schaafwond, wat doe je eraan/erop?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sidmick, 11 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Mijn meisje is gister enorm hard gevallen en haar hele knieen zijn open.
    Nu weet ik dat het het beste is om niets op een schaafwond te doen en het aan de lucht te laten drogen maar leg dat maar uit aan een 2.5 jarige.
    Wat kun je eventueel op een schaafwond doen? Ik weet dat mijn oma vroeg een gele poeder had wat erop ging maar dat bestaat volgens mij niet meer

2. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ik ben zelf ooit flink onderuit gegaan en heb toen bij de drogist een zalf gehaald van VSM, tegen schaafwonden. Het verzacht en de wond bijt dan niet meer zo hard en heelt sneller. Misschien is dit iets? Weet alleen niet of je het ook mag gebruiken bij kinderen.
    En anders: kusje er op!

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Het kusje heb ik geprobeerd, zelfs een snoepje erop maar helaas is dit dermate geschaafd dat zelf dat niet mocht baten

4. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Mijn man heeft toevallig een zondag vloeibare pleisterspray op de schaaf wonden van onze middelste zoon gespoten.
    Moet wel zeggen hij heeft A.S.S dus hij miept er nog over dat het zo'n pijn doet maar dat is normaal die zal ik nog dgn horen daarover.
    Terwijl er al een mooi korstje opzit.

5. mickey80

mickey80 Actief lid

24 aug 2008
    359
    1
    18
    wecesinpoeder helpt ook goed!
    Mijn moeder deed vroeger ook gele poeder erop ja! zal eens vragen wat dat was.

6. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

:( aw, da's niet fijn!
    ik hoop dat je iets vindt wat werkt voor je dochtertje.

7. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Dat gele poeder ken ik ook, in zo'n knijptube hadden wij het maar volgens mij was dat iets van ontsmetting ofzo

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gele poeder kun je gewoon nog krijgen bij de drogist. Dat is ontsmettend en het droogt iets in.

Hier niets op een schaafwond.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Calendulan van Weleda.

10. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Je hebt desinfectie spray voor kids die niet bijt. Dan is het goed schoon. Daarna pleisterspray van Hansaplast of huismerk ETOS, Kruidvat e.d. erop. Is het meteen dicht en heb je ook geen bloedvlekken op de kleertjes. Een pleister vind ik toch altijd viezig. Zeker met schaafwonden want daar blijft vocht uit komen en dan heb je zo'n natte pleister vol bacteriën.

Het is wel zielig hoor, twee van die kapotte knieën. Hier gebeurt het ook iedere week en dan zijn ze ook nog helemaal blauw. Het is echt een periode van harder rennen dat je al kunt en dan struikel je over je eigen benen. Leg maar eens uit dat ze zachtjes moet lopen, pfff.

11. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
  12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Ik lees overal op i-net dat die pleisterspray niet goed zou werken en enorm prikt. Wat is jullie ervaring hiermee? Het lijkt mij opzich best handig

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Een natte washand om het schoon te maken en dan aan de lucht drogen is echt het allerbeste! Maar de poeder die je bedoelt is betadine poeder maar dat wordt tegenwoordig afgeraden om in open wondjes te gebruiken. Je kunt chloorhexidine gebruiken (sterilon) om het goed schoon te maken, maar ik denk niet dat je daar vrienden mee maakt.

Een mooie grote Dora pleister?

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

ben wel benieuwd of dat betadinepoeder prikt.. want betadinezalf in een open wond is ook niet echt een feestje vind ikzelf.

hier meestal gewoon even schoonmaken en daarna drogen...
    maarja.. nooit hele grote schaafwonden hier dus dan is dat wel te doen.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Ik dacht ook dat drogen aan de lucht het beste was maar lees dus overal op i-net dat dat niet zo is ivm infectie gevaar en het vaak toch langs schuren van bv kleding

16. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik maak het altijd schoon en doe er een pleister overheen (alleen als het echt een flinke schaaf is) en dan savonds als ze naar bed gaan haal ik de pleister eraf zodat het goed kan drogen en voor de rest doe ik er niks meer aan..

17. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Hier ook een washandje er over heen en drogen maar.
    Tuurlijk is het niet fijn als je bloed aan de kleertjes krijgt maar al met al is een schaafwond meestal wel snel "droog"

Pleisterspray sluit juist de boel af.Zou dan denk eerder nog een gewone pleister gebruiken daar kan namelijk vers lucht onderdoor.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sidmick: hier ook bijna enkel schaafjes/schaven als het mooi weer is.. dus dan met korte broek.

ik doe ook weleens een pleister erop.. maar dat ligt beetje aan de situatie.
    Vorige keer viel ze precies op weg naar de kinderboerderij en dan moet er van mij wel een pleister op.
    Lijkt me wel practisch met infectiegevaar enzo..

En met kleding die er over gaat is het als het nog open is denk ik ook wel prettig om een pleistertje te hebben ter bescherming van je kleding (bloedvlekken) en het knietje.. (schuurt toch tenslotte en eventuele kledingpluisjes komen dan ook niet in het wondje)

maarja.. als je schaaf echt groot is.. dan past een pleister ook niet echt.
    meestal hebik van die kant en klare pleisters waarvan het wondstukje.. (dat witte) volledig omsloten is door een randje plak zodat er niks tussen komt.
    En dan inderdaad zodra het kan of savonds er weer af.

overigens heb ik van mijn vader altijd geleerd dat bloed goed is... (dat "spoelt" de viezigheid eruit)
    en heb ik nooit gekke ontstekingen gehad of iets dergelijks.
    Die was dus van het type dat als het niet bloedde dat hij er rustig even in kneep tot het wel bloedde.
    (meestal was dat niet zo erg.. maar ik weet nog wel dat ik dat niet altijd een succesnummer vond en ga dat dus ook niet doen bij mijn dochter :) )

hier liever dan een betadinezalfje.. voorkomt ook een hoop en dan hoef ik niet in een zeer knietje te gaan knijpen :)

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hier dacht ik ook aan.

Dan plakt de wond niet mee zo aan de kleren en het maakt de wond meteen een stuk zachter en verder niks aan doen.

En ze doen z.n pijn schaafwondjes auww.

En veel kusjes en ja mama weet het doet auw:) zo iets.

20. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

5 mrt 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    ff ontsmetten met betadine anders dettol en eventueel even een pleistertje erop, als de kleine op bed gaat eraf halen, kan het s'nachts ademen.

Deel Deze Pagina