Bedankt allemaal voor de adviezen en schoppen onder mijn kont! Het is idd ontzettend moeilijk maar ik moet het volhouden....en dat ga ik ook doen. Wat betreft mijn problemen: die kan ik gelukkig goed bespreken met mijn vriend. Ik was 3 dagen achter elkaar v rij en had weinig te doen en dan gaat alles door mijn hoofd malen. Toen vriend thuis kwam es lekker gejankt (fijn he die hormonen) en goed gepraat samen. Natuurlijk maakt iedereen een hoop mee, mijn bordje ligt vanaf januari stampvol en de zwangerschap is het toetje wat er bij is gekomen. Idd geen excuus om te roken dat is zo. Wat die echo betreft als eventuele schop onder mijn kont: na 15 jaar wachten en hebben moeten aanvaarden dat ik nooit meer moeder zou worden, kan ik nu dus echt niet geloven dat er een kindje in mij groeit. De positieve test was zo'n enorme schok en ik kan het gewoon niet bevatten, maak me zorgen of het wel goed komt. Vandaar dat ik zo graag een echo zou willen, zodat ik het zelf kan zien/horen. Groetjes!
Wat goed dat je het volhoudt! Dat je graag een echo wil kan ik me hartstikke goed voorstellen. Ik vind eigenlijk dat in jou geval de vk best eerder een echo kan maken. Deden ze bij mij ook, om een andere reden dan. Mar anders zou ik idd naar een echobureau gaan. Het maakt het zoveel echter en als jou dat kan helpen, zeg ik doen Dat geld spaar je nu wel uit door niet meer te roken, ha ha. Succes, je kan het!
Ook ik wil je zeker niet afkraken, maar dit soort zaken liggen altijd gevoelig. Ik ben zelf 2x gestopt op de dag van de positieve zwangerschapstest. Ik zal zeer zeker niet zeggen dat ik het altijd makkelijk vind, wanneer het gezellig is zou ik ook wel een sigaretje en een biertje lusten, maar je hebt gewoon geen enkele betere reden om te stoppen... Juist als je 15 jaar op dit wonder hebt gewacht... Stel je nou voor (en dat hoop ik echt niet) dat het niet goed zou zijn.. In hoeverre ben je dan in staat jezelf te kunnen vergeven, wetende dat je misschien wel bijgedragen hebt aan het verlies van je kindje, waar je notabene 15 jaar op gewacht hebt... Ik maak het misschien zwaarder dan dat het is, maar zou je niet veel liever met de wetenschap leven al het mogelijke gedaan te hebben voor een gezond kindje? God weet wat je jezelf anders de rest van je leven kwalijk neemt. Voor mij was de keus snel gemaakt... Succes! Je kunt het!
Ohhh, er gaat een lampje branden. Jij bent die mama die 40 jaar is en onverwachts toch nog in verwachting is geraakt! Dan snap ik wel dat het een schok voor je is en dat je niet kunt wachten tot je de echo krijgt. Je hebt het vast al een keer getypt maar wanneer krijg je de echo ook alweer? Was dat niet over een week al? Dan zou ik zelf even afwachten, een week lijkt lang maar dat is zo voorbij. Een pretecho is nu een beetje zonde van het geld omdat het hartje heel misschien (waarschijnlijk wel) nog niet klopt en dan ben je misschien ten onrechte teleurgesteld. Ik zal voor je duimen!
Idd beter stoppen met roken Je vergiftigd je kindje én je kindje kan met een zeer laag geboortegewicht geboren worden (erg klein) en meer kans op zelf longafwijkingen. Vooral omdat je al wat ouder bent en dus een risicogroep vormt in meerdere categorieën zou je hier helemaal mee moeten stoppen. Ook wacht je al 15 jaar op dit kindje, dus neem ik aan dat je er het beste mee voor hebt? Dan moet je écht gewoon stoppen Vorige zwangerschap direct na de positieve test alle sigaretten EN asbakken weggegooid en nooit meer aangeraakt ( nu 3 jaar geleden) Waarom stopt je vriend niet samen met je? Hij word tenslotte ook papa en mag er ook wat voor over hebben toch? Ook als je kindje er is is en blijft het ongezond. Met z'n tweeën lukt stoppen vaak beter
Plus het risico op een miskraam wordt groter als je rookt, nog een extra reden om te stoppen lijkt me! Vanaf 7 weken (als je tenminste zeker bent van je eisprong) moet je een hartje kunnen zien kloppen.
Ik ben ook gestopt en iedere keer als ik zin in een vieze peuk heb kijk ik nog even op mijn positieve test!! Dat geeft me dan weer rust!! Maar ik zeg eerlijk dat het moeilijk blijft!! Doorzetten, het lukt je!!
Dank je wel allemaal! Afkraken zou niet erg zijn hoor, ik heb het hier ook geschreven zodat ik extra stokken achter de deur heb zeg maar hihi. Moeilijk moeilijk, maar volhouden nu!!! Echo krijg ik voorlopig niet, 12 juni 1e afspraak vk en dan ben ik 8 weken. Geen idee wanneer ik dan een echo krijg.
Lastig, ik heb gelukkig nooit gerookt maar hoor veel om me heen dat het zo lastig is. Maar hoor ook dat stoppen in sommige gevallen "schadelijker" kan zijn dan blijven roken. Je hebt nu al veel stress het stoppen met roken verergert alleen maar. Ik zou proberen in ieder geval flinkt te minderen en daar vandaan proberen helemaal te stoppen. Dit omdat het dan nu niet echt "moet" en het minder stress met zich mee brengt. Ik lees tussen de regels door dat je officieel nog getrouwd bent. Gelukkig ben je pas 6 weken zwanger maar weet wel dat je officieel gescheiden moet zijn voor de baby geboren wordt zodat de biologische vader(jouw nieuwe vriend) "aanspraak" kan maken op het vaderschap. Mocht dit niet het geval zijn wordt jouw ex als biologische vader gezien, inclusief alle rechten en plichten.
MEiden die bezig zijn met stoppen of gestopt zijn SUPER!!! zie het ook als een overwinning voor jezzelf! je hebt controle over iets wat je niet nodig hebt (op dit moment ) Maarre om even een feit neer te leggen: Een oude vriendin van mij rookte EN dronk veel koffie en redbull, haar kleine meid is 6 weken te vroeg geboren, en een laag geboorte gewicht (nog geen 5 pond!) de longetjes waren niet goed gerijpt, dus need to tell more waarom het ECHT zo belangrijk is om te stoppen?! Als ze niet gerookt had waren de longetjes sterker geweest en had ze niet zo veel caffeine gedronken was het gewicht hoger geweest. (dit was een vriendin, dusse niet ik) DUS dames die 9 maanden op je leven, zijn de start van de rest van je kleines leven! misschien heb ik nu makkelijk praten, En nee ik wist niet eens dat ik zwanger was dit keer, maar mn lichaam gaf in 1x aan met RB en roken te stoppen, en achteraf ben ik daar heeel erg blij mee, want mn derde wondertje is zich aan het ontwikkelen. En NEE niet schuldig voelen als je dit nog steeds doet, ik WEET dat het veel moeite kost, dus zoek er hulp en steun bij, dan lukt het je enne ik geloof dat een ieder hier heel goed zelf weet te stoppen en daar meteen trots op is!!! (want dat moet je ook zijn, een overwinning voor jezelf!!) Sterkte met stoppen enne jullie kunnen het!! geloof EN vertrouw op jullie zelf!!!
Hoi Twinkle Star, Aan de scheiding wordt hard gewerkt, ex en ik kunnen gelukkig heel goed door 1 deur maar met dit erbij graag iets sneller de boel afronden. Ex zit niet te wachten op dit kindje en ik moet er niet aan denken dat hij als vader beschouwd gaat worden dus ik hoop dat eea snel wordt geregeld. Maar zoals met alles de laatste maanden: ook dat zal goed gaan komen.
Je hoeft je zowel niet te schamen of schuldgevoel te geven Persoonlijk vind ik het ieders eigen keuze Mijn complimenten voor de mensen die kunnen stoppen Vroeger deed men niet anders....zoals je veel hoort Ook ik rook gewoon welliswaar minder en niet meer binnen Ik rook niet omdat ik niet kan stoppen maar medische klinkt raar,maar een keuze medicatie wat slechter is en meer risico,s met zich mee brengt of toch roken (minder als voorheen) zo heeft ieders zijn eigen reden Wel heb ik altijd gezegd als er geconstateerd werd dat de placenta of vruchtwater niet goed zou zijn dan zou ik wel stoppen met roken en dan het risico nemen met medicatie en medische gebeuren ook als je onverwachts of niet met zwanger worden bezig was/bent dan is stoppen voor vele moeilijker dan dat je besluit maanden ervoor om zwanger te worden of te raken En ja vele oordelen te snel als iemand rookt en zwanger is maar wat ook kan helpen is er met je genecoloog er over te praten en advies te vragen Heb ik ook gedaan, succes ermee!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan me voorstellen dat het super moeilijk is om te stoppen met roken, dus dames die al wel gestopt zijn....KLASSE!!! Je kan TROTS zijn op jezelf! Mijn man en ik zijn ook bezig om zwanger te worden en ik zie er ontzettend tegen op om te stoppen. Daarin tegen heb ik altijd geroepen, als ik een positieve test in handen heb dan stop ik. Nu gaan er vast mensen zeggen dat je beter ervoor kunt stoppen e.d. Tja dat snap ik natuurlijk zelf ook wel!! Maar het is niet voor niets een verslaving. Zijn er mensen voor dat ze zwanger werden daarom bewust gestopt? En met welke middelen? Zit zelf te denken om misschien nicotinepleisters te gaan gebruiken, want het roken gaat me steeds meer tegen staan.
Ik kon ook niet per direct stoppen. Ik ben eerst naar light sigaretten gegaan en heb op die wijze afgebouwd. Ik rookte normaal sigaretten met 11 mg teer etc. Vervolgens met 5 en vervolgens met 1. Toen was de stap kleiner om helemaal te stoppen. Hiervoor heb ik 6 frustrerende pogingen gedaan. Daarnaast heb ik Allen Carr gelezen. Vond het altijd onzin, maar ik kan eerlijk waar zeggen dat ik er na dag 3 helemaal geen moeite meer mee heb gehad. Ik vraag me nu echt af waarom ik dit eerder niet kon. Overigens belangrijk: ik heb een burn-out... sinds een aantal maanden voor de zwangerschap en zit in een ontslagsituatie. Dat zijn echt excuses om door te roken die achteraf gezien nergens op slaan. De stress heb ik als ik niet rook maar ook als ik wél rook. Dat het van roken beter wordt (en dat het rustgevend werkt) is echt iets wat tussen de oren zit. Mijn eerste dramatische moment (flinke ruzie met familielid omdat ik zo prikkelbaar ben door die burn-out) heb ik zonder sigaret overleefd. Dat was wat wat moeite heeft gekost. Als dat eenmaal is gebeurd haal je het echt niet zomaar in je hoofd om er daarna nog 1 op te steken. Ik rookte overigens al 15 jaar en ruim 1,5 pakje per dag.
Je geeft aan dat het niet voor niets een verslaving is. Ik zei dat ook maar ook dat leek een excuus te worden. Waar het in het boek van Carr onder andere over gaat is dat men zich juist niet echt als een verslaafde ziet. Drugsverslaafden belanden hier in de goot en dat vinden we allemaal maar niks, terwijl roken de grootste drugsverslaving is, maar de roker ziet dat vaak zelf niet in. Mensen die dus wel zeggen: ik ben verslaafd, staan volgens mij nooit echt erbij stil. Het is alleen om aan te geven: Tja, ik kan dus niet stoppen dus ik kan er niks aan doen. Dat is al het eerste wat je aan moet pakken. Ik had weken geleden nooit bedacht dat ik hier zulke dingen zou schrijven, maar ik meen het echt... eigenlijk is het helemaal niet moeilijk. Waar ik veel aan gehad heb: - realiseren dat je stress ook hebt met sigaret. Wellicht wel meer (denk aan rokers die in een restaurant onrustig worden, omdat ze niet kunnen roken) - jezelf niet verbieden aan sigaretten te denken als je gestopt bent, maar als je eraan denkt jezelf niet te straffen maar te denken; ik heb jou niet meer nodig! (jezelf dus sterker laten voelen ipv zwakker). - het tot je door laten dringen dat wanneer je weer gaat roken je dat gevecht weer aangaat. Dus ervoor kiezen met de overtuiging dat je nooit meer rookt. Als je denkt dat het toch wel gaat mislukken... dan zal het dat ook doen. Ik had zelf altijd erg veel klachten als ik al een paar uur niet kon roken. Duizeligheid e.d. Nu had ik nergens last van. Vreemd maar waar.
Snap precies wat je bedoeld!! Zo achterlijk eigenlijk.. Ik rook ook af en toe nog (alsnog af en toe te veel!!) en ik baal er ook zo ongelofelijk veel van en schaam me diep.. Vind het ongelofelijk zwak van mezelf.. Heb er nu nog een in zitten en dan haal ik gewoon niks meer!! Heb er ook zo de balen van.. Wens je heel veel succes!!
Fijn dat jullie hierop reageren, daar kan ik wel wat mee. Dat boek heb ik wel eens gezien, maar denk toch dat ik het ga halen. Alle beetjes steun kan ik wel gebruiken. Slaap lekker allemaal!
Pfff hier nog een ex roker, wat een rotverslaving! Ik ben direct gestopt met roken sinds ik weet zwanger te zijn.. Ben nu 20 weken maar heb af en toe(4 a5keer) nog gerookt, t weekend getrouwd en lukte niet t te laten , zoooo errug en stomme is wil ook niet roken voor m'n kindje... Ga t nu hopelijk helemaal volhouden, ben soms trots dat ik ben gestopt maar die paar keer dat ik de fout in maak maakt me dan weer zooo onzeker... Succes meiden
Ik ben dus niet de enige helaas.... Van het weekend 2 sigaretjes gerookt, heb nachtdienst en de verleiding was even te groot en ik dus te zwak. Maar zoals iemand schreef: niet meteen doorgaan met roken, gewoon doorgaan met stoppen!! Succes allemaal