de gele poeder maakt littekens. het wordt meen ik niet meer verkocht. de wond schoonmaken doe ik tegenwoordig met verdunde dettol eerder of met betadine vloeistof die je oplost. en s á vonds lekker weken in bad. en een paar keer per dag zalf smeren. ik doe er niks op. ik heb 3 tubes van vsm in de aanslag voor zulke dingen. de ene voor schaafwonden de andere voor kneuzingen, botsingen blauwe plekken, zonder schaafplekken of kapotte plekken en de derde voor muggenbulten en al die andere ongein. in jou geval dus de eerste calendulan.
Mijn dochter heeft deze week voor het eerst een schaafplek op haar knie gekregen. En de hele wereld mag het weten Ze heeft er al 2 nachten bijna niet van geslapen, drama Heb het even uitgespoeld en verder niks. Ja, drogen aan de lucht. Het was al vrij vlot droog. Denk dat het lichaam het prima zelf aan kan. Als het echt een hele flinke is zou je er idd iets van een ontsmettingszalfje op kunnen doen maar ik ga er van uit dat het toch wel uit zichzelf geneest.
hier spuit ik met ontsmettingsspray (prikt niet) dan krijgt de oudste vaak een knie/elleboogpleister (wil hij zelf auw auw ) savonds in bad er weer af en luchten maar de jongste hoeft geen pleister dus even sprayen en klaar gebruik aub geen pleisterspray de meesten daarvan prikken enorm!! en sluit de boel af waardoor en ontstekingen kunnen gaan ontstaan!! vooral schaafwonden dit zijn vieze wondjes (doorzand/grint)
mijn dochter had laatst een flinke schaafplek op haar elleboog, ik heb er wel (na goed schoonmaken met water en washand) een pleister met betadine op gedaan juist omdat het vlak voor het slapen gaan gebeurde en het nog niet droog was. s'morgens meteen er af(drama zo'n pleister er af halen) toen er eenmaal een mooie korst op zat heb ik er wel weer een pleister losjes overheen gedaan want anders gaat onze dame er aan pulken het heelde super snel en opeens was de korst er af gevallen zo onder de pleister uit. de huid is nog echt dunnetjes maar het is mooi egaal aan het helen en ik hoop dat ze er zo geen litteken van over zal houden.... ik heb ontdekt dat de pleister er makkelijker af gaat als je de plak delen lekker vet maakt met babyolie voor je er aan gaat trekken.... scheelt een hoop gegil hier thuis... iemand anders nog een tip om pleisters er zonder pijn af te krijgen?
Je moet dat gele poeder en pleistersprays niet gebruiken omdat het de wond van buiten afsluit en dat geeft littekens. Een wond moet van binnenuit helen, zo wordt het weefsel opgebouwd. Als het niet echt heeft gebloed en er zit wat vuil in, zou ik het toch schoonmaken met het eea. Gaasje met warm water en betadine zalf erop, dat prikt niet.
@huggybird: hier vooral gewoon goedkope pleisters.. die plakken niet zo heel erg. kost je hooguit een keer een extra pleister.. maar het eraf halen is dan ook geen drama.
Dit idd. Dat werkt ook nog eens ontsmettend geloof ik (stond iig op de oude verpakking op de nieuwe niet meer). Ik smeer het zelf ook als ik een wondje heb daarna voelt het al een stuk prettiger aan.
Mijn dochter was pas voorover van de skipppybal gegeleden, een enorme schaafwond op haar wan, net onder haar oog tot haar mond toe, oog beetje dicht en een buil op haar voorhoofd. De schaaf was de volgende dag al dicht, en ongeveer 3 a 4 dagen later liet de korst al los. Alleen is het nu echt nog hele dunne en rode huid. Vooral als de zon er iets op schijnt, wordt het meteen rood. Ik ga er maar van uit dat het goed is, het is natuurlijk nieuwe huid. Maar ik hoop wel dat het helemaal weg trekt, zit pontificaal in haar gezicht. Ik heb er niets aangedaan ( onder de douche gezet om schoon te spoelen), alleen toen er een korst op zat af en toe calendulan zalf van VSM. Dit om te proberen littekens te voorkomen. En nu goed insmeren met zonnebrandcreme, omdat het nog zo kwetsbaar is.
Hier heb ik ook calendulan (schaafwonden) en arniflor (blauwe plekken) En heb ook nog nestosyl voor muggenbulten.
uitspoelen met water en afdekken met een gaasje of wondpleister. Purol is een goeie om op de wond te smeren (dat houdt het een beetje nat en dat is prettig voor de wondgenezing) Oranjekruis: -Een kleine wond kan het beste schoongemaakt worden door het schoon te spoelen onder de kraan. -Wrijf zonodig schoon met een zacht en nat washandje (niet schoonwrijven met watten). -Laat de wond aan de lucht drogen (sommige gaasjes en pleisters kunnen aan de wond plakken). Het beste verband voor de schaafwonden is de korst. Bij een schaafwond dat onder kleding zit, kan het fijn zijn om de wond met een wondpleister of een steriel gaas met kleefpleister af te dekken. Metalline gaas plakt overigens niet aan de wond. Let op dat u het strookje gaas van de pleister niet aanraakt bij het verbinden.