James Randi heeft trouwens laatst een lezing gegeven in Utrecht. Ik heb het helaas gemist maar het schijnt echt goed te zijn geweest! Mijn man heeft al zijn boeken gelezen geloof ik.
Darren brown is toch die engelse? die is idd wel cool ja. char etc vind ik ook complete bullsh*t. iedereen die het alfabet kent kan dat ook.
@ Miffy: Hij is geweldig! Komt helaas nooit op de Nederlandse zenders, maar bekijk nieuwe stukken van hem altijd op het internet. Ik heb hem zelfs een keer in het echt mogen ontmoeten! Vooral The Seance en Messiah zijn interessant, om maar even on topic te blijven. En dan vallen mensen als een Char idd wel erg snel door de mand. Wat ik al zei, ik moet er erg om lachen, maar van de andere kant is het toch ook best triest om mensen eigenlijk gewoon voor de gek te houden. Ze zou mij trouwens best eens een reading mogen geven, zijn trucjes om het niet te doen laten slagen, ghehe.. Pure oplichterij en geldklopperij... Derek kan ik daarentegen niet ALTIJD betrappen op cold reading...
ik heb m idd op channel 4 gezien toen ik in schotland woonde. derek. tsja, ben er niet over uit. ene keer zeg ik ja, andere keer nee. maar vind m gewoon geweldig omdat ik dol ben op schotse accenten.. van mij mag iemand de hele dag over de ontwikkelingen van de beurzen praten in het schots, en ik luister. maar dat was een beetje offtopic, sorry. toch lijkt het me wel leuk om een keer een GRATIS reading te krijgen (en zelf heel hard proberen geen info te geven) om te kijken of het idd klopt. maar dat is meer nieuwsgierigheid.
Gratis zou ik het idd graag een keer proberen! Volgens mij is het idd gewoon een kwestie van stilzitten, niks zeggen en je gezicht strak houden. "Meestal geven de cliënten het medium behoorlijk veel aanwijzingen, waaronder non-verbale, zoals een frons, een onbewust knikje, een trillende lip of een verandering van lichaamshouding. De snelheid waarmee de cliënt reageert kan eveneens betekenisvol zijn". Ik lees trouwens ook net dat Derek bij een onderzoek van James Randi niet goed uit de bus kwam. Uri Geller kon ik zelf wel raden ...
Derek Ogilvie slaagde inderdaad ook niet voor het onderzoek van James Randi. Ik heb een keer een lezing gevolgd van Hans Dooremalen (filosoof en heeft ook boeken over dit onderwerp geschreven) en hij vindt Derek Ogilvie erger dan Char. Vooral omdat zijn truukjes valser zijn en Char dus wat onschuldiger is. Derek schijnt wel eens te zeggen dat als niemand de naam van zijn geest met wie hij contact heeft kent, het een kind is van iemand die zonder het te weten een miskraam heeft gehad.
Ik zou trouwens ook wel eens een reading willen ontvangen van iemand die als goed wordt bestempeld. Ben inderdaad heel benieuwd wat er allemaal van klopt!
Jeetje, dat van die miskraam is wel heel erg grof! Vreselijk! Weet jij er 1 die als goed bestempeld wordt?
Nou, simpel voorbeeld is Char. Mensen genoeg die het wonderbaarlijk vinden wat ze doet, maar dat is gewoon cold reading. En als je goed genoeg zoekt vind je daar ook echt wel wat over (o.a. het onderzoek van die meneer Randi)