Om sommige dingen sta ik ook echt te kijken...hoezo kan je man niet veranderen omdat het "altijd zo geweest is"? Daar ben je zelf bij en ook hij! Je geeft zelf aan dat je niet minder wilt werken dan 4/5, omdat je dan gek wordt in huis, maar als je je verplaatst in je kindjes, wat zouden die willen? Ouders die veel werken en vaak van huis zijn (én zich zorgen maken om het huishouden) of minder duur huis, minder vaak op vakantie, maar veel quality time? Ik zou het wel weten als kind. Je legt de schuld bij de werkgever, maar je lijkt daar zelf ook absoluut geen concessies in te willen doen. Hopelijk kunnen jullie iets constructiefs doen met de tips. @Heleentje: klinkt idd alsof je trots moet zijn dat je zo'n nietsnut als man hebt...en iets niet weten, is geen excuus. Hij kan het leren of vragen als hij iets niet weet. Je kunt ook een lijstje maken met wat er bv met de kinderen mee moet naar school. Jemig, ik dacht toch dat we in de 21ste eeuw leefden!
@TS: hoe ga je dit doen als je straks met zwangerschapsverlof en bevallingsverlof bent? Wordt er dan helemaal niets gedaan omdat jij het niet doet? Ben ik serieus benieuwd naar.
Ben er niet trots op, soort van fatalisme noem maar. Ik heb zoveel al geprobeerd en t helpt allemaal niet. Jullie kunnen hier wel zeggen dat de mannen moeten meehelpen, maar hoe krijg je ze zover (geen aanval of zo, maar oprechte vraag, want bij mij schijnt niets te helpen) Net zoals sigilinde zei: in vlaanderen is alles gebasserd op minsten anderhalf inkomen (en dan zit je nog krap) dus het gaat hier niet om een duur huis of zo, maar om een gewoon rijhuis. De sociale woningbouw is hier quasi onbestaande, je moet huren bij particulieren, maar die vragen natuurlijk allemaal stevig hun prijs. En dat van de zoon klopt, ik heb mijn broer mogen opvoeden en die kan perfect hemden strijken en eten koken en is niet bang van de wc-borstel. Mijn schoonzusje dankt mij er nog voor
Knap dat je je broer dat hebt meegegeven, petje af. Dan rijst bij mij wel de vraag hoe je kunt leven met iemand die dat allemaal niet doet, wil, kan etc. Ik zou me zodanig irriteren dat het geen lang leven beschoren zou zijn onze relatie. Een relatie moet van beide kanten komen en niet van een. Ik zou samen gaan praten over dat hij toch ook wat moet gaan doen. Dit samen uitwerken, desnoods op papier en een schema maken plus eventuele instructies. Dat moet toch te doen zijn? Ik neem aan dat hij niet geestelijk beperkt is? Ik heb geen zicht op de lonen in BE, maar wij hebben ook gekeken voor huizen aldaar, maar ik vond de huren echt meevallen. Minder dan we nu in NL betalen en vergelijkbare woningen.
@ Heleentje, wat dacht je van in gesprek gaan met je partner? Aangeven dat het zo niet verder kan... Aangeven wat er van hem verwacht wordt in het huishouden (niet meteen strijken maar eens een keer stofzuigen?! Kan iedere malloot). Reageert hij hier verder niet op dan zou ik eens een weekje geen fluit uitvoeren. Eens kijken hoe snel er dan wel iets gedaan wordt...
Nou wanneer niets schijnt te helpen weet je toch wat je te doen staat. Je kunt niet naar therpie, hij helpt je niet, je moet van hem werken want je mag geen tbm zijn en nog veel meer om op te noemen. Hier ben ik tbm, en ja we wonen in een appartementje van 75m2 in een achterbuurt. Maar goed, dat zijn keuzes die we hebben gemaakt.
Ik heb niet alles gelezen (gebrek aan tijd ), maar zou idd wel proberen om ook man wat meer te laten doen. Als je samen 's avonds als de kleine op bed ligt even wat doet. De ene opruimen en de ander stofzuigen/dweilen/afstoffen bijv. gaat het een stuk sneller. Al is het een half uurtje. Daarnaast idd boodschappen doen tijdens de gym, of 's avonds eerst naar huis en eten en zorgen dat de kleine naar bed gaat. En dan man op laten passen of hem de boodschappen laten doen. Weet niet hoe oud je zoontje is, maar denk niet dat het voor hem heel fijn is zo laat te gaan eten en naar bed te gaan. En regelmaat is erg belangrijk voor kleintjes, dus ook elke avond rond dezelfde tijd eten en naar bed gaan. En strijken....pfff echt niet. Hier gaat de schone was zo de kast in en wordt pas gestreken als het aangetrokken wordt. Heb de ervaring dat het nog een keer gestreken moet worden (als het gestreken de kast in is gegaan) omdat het ongestreken lijkt, of vriend die het aandoet en zich bedenkt om het vervolgens op een hoopje ergens neer te gooien. Dus mooi niet....scheelt ook echt tijd. Misschien toch beginnen aan de kelder, zodat de wasmand en strijkplank daarnaar toe kunnen. Ruimt ook al weer wat op. Plastic bakken met speelgoed en ook die kun je eventueel in de kelder zetten. Misschien daar een speelruimte voor je kleintje, of is dat te klein? Familiebezoek 1x in de 2 weken ofzo? Je wilt toch ook tijd met je eigen gezinnetje?? Moet men maar begrip voor hebben! Succes meid, vind het echt schandalig te horen dat je zoveel alleen moet doen.
Kunnen we trouwens wegblijven van de discussie 'minder gaan werken, want je kindje verdient dat'? Ik weet dat het voor NL mama's moeilijk te begrijpen is, jullie hebben een veel steviger sociaal vangnet en veel meer kansen met duobanen bijvoorbeeld. In België bestaat dat echt niet. Het is 5/5 of 4/5 werken, of niets. Vlaamse mama's (of ik toch) hoeven dan niet altijd te horen wat een ramp dag zogenaamd is voor je kindje. Verder, wat het aansporen van je man betreft... Ik heb me gewoon kwetsbaar opgesteld en gezegd dat ik het in mijn eentje echt niet trok. Daar kwamen ook tranen bij kijken. Die boodschap is echt wel aangekomen, want uiteraard wilt mijn lief mij niet triest zien. En zoals gezegd, de coördinatie ligt nog steeds bij mij, mijn vriend ziet huishoudwerk ook niet liggen. Maar wij kijken wekelijks samen wat er moet gebeuren, en verdelen dan de taken.
oeh! ts jou huis klinkt als muziek in mijn oren! Ik ben gek op t opruimen van chaos huizen van andere
Tijdens mijn zw./bevallingsverlof bij Kleine Meneer werd er veel meer gedaan dan nu! Dan was ik immers hele dagen alleen thuis met Meneer. Ik zou alleen graag hebben dat het tegen dan al proper is, omdat er mensen op visite gaan willen komen (niet veel maar toch). Ik heb geen zicht op de lonen in NL, maar voor de hypotheek op een half huis betaal ik ongeveer mijn halve nettoloon (iets meer zelfs). Tel daar nog eens kosten voor woon-werkverkeer bij, en de dagelijkse boodschappen (die in BE duurder zijn dan in NL), en een loon is snel op. En dan denk ik dat ik nog vrij veel verdien in vergelijking met het gemiddelde loon (ok, ben ook in de verste verte niet bij die topmanagers die onlangs in het nieuws kwamen maar da's een zeer klein percentage dus statistisch niet relevant). Wij hebben ons huis gekocht, een huur van een rijwoning zou ongeveer evenveel kosten als de hypotheek die ik nu betaal (m.a.w. we betalen wel ong. het dubbele samen, maar we hebben een vrijstaand huis nu en na 25j is het van ons zonder hypotheek, we hoeven over 30, 35j van ons pensioen geen mini-kamertje ergens achterin te gaan huren). Update: Even googlen: de mediaan qua inkomen zit rond de 2640 Euro (de helft verdient dus minder dan dit) en het gemiddelde inkomen op 3027 Euro per maand bruto, dat wordt 1500 à 1700 netto schat ik, een beetje afhankelijk van aantal personen ten laste etc. Nederland zou ietsje lager liggen (2546 Euro bruto per maand = mediaan) maar ongeveer gelijkaardig; ik zie dat voor NL die 2546 Euro bruto neerkomt op 1695 Euro netto gemiddeld genomen.
Ben ik ff blij met mijn man wtf is er aan de hand met sommige mannen hier? Ook hier ziet hij mss niet dat er gestofzuigd moet worden maar sjee. Hij doet alles wat nodig is zeker nu. Tuin doen we samen klusjes hij wat ik niet red. En zijn grootste hobby ons kind. Hij baalt zelfs soms dat hij hem maar een paar uur lees 3'5 op een doordeweekse dag ksn zien!
4 tips: -Een trap onder zijn kont voor je man. -Een droger -Roomba (robot stofzuiger) -Een kookrobot (weet niet of je die ook hebt in Belgie? Hier in Spanje is dat heel normaal) je gooit er voordat je weggaat alles in en je kan hem programmeren als je dan thuis komt kan er meteen gegeten worden.
Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet bij. Sorry. Ik werk zelf nu tijdelijk 4 dagen in de week en anders 3 dagen. Mijn man heeft een erg drukke baan en werkt 5 dagen en veel ook in de avond. Ik heb op mijn ene vrije dag ook andere "verplichtingen" die ik moet doen behalve huishouden. Maar toch is ons huis schoon en opgeruimd. Ik doe elke avond een klein beetje in huis en ja, ook mijn man helpt. Niet omdat het moet, maar omdat het normaal is en hij het wilt. Hij weet dat wij samen een kind hebben, samen opvoeden, samen het huis hebben, samen werken, etc etc en dat als je dat alleen doet het best pittig is. En dan moet je juist elkaar helpen om zo ook stress te vermijden. Het laatste wat ik zou willen is mij zorgen maken om mijn huidhouding omdat mijn man mij niet zou helpen. Ik zou dat denk ik niet volhouden.
Je man is moe, maar JIJ ook zo te lezen! En jij bent dus net zo lang onderweg met reizen en werken als je man! Ipv internetten kan hij ook best wel een wasje vouwen of verwisselen of een doekje over de kasten halen! Verderr zou ik de verplichte bezoeken op zondag naar om de week zetten, dan vinden oma,s dat maar jammer... Zou komen uit een heel ander tijdperk waar mama's thuis bleven voor de kinderen en het huishouden... En je man kan wel gewoon gaan met je zoon... Dan blijf jij thuis om je huis snel op orde te maken... Als ik dit zo lees zou ik ook gillend gek worden...
Eerlijk? gewoon niks meer doen. Hier ook gedaan, mijn vent dacht na samenwonen waarschijnlijk 'oh mooi, vrouw in huis! dan doet zij het wel!' Heb dat twee weken volgehouden en daarna drie weken NIETS gedaan -behalve de afwas dan. Hij liep mopperend door het huis, waarom was dit niet gedaan, waarom dat niet blablabla. "wat heb JIJ dan gedaan deze drie weken?" Punt duidelijk, probleem opgelost. Snapt ie het dan nog niet? Dan had ik persoonlijk echt wel een schop onder zijn gat gegeven en OF vertrokken OF geëist dat hij eens iets ging doen.
Hij mag wel moe zijn en jij niet.... Sorry maar ik vind dat lekker egoïstisch! Ik werk bij ons 32 uur (binnenkort 28) en hij is thuisblijfpapa. Dat wil niet zeggen dat ik na mijn werk op de bank plof en niks meer doe. Taken zijn verdeeld en we leven niet meer in de tijd dat de man in de 'koel' werkte en dat de krant op tafel lag, vader aanschoof en dat de boerenkool met worst voorgezet word. Das war einmal! Lijkt me toch niet dat er zo'n enorm verschil tussen Belgie en Nederland zit.....