Eikenprocessierups

Discussion in 'De lounge' started by parel1988, Jul 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. parel1988

parel1988 Bekend lid

Apr 2, 2008
    524
    0
    0
    hallo

ik woon tegen over een bos en gisteren hing er opeens een geel
    bord betreden op eigen risico ik zo :confused:
    wat is hier aan de hand blijkt dat er Eikenprocessierups zijn

hier wat info
    is de rups van een nachtvlinder die in Nederland sinds 2004 vooral in Noord-Brabant en Limburg, en soms in Gelderland weer voorkomt. In Vlaanderen komt de rups overal voor. Volgens de catalogus van Lempke kwam de rups van 1820 tot 1900 ook in Nederland voor tot grofweg de lijn Arnhem - Nijmegen - Vianen - Dordrecht, met als opmerking bij de opgaven o.a. "in vrij grooten getale" en "talrijk". Waarom de soort rond 1900 verdwijnt en rond 1990 weer verschijnt is niet duidelijk.

De brandharen van de rups vormen voor de mens een gevaar voor de gezondheid. De haren zijn 0,2 tot 0,3 millimeter lang. Elke rups heeft er honderdduizenden tot een miljoen van. Het zijn pijlvormige haren, die bij een bedreiging worden afgeschoten. De haren kunnen dan makkelijk de huid, de ogen en de luchtwegen binnendringen. De stoffen die van de haren afkomen veroorzaken een op allergie lijkende huiduitslag, zwellingen, rode ogen en hevige jeuk, die tot twee weken kan aanhouden. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf. Niet alle personen zijn even gevoelig voor de brandharen. Zonder behandeling kunnen de haren als ze het oog binnendringen blindheid veroorzaken. Dit komt echter niet vaak voor.

In zeldzame gevallen kunnen andere verschijnselen ontstaan, namelijk braken, duizeligheid en koorts.

De rupsen hoeven niet te worden aangeraakt om in contact te komen met de brandharen. De haartjes verspreiden zich met de wind en kunnen zo in contact komen met wandelaars of fietsers. De haren verschijnen half mei tot eind juni op de rupsen.

De brandharen blijven ook na het vertrek van de rupsen in de nesten aanwezig, die aan de stammen en dikke takken hangen. Jaren later kunnen deze nesten bij aanraking nog overlast veroorzaken.

Ook dieren, met name honden, kunnen last hebben van de brandharen van de rups.

De behandeling van brandharen begint met het zo goed mogelijk afspoelen van de huid, en het uitspoelen van geïrriteerde ogen. Krabben of wrijven verspreidt de haren, wat de klachten nog verergert. Ook kleding moet goed worden gewassen en uitgespoeld. De huid kan behandeld worden met mentholpoeder of -creme om de jeuk te verlichten.

2. bizar!
    nooit van gehoord maar wel een leuk woord voor galgje

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Is het weer zover :(

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

tja, komen die echt pas zo kort voor hier? al zolang als ik me kan herinneren wordt daar ieder jaar voor gewaarschuwd en worden ze bestreden. maar ik woon dan ook in brabant waar ze vrij actief zijn
    heb ze trouwens wel gezien maar er nog nooit last van gehad of er rekening mee moeten houden.

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik geloof dat de netelhaartjes van een rups het enige is waar ik echt allergisch voor ben, ben er als kind eens mee in aanraking geweest en heb echt een week met ongelooflijke jeuk op bed gelegen. Ze zeggen dat jeuk erger is dan pijn, nou het klopt wel.

6. loopy

loopy Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    3,564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    echt niet? het is toch elk jaar weer in het nieuws. en het rukt steeds verder op. brr ik vind het maar goor. harige griezels en je kan er flink last van hebben!

hier een filmpje
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2 ... ssierups01

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,199
    113
    Brabant
    ja, bah , zag laatst ook weer een boom die "besmet" was. Erg he? t nadeel van de zomer. Ik woon trouwens ook aan het bos, maar hier nog geen bord gezien:)

8. parel1988

parel1988 Bekend lid

Apr 2, 2008
    524
    0
    0
    ik heb er zelf ook nog geen last van gehad
    gelukkig maar hoop ook dat het zo blijft

maar ik vind ze maar eng die beesten :(

9. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
  10. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik vind ze er maar vies uit zien!

11. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

May 29, 2006
    1,618
    0
    0
    Helaas kan ik uit ervaring vertellen dat wij tijdens onze vakantie vorig jaar in Frankrijk in aanraking zijn gekomen met de eikenprocessierups. Onze stacaravan stond onder een eikenboom (de enigste eikenboom op heel de camping :rolleyes: ) en we hebben heel de week vreselijke jeuk en uitslag gehad over een groot gedeelte van ons lichaam. Met name als we gingen slapen, bleven we krabben, terwijl je juist niet moet krabben, omdat het dan alleen maar erger wordt. We waren wel blij dat ons dochtertje die dag heel veel sliep zodat we niet met haar op het terras buiten hadden gezeten, anders had zij ook nog onder gezeten. Haha, terwijl ik dit typ, merk ik dat ik weer begin te krabben :( .

12. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Hier zitten ze helaas ook. Eind mei, begin juni kan ik er donder op zeggen dat ik weer begin te krabben. Elk jaar merk ik dat het erger wordt en het is echt vervelend hoor!

Hoe meer je krabt, hoe meer je de brandhaartjes verspreidt over je lijf, hoe erger de uitslag dus wordt.

13. patje20

patje20 Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,871
    13
    38
    Female
    Ergens in de polder
    jakkie, krijg nu overal de kriebels!

heb ze nog nooit gezien, dus houden zo denk ik

14. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik heb 21 jaar in Eindhoven (brabant dus) gewoont en had er ook nog nooit van gehoord. Terwijl ze daar nogal veel "besmette" bomen hebben nu.
    Is schijnbaar iets van de laatste jaren en komt steeds meer voor en rukt nu ook op naar t noorden.

Lijkt me n vreselijke ellende om met die haartjes geconfronteerd te worden.
    Heb t nog nooit gehad en hopelijk blijft dat zo.

Share This Page