Schade aan auto door beplanting gemeente. Wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenF, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Even kort een uitleg.
    Gisteren reden we op een tweebaansweg hier in de stad. Aan de rechterkant van de weg staan bomen en bosjes, waarvan de takken aardig over de rijstrook heen hangen.
    Wij reden op de rechterbaan en waren gedwongen hierop te blijven rijden (linkerbaan was ook vol met auto's). Nu hebben we dus allemaal krassen op de auto van de vele takken (sommigen echt aardig dik) die over de weg hangen.
    De beplanting is van de gemeente, zijn zij nu ook deels verantwoordelijk voor de schade? Het zijn namelijk echt hele lelijke krassen op een bedrijfsauto.
    Ik kan hier niet zo goed iets over vinden op internet namelijk.

Iemand enig idee?

2. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik denk dat je hiervoor het beste contact kunt opnemen met de gemeente zelf. Leg het verhaal voor en zeg dat je de gemaakte schade wilt verhalen op hun.
    Zou als ik jou was nog even naar de plek terug gaan om eventueel bewijs te verzamelen. Voor hun er een zaagmachine langs halen en zeggen dat het prima in orde was.

succes ermee.

3. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Met imensa eens.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.853
    19.221
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad eerst even foto's maken van de situatie! Bij voorkeur ook op een druk moment, zodat je niet alleen de overhangende begroeiing in beeld hebt maar ook de reden dat je niet kon uitwijken.
    En daarna contact opnemen met de autoverzekering. Als de schade te verhalen is op ene tegenpartij, doen zij dit voor je.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Is het binnen of buiten de beb kom? Dit ivm aansprakelijkheid.

Binnen: gemeente
    Buiten: provincie
    Snelwegen: het rijk

6. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Oh dank je wel, hier kan ik wat mee. We gaan er vandaag gelijk mee aan de slag. Stom dat we zelf niet aan foto's maken gedacht hebben :D

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Over het algemeen kun je iemand of een instelling aansprakelijk stellen als er sprake is van een onrechtmatige daad:

Er is een onrechtmatige gedraging (een doen of juist nalaten). In dit geval een nalaten van correct onderhoud.

Er is schade. Dat is er en moet je documenten door foto's

Er is causaliteit en toerekenbaarheid van de schade aan de dader. Het moet duidelijk zijn dat de schade aan jullie auto komt door de takken en niet doorwat anders. Dat kan lastig zijn, maar foto's maken van de situatie op een moment dat het gelijkend druk is kan inderdaad helpen. Of als meer mensen klagen.

Relativiteit. Is hier niet van toepassing.

Dus foto's maken en contact opnemen met de gemeente, zeggen dat ze wat aan dat groenonderhoud moeten doen en vragen hoe ze van plan zijn jullie schade op te lossen.

8. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Je moet idd ook even nagaan of je eigen autoverzekering wel of geen dekking biedt. Maar in dit geval verhaalt je autoverzekering het niet op de gemeente hoor daar moet je toch echt zelf voor zorgen.
    Er wordt vanuit gegaan dat het Door achterstallig onderhoud komt maar is dat ook zo? Had het niet gestormt bv? Ik zou sowieso een briefje aan de ggemeente sturen met foto's ter plaatste van de auto en een offerte van de herstelkosten. Eerst maar eens zien hoe ze daar op reageren.

Deel Deze Pagina