Hoi weet iemand de voor en nadelen van een nul uren contract? heb je dan nou wel of geen recht op salaris bij ziek zijn of zwangerschapsverlof of vakanties? en wat zijn de voor en nadelen van een nul urencontract? Bedankt !
voordelen je kan werken wanneer je wilt dus kan je niet kan je niet vakantie plannen wanneer je wilt nadelen geen vast inkomen niet zeker van je uren niet werken is geen geld verdienen
Als je niet werkt heb je geen geld, geen recht op uren, als ze je niet nodig hebben dan plannen ze je niet in dus weer geen geld, bij ziek zijn geen geld, bij zwangerschapverlof geen geld enz enz
Ik heb naast mijn 24uren contract, ook nog een nul uren contract bij een andere organisatie. Het is zoals hierboven word gezegd ja, als je niet kan, dan kan je niet, vakanties zijn makkelijk te plannen, en je hebt met n nulurencontract wel kans op n vast contract in de toekomst, omdat je er al 'in' zit. Nadelen zijn indd, ziek en zwangerschap is geen geld. Soms zit je n week zonder werk, soms werk je veel. Heel onregelmatig dus. Maar het is altijd iets
met een nul urencontract krijg je wel zwangerschapsverlof. Dit gaat dan via het uwv zij betalen dan het gemiddelde aantal uren vooraf gaande aan jeverlof!
Als je ziek bent en er stond al dienst gepland dan hoor je gewoon betaald te worden en bij zwangerschap krijg je ook uitkering naar wat je afgelopen 6 mnd gemiddeld gewerkt hebt. Grootste nadeel: Is er geen werk dan heb je geen inkomsten.
Ik had ook een 0 uren contrakt. Maar heb gewoon zwangerschaps verlof gehad, en ook gewoon door betaald hoor. Bij het uwv kijken ze wat je dat jaar gemiddeld hebt gewerkt. En over die uren krijg je dan je verlof.
UItkering e.d. is gebasseerd op je gewerkte uren, dus dat krijg je wel. De onzekerheid bij een 0-uren contract vind ik een nadeel, zeker als dit een inkomen is waar je van moet leven. Is het een 'bij-inkomst', dan heb ik er minder problemen mee.
super bedankt voor al jullie antwoorden !! mochten er nog meer mensen zijn die voor en nadelen kennen over een nul uren contract ik lees ze graag
Het ligt eraan binnen wat voor organisatie je een nul-uren contract hebt. Ik heb 2 jaar alleen met een nul-urencontract in een grote instelling voor verstandelijk gehandicapten gewerkt. Ik kon echt altijd werken! Komt ook omdat ik altijd wel wilde werken en stond dus op veel groepen bovenaan het invalslijstje! Het grootste voordeel vond ik zeker dat ikzelf kon bepalen wanneer ik werkte. Als er een dienst gepland stond en ik werd ziek, werd deze uitbetaald. Ik heb toen navraag gedaan hoe dit zat als ik langdurig ziek zou zijn en dan zou ik ook een uitkering krijgen. Dit komt, omdat de instelling bij ziekte het niet zelf hoeft te betalan, maar dit loopt dan via het UWV. Het enige nadeel vond ik wel, dat als ik 3 weken vakantie had gehad, ik een maand later bijna geen loon had, omdat ik toen niet had gewerkt..
Ik krijg bij ziekte de diensten die ik ingeplanned sta, uitbetaald. Zwangerschapsverlof vergoeding via uwv over gemiddelde laatste 3 maanden. Bij mij erg jammer dat ik me ziek voelde, minder ging werken, me toen ziek meldde en toen een erg laag gemiddelde had. Alle maanden werkte ik 2-3x per week, laatste maand maar 1 dag gewerkt en kreeg toen heel mn zwschap maar 75 euro per week betaald. Maargoed, beter als niets Nadeel; geen vaste uren, ze hoeven je dus niet in te zetten. Geen vast team dus je 'hoort' nergens bij hoewel ik nu al zo lang flex dat ik mn regelmatige werkplekken heb.
Meestal heb je geen opzegtermijn, dus heb je ander werk per direct kan hpje gewoon zeggen dat je de volgende dag niet meer komt. Of dit echt netjes is, is pnt 2,maar het mag wel. Kan dus overigens ook een nadeel zijn, als ze je niet meer nodig hebben, kan dat per direct ingaan...