ze daarover liegen. Maar hoe ik dat dan moet verklaren??? Ik wil het zelf ook absoluut niet zien en sluit me er ook voor af.

Oh, nog een ander puntje: alternatieve geneeswijzen: daar kan ik wel in geloven (bijv acupunctuur, kruidengeneeskunde etc, homeopathie en nog zweverigere dingen vind ik wel lastig). Ik vind het heel lastig om te geloven dat alleen onze westerse geneeswijzen 'echt' zou zijn. Bovendien is veel daarvan ook weer afkomstig uit kruiden, planten of schimmels (digitalis voor hartproblemen, peniciline uit broodschimmels).

14. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als we dat zouden weten dan hadden we er allang iets aan kunnen doen ;) ...

Ik geloof ook echt niet in alle dingen hoor, en ben ook wel sceptische en loop ook helemaal niet te koop met dingen die ik heb mee gemaakt, het is zelfs zo dat ik het eigenlijk nooit met iemand bespreek omdat ik weet dat je toch voor gek verklaard word en daar heb ik weinig zin in ... Net zoals vele hier ook al zeggen geloof ik niet in mensen die bv veel geld opstrijken met het paranormale gebeuren, dan denk ik als je iemand kan helpen om diegene met een goed gevoel weer naar huis te sturen waarom vraag je daar dan zoveel geld voor ? dan heb jij er meer profijt van dan die klant, in zulke neppe dingen geloof ik niet, ik geloof ook die mutsen van Astro TV niet, heb ooit eens een sms gestuurd met de vraag '' wanneer word ik zwanger '' kreeg ik terug '' Hoi Chantal, ik lees hier in de sterren dat wanneer het je tijd is dat je het geluk kan vinden '' .. :( .. had ook zelf wel kunnen bedenken ;) hoppa 1.50euro weg, denk dat ik zo'n lijn ga openen .. zulke dingen vind ik dus gewoon bullshit maar ik weet zeker dat er meer is tussen hemel en aarde om het zomaar ff te zeggen ;) ..

15. miffy11

miffy11 Niet meer actief

vrije wil.
    ik geloof dat sommige dingen wel zijn uitgestippeld (kijk naar nostradamus. ben absoluut geen voorstander van waarzeg gedoe/profeten enzo, maar die man had wel verdomd veel gelijk..;)) maar dat de mens daarnaast ook de keus heeft om bepaalde paden te bewandelen.

veel dingen zijn ook wetenschappelijk te verklaren, maar als je dan ziet dat er ook wetenschappelijk is bewezen dat als je dood gaat, je 47 gram (ongeveer, dit is even uit mijn hoofd..) lichter word, tsja, dat vind ik best bijzonder en denk ik dat je wel daadwerkelijk een ziel hebt die na je dood ergens naar toe gaat. maar ja, of dat een hemel, hel of gewoon las vegas is, who knows?

en alternatieve geneeswijzen, t ligt er aan hoe ver je wilt gaan. met jomanda oid heb ik dus echt helemaal niks, terwijl ik zelf wel veel positieve ervaringen met reiki heb, waar ook veel mensen niet in geloven.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, maar nostradamus heeft vooral achteraf gelijk. Zijn quatrijnen zijn nu geinterpreteerd aan de hand van dingen die al gebeurd zijn. En ze zijn soms zo vaag dat ze op allerlei manieren geinterpreteerd kunnen worden. Dat is ook mijn probleem met dit soort dingen, als er nou eens iemand was die zei: op deze dag gaat dit en dit gebeuren. Waarna het ook daadwerkelijk gebeurd, dan vind ik het wat anders.

Hoe hebben ze trouwens bewezen dat je na je overlijden 47 gram lichter wordt? Dat kan natuurlijk ook allerlei redenen hebben...

En verder: 'alles heeft een reden/er is geen toeval' kan niet samen gaan met 'vrije wil' volgens mij. Als er geen toeval bestaat, dan kan er ook geen vrije wil bestaan. Als iedereen uit vrije wil dingen doet, dan ontstaan er namelijk wel toevalligheden...

17. Lilalien

Lilalien Niet meer actief

Heb nu even niet de tijd om alles te doorlezen maar hier iemand die vaak dingen aanvoeld ,dromen heeft en die ook terugkomen om zeker te wezen dat ik het herken.

Heb voorheen dromen gehad over onze muur op de slaapkamer dat die zou wegvallen dat er gaten inzaten enz.
    Tot ik bij een schoonmaakbeurt (staat een zeer grote lange kast tegen van kant tot kant dus kun je niet achter en erboven staan plastieken boxen)er de zwarte schimmel langs achteren omhoog zag komen....

Dat er iets ging gebeuren met de wasmachine en 2 weken erna kregen we een ernstig defect eraan ,waren we niet thuis hadden we een echte ramp gehad.

Dat een paar personen die zwanger waren er iets ging gebeuren met haar leven ,zwangerschap en jammer genoeg is dat ook zo gebeurd...

Ik vaak snel aanvoel of mensen fake of echt zijn in overkomen...

Dat er iemand zwanger was ,heb ik zo ook zo genoteerd op mijn hyves en 2 maand erna 1 persoon niet direct uit mijn dichte omgeving (internetvriendin)de aankondiging deed zwanger te zijn zonder dat ik wist dat zij om een kindje gingen.
    En de dag van aanvoelen ze ook een + test had gedaan ,die dag en geen andere...

kan zo uren doorgaan en het komt wanneer het komt ,ik kan dat niet op commando en ik noteer het nu ook want anders krijg je toch zo'n raar gevoel van mensen van kom die liegt ofzo ;)

Groetjes

18. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Over Nostradamus heb ik ooit een documentaire gezien op historychannel, en daar geloof ik dus geen snars meer van. En dat toeval bestaat niet-gedoe, daar heb ik het echt zo ontzettend mee gehad..
    En alternatieve geneeswijzen, ik heb er niks mee, maar ik vind het prima als het mensen helpt. Zolang je maar niet van die jomanda-millecam toestanden krijgt...
    Trouwens wel grappig, mijn vader is ook scepticus, nou ja eigenlijk is sceptisch niet eens meer het goede woord. Hij wordt eigenlijk gewoon misselijk van zweverig geneuzel:D. Mijn schoonmoeder daarentegen gelooft alles, en doet ook regelmatig bestelling bij de kosmische bestelwinkel;). Toen mijn zoontje geboren werd, vroeg ze aan mijn vader of hij geregeld de voeten van mijn zoontje wilde fotograferen om te kijken of zijn karakter veranderde. Hahaha je had dat gezicht van mijn vader moeten zien:$

19. miffy11

miffy11 Niet meer actief

het laatste wat ik heb gelezen over nostradamus ging iets over een oorlog in europa rond 2015, christen vs moslims, duitsland en italie zouden er ook bij betrokken zijn.
    tsja, wilders die hier veel stemmen heeft, een duitse paus.. t zou zo maar kunnen.

en idd het zou een stuk geloofwaardiger zijn als mensen zeggen dan en dan, daar en daar, gebeurd er dit.
    maar wie zegt dat die mensen er niet zijn? stel dat er iemand zou zijn geweest op 10 september, die zei: morgen vliegen er vliegtuigen in het wtc. zou diegene geloofd worden of in een gekkenhuis geplaatst worden? daarom denk ik dat mensen die daadwerkelijk meer zien of weten, er niet over praten uit angst om niet geloofd te worden.
    en stel dat er wel iemand was geweest die het heeft gezegd, dacht je dan dat de amerikaanse overheid ging zeggen, tjsa eigenlijk wisten we het wel, en had het voorkomen kunnen worden, maar we geloofde het niet? ;)

ik heb zelf jáaren terug ook dingen gezien die de volgende dag uit kwamen. was toen een luchtballon crash in canada, ik zag een luchtballon neerstorten, mensen dood. maar ik zag alleen het beeld, geen locatie en tijdstip. en stel dat ik die wel had gezien, wat had ik moeten doen? alle luchtballonbedrijven in canada af gaan bellen dat ze de volgende dag niet moesten gaan? ;)

over die 47 gram, het staat ook in het laatste boek van dan brown (lost symbol) maar is daarna ooit op discovery geweest dat het wel degelijk bewezen was en meneer Dan geen verhaaltje heeft verzonnen. zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

vrije wil, tsja, ik denk dat sommige dingen wel uitgestippeld zijn. maar of ik zo meteen naar de albert heijn of naar de emte ga, heb ik toch echt zelf voor het zeggen.
    dingen als: het was zijn tijd om te sterven geloof ik dan weer niet helemaal, ik kan me niet voorstellen dat wie dan ook daar boven zo gemeen is als het aankomt op overleden kinderen.
    maar zelf heb ik ook dingen meegemaakt die gewoon niet toevallig kunnen zijn. (en geloof me, ondanks mijn eigen ervaringen ben ik toch echt redelijk sceptisch. ik ga altijd eerst na of er ook een logische verklaring voor te vinden is, in tegenstelling to mensen die dus wel bij ieder knipperend lampje opa zien)

20. ik weet niet goed of ik er nu wel of niet in moet geleven...

ik ebn altijd heel nuchter geweest en hield me er ook niet mee bezig
    nu nog niet, maar door een aantal dingen hier in huis, denk ik wel eens bij mezelf ..heeee zou het dan toch misschien....

zo stond ik midden op de dag op het kamertje van de jongste en het opeens erg koud werd op het kamertje, en ik het gordijn achter haar bed naar binnen geduwd zag worden, of er iemand tegenaan stond zeg maar

en ik met mijn dochters op de camping zat, en mijn man snachts op datzelfde kamertje een harde klap hoorde
    hij is pas de volgende dag gaan kijken, en daar lag het poppenhuis door de midden op de grond
    en in een bepaalde hoek van de huiskamer is het altijd ijzig koud

maar doordat ik niet goed weet of ik er nou wel of niet in moet geloven, ben ik er niet bang voor.

Er is hier in huis wel iemand al heel jong gestorven, maar dat bewuste kamertje daar heeft nooit iemand op geslapen

Dus ik neem er gewoon afstand van, en laat me er niet gek doormaken
    Maar het idee dat onze jongste misschien toch wel meer ziet dan wij, vind ik dan wel weer vervelend

Deel Deze Pagina