Sceptisch tegenover 'het bovennatuurlijke'

Discussie in 'De lounge' gestart door Misa Misa, 26 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miffy11

miffy11 Niet meer actief

Beta is beter :: De ziel weegt 21 gram

dit is zo gauw even het enige dat ik kon vinden, was trouwens 21 gram ipv 47, dacht ook dat ik echt gezien had dat het ook nu bewezen is met moderne technologie, maar dat kan ik dus even niet vinden. even een voorbeeldje dus van wat ik bedoelde.

2. adi

adi Niet meer actief

Ik ben zelf heel sceptisch, maar ik zou mijn kind oppakken, wegrennen en die kamer nooit meer binnengaan :p

is dit eigenlijk in de moderne tijd nog een keer getest? (vraag het me zomaar af)

Totaal offtopic: maar wat jij zegt is precies gebeurd een paar dagen vóór 11-sept. De aanvallers zelf hebben Penthagon gebeld, aanslag aangekondigd, zelf de datum genoemd. En niemand nam ze serieus.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Dit is een urban myth gebaseerd op een onderzoek dat dokter Duncan McDougall deed in 1907. Hierbij heeft hij 6 mensen die stervende waren laten overlijden terwijl ze op een weegschaal zaten. Slechts bij eentje werd een gewichtsverlies van 21 gram waargenomen. Anderen werden zwaarder, een paar bleven hetzelfde. Dit vond hij voldoende bewijs om te zeggen dat de ziel 21 gram weegt. Later heeft hij het ook met honden geprobeerd en daar werd ook niets waargenomen. Zijn reactie: "Honden hebben geen ziel" ja, zo lust ik er ook wel een paar. Niemand heeft ooit nog een keertje een gewichtsverlies van 21 gram waargenomen tijdens sterven. Niet reproduceerbaar = niet wetenschappelijk bewezen.

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik kan me idd herinneren op discovery gezien te hebben dat het daarna ook een keer getest is, maar kan t ff niet meer vinden.

over 11-9: moet je na gaan, als de aanvallers zelf al niet werden geloofd, waarom iemand met zgn voorspellende gaven dan wel?

5. miffy11

miffy11 Niet meer actief

in het artikel staat ook deze zin:

In de wetenschap bestaat een gouden wet en die luid: "Iets is waar tenzij het tegendeel is bewezen". Dus als je niet in de ziel gelooft zou je het tegendeel moeten bewijzen.

achja, ik weet het ook niet hoor, ik ben geen wetenschapper. ik geloof wel dat we allemaal een ziel hebben, maar hoeveel hij weegt, en hoe hij er uit ziet etc.. tsja..
    ik moet ook zeggen dat ik de toegevoegde waarde er niet echt van in zie om te weten hoe zwaar mijn ziel weegt..
    t zou leuk zijn als er is/word bewezen dat we een ziel hebben die ons lichaam na de dood verlaat, maar dan weten we nog steeds niet waar hij naar toe gaat, en dat is toch eigenlijk hetgene wat iedereen wil weten?

of misschien een gps zendertje op de ziel plakken? ;)

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar de vraag is of hij uberhaupt heeft bewezen dat het is gebeurt. Als het is gebeurt zoals Juul beschrijft, dan is het niet bewezen, maar gewoon toeval :)) ). Als het maar bij 1 iemand gebeurt, kun je daar niets aan ophangen. En als ie al had bewezen dat het bij iedereen gebeurt, dan is nog de vraag wat het is. Om dat nou meteen de ziel te noemen, vind ik wel een heel grote stap...

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Dat staat wel in het artikel, maar is niet waar. Sterker nog, in de wetenschap geldt dat op een positieve stelling de bewijslast drukt. Als je namelijk bv zou zeggen dat de ziel bestaat omdat niet bewezen is dat deze niet bestaat, dan zou je ook moeten geloven dat op Pluto 3 meter grote roze olifanten lopen, omdat we Pluto nog niet onderzocht hebben en dus niet bewezen hebben dat ze er niet zijn.

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hetgene wat ik lees is dat deze 6 mensen allemaal 21 gram afvielen, en niet 1 daarvan.

achja, misschien de film 21 grams maar eens kijken ;)

9. miffy11

miffy11 Niet meer actief

maar er is dus nog steeds een kans dat er wel roze olifanten op pluto leven ;)
    even zonder gekheid:
    nog niet eens zo lang geleden, geloofden we allemaal dat de wereld plat was.
    is het dan niet een beetje voorbarig om nu al 100% uit te sluiten dat we geen ziel hebben, simpelweg omdat het nog niet helemaal bewezen is?

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik sluit ook niet uit dat we een ziel hebben, maar ik sluit ook niet uit dat we hem niet hebben. Omdat we het op dit moment niet weten, kan het beide kanten opgaan...

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    :D

Maar idd even serieus, ik sluit op dit moment uit dat er een ziel is op basis van het wetenschappelijk bewijs. Iedereen staat vrij om een hypothese te formuleren, deze te testen en als op een volledig wetenschappelijke manier bewezen wordt dat er wel een ziel is ben ik om. Zo werkt wetenschap. Maar ik hou me nog even vast aan het huidige paradigma, gebaseerd op de huidige stand van zaken.

Vaak wordt verwezen naar Copernicus en Einstein als visionairs die een paradigma verschuiving geinitieerd hebben en dat klopt ook. Maar dat betekent niet dat iedereen die 'out-of-the-box' denkt ook een paradigma verschuiver is, dat moeten ze eerst nog maar eens bewijzen. Op dit moment is er geen enkel bewijs voor een ziel, en sluit ik het dus 100% uit.

12. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    als reactie op de oorspronkelijke vraag van ts@ ik geloof wel dat er "iets" is maar ik reageer ook niet op die topics. mensen worden vaak parnoide van geesten en angstig. en ik heb altijd geleerd dat een geest van nature goedaardig is en niemand kwaad zal doen. ik reageer daarom dus niet omdat ik denk dat die mensen op dat moment meer last hebben van andere dingen dan van de geest in kwestie zelf.
    wij hebben hier in huis ook een geest. ik zie hem zelf niet maar mijn schoonvader (die paranormaal is volgens zijn zeggen) ziet haar wel. en ik weet ook wie het is. ze staat vaak op de foto's die ik ze stuur van lars en ze lacht dan. ik vind dat mooi omdat ik de achtergrond van die vrouw ken. als mijn kinderen zich niet prettig voelen of ziek zijn dan zeg ik dat tegen mijn schoonvader en dan behandeld hij ze via een foto. ik heb zoiets van baadt het niet dan schaadt het niet. mijn vriend vind het allemaal bijzonder lachwekkend en zijn broer wil er helemaal niks over horen of mee te maken hebben.

maar goed om mensen niet nog meer van streek te maken reageer ik dus nooit op negatieve topics over geesten. omdat ik nog steeds de overtuiging heb ( of wil hebben ) dat ze goedaardig zijn. ik vind een geest zelf namelijk iets heel anders dan denomen.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Hij kwam uiteindelijk tot de 21 gram als een gemiddelde van wat mensen afvielen, gedurende een paar minuten of paar uur na het overlijden.

Goede film trouwens, maar er wordt verder niet verwezen naar het onderzoek.

14. miffy11

miffy11 Niet meer actief

daar kan ik in komen. ik geloof wel dat we allemaal een ziel hebben, maar mocht er bewezen worden dat het niet zo is, zal ik ook gewoon toe geven dat ik fout zat.

maar gisteren maakte er ook iemand een opmerking in een ander topic, mensen die geesten zien zijn gek, want geesten bestaan niet.
    nu is het inderdaad niet bewezen dat geesten bestaan, maar het is ook niet bewezen dat geesten niet bestaan.
    sceptisch zijn, prima, dat ben ik ook. maar er zijn ook een hoop mensen die geloven dat geesten wel bestaan, en omdat te lezen dat zij allemaal gek is niet sceptisch meer maar eerder kwetsend.
    zo veel mensen geloven in dingen die niet zijn bewezen, geesten, aliens, ziel, god, allah, elvis leeft nog, etc.
    of het alleen hoop is in slechte tijden, of mensen die (geloven) dingen zien en hebben meegemaakt, is ieder voor zich toch?

t zou gewoon n stuk handiger zijn als er gewoon ff iemand komt die bewijst wat er wel en niet waar is. :)

15. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik ben duidelijk niet de aangewezen persoon om te gaan bewijzen of de ziel wel of niet bestaat, want ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt :D

16. adi

adi Niet meer actief

Ik ben ook vrij snel afgehaakt :D

En tja... in elk paranormaal fenomeen + in elk religie kunnen we niks anders doen dan geloven. Tot nu toe heeft niemand een bewijs gevonden (dat God of een geest of wat dan ook bestaat)

17. Tink

Tink Niet meer actief

Ik denk dat het moet zijn: waar de wetenschap NOG niks mee kan. Als je een paar eeuwen terug kijkt was zelfs bv. een regenboog onverklaarbaar en een magisch iets. Nu weten we dat het veroorzaakt wordt door de breking van het licht in waterdruppels.
    En zo zijn er verschrikkelijk veel dingen waarvoor in de loop der tijd een mooi verhaal is verzonnen als verklaring, en die later zijn 'ingehaald' door de wetenschap.
    En: voor veel dingen die sommige mensen nu als onverklaarbaar zien, is wel degelijk een verklaring. Gewoon nog iets beter googelen ;)

18. miffy11

miffy11 Niet meer actief

zoals?

19. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Haha, ja daarom kijk ik daar ook graag naar, maar vooral om Char lig ik in een deuk! Idd, skeptisch zijn bij dat soort mensen is niet verkeerd.
    Maar in tegenstelling tot jou geloof ik toch wel dat er bovennatuurlijke dingen bestaan.

Als je van Randi houdt, moet je misschien ook even googlen op Derren Brown. Is ook erg interessant!

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mensen die ervan overtuigd zijn dat geesten niet bestaan, zullen mogelijk denken dat de mensen die wel geesten zien, dit zien omdat ze lichtelijk psychotisch zijn (of iets van die orde). Plat gezegd zijn ze dus gek. Een andere verklaring ziet die persoon niet. Mijn man denkt precies hetzelfde, ik durf het niet zo ver te stellen maar het zou me niets verbazen als iets in de trend de waarheid is.

Verder ben ik het helemaal eens met Juul :) Zolang geesten en andere zaken van die orde niet wetenschappelijk zijn bewezen, bestaan ze niet. Mijn man is een die hard wetenschapper en moet alles bewezen zien, anders is het er voor hem gewoon niet. Hij gelooft dus ook niet in de ziel, niet in God, niet in leven na de dood, niet in buitenaardse wezens, etc. Punt.

Deel Deze Pagina