Afgelopen week zijn onze tweedehands droger en wasmachine bezorg. De bezorger heeft met zijn traploopmachine onze beide trappen beschadigd, op meer dan 20 plaatsen. Ik heb direct die avond het bedrijf (even bedrijf X genoemd) gemaild waar de goederen vandaan kwamen, met het bericht dat de trappen beschadigd zijn en foto's bijgevoegd van iedere plek. Zij hebben vervolgens bedrijf Y gemaild dat zij dat bedrijf aansprakelijk stellen omdat bedrijf X aan bedrijf Y opdracht heeft gegeven tot het vervoeren van genoemde product. Dit is de mail waarin ik ge cc'd ben: "Hierbij willen wij u op de hoogte stellen dat wij u aansprakelijk stellen voor de schade die is ontstaan tijdens de levering. Wij hebben de opdracht gegeven tot het doen vervoeren van genoemde product, met eventuele extra afgenomen diensten. Echter is er tijdens de levering schade ontstaan zoals uit bijgevoegde correspondentie blijkt. U treft de omschrijving van de schade, de foto's en eventuele prijscalculatie van de schade tevens aan in bijgevoegde documentatie. De trappen zijn beschadigd geraakt door de machine, zie foto in mail klant. Wij verzoeken u deze claim in behandeling te nemen en voor zover nodig bij uw verzekeraar te claimen." Nu is dus de grap dat ik heb gegoogled omdat ik geen reactie krijg van bedrijf Y en daarbij een review tegenkwam van iemand die vorige maand exact hetzelfde probleem had met bedrijf X en Y en ook geen reactie heeft gekregen van Y. Daarnaast is het telefoonnummer van bedrijf Y niet in gebruik en zag ik dat bedrijf X en Y onder dezelfde holding vallen en zelfs hetzelfde adres hebben! Ik kan verder dus ook niks vinden van bedrijf Y. Geen website/Facebookpagina/ander email adres/medewerkers op LinkedIn, niks. Oftewel, ik voel aan mijn water dat ik keihard genept word. (Ook is de geleverde droger stuk, maar dat is een andere kwestie waar bedrijf X wel zelf op gereageerd heeft en heeft aangeboden op te lossen) Ik heb dus bedrijf X gemaild dat ik weet dat bedrijf X en Y onder dezelfde holding vallen en dat ik hierbij bedrijf X aansprakelijk stel voor de schade. Omdat ik de goederen bij hun heb besteld, de goederen geleverd werden met een vrachtwagen van bedrijf X en dat ook de bezorger op zijn kleding bedrijf X had staan. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren... Wij hebben geen rechtsbijstandverzekering dus ik zal het zo ver mogelijk dat lukt zelf proberen op te lossen. Iemand nog tips? What to do next?
Als je op papier, internet enz kan aantonen dat bedrijf x en y dezelfde zijn dan aangifte doen. Misschien zijn er meer meldingen binnen gekomen en kunnen ze de fraudeurs oppakken. Verder kan je niks als je geen rechtsbijstand hebt. Of je moet t natuurlijk zelf opgelost krijgen.
Het doet er niet toe of X, Y al dan niet heeft ingeschakeld. Jij hebt een overeenkomst gesloten met X. Zij moeten dit met jou oplossen en zelf op Y verhalen. Jij hebt niets van doen met Y. Je zou altijd even contact op kunnen nemen met het juridisch loket voor advies. Is X aangesloten bij een branchevereniging oid? Hebben ze een klachtenregeling?
Heb het juridisch loket vrijdag gebeld. Daar werd gezegd dat ik inderdaad niks te maken heb met bedrijf Y. Dat bedrijf X het moet oplossen en het dan zelf moet verhalen bij bedrijf Y. Ik heb daar bedrijf X over gebeld. Daar werd gezegd dat ze wachten op reactie van bedrijf Y en dat ik geduld moet hebben. Heb nogmaals aangegeven dat ik niks met bedrijf Y te maken heb maar ze bleven erbij dat ik moest wachten. Een naam van een manager of contactgegevens van iemand hogerop kon ik niet krijgen. Overigens is mijn "nieuwe" wasmachine ook stuk. Hij is zo luid als een Boeing. Dus ook die zal de trap weer af moeten. Zo k*t.
Heb je ze besteld via internet, dan zou je je ook nog kunnen beroepen op volledige teruggave en ergens anders spullen kopen? Heel erg vervelend dit en ik zou ze deze week een mail sturen waarin je X aansprakelijk stelt voor alle schade en dat ze 3 weken de tijd krijgen om het op te lossen. (zorg ervoor dat er een tijdslimiet op zit)
Ik heb 6 maanden garantie op beide apparaten. Volledige teruggave zou ik niet weten, moet ik even opzoeken. Ik ben nu bezig een offerte te krijgen voor het repareren van de trap. Als ik die binnen heb ga ik die doorsturen met het bericht dat ze 3 weken de tijd krijgen om het op te lossen. Goed idee om er een termijn aan te hangen, was ik vergeten!
Zo’n termijn heet officieel een ingebrekestelling. Google er maar eens op. Dan vind je vast nuttige voorbeelden.
Oh en nog een kleine tip: ik zag dat je gebeld hebt; maar je kunt beter alles per mail doen want dan heb je tenminste dingen op schrift. Als iets toch per telefoon gaat, achteraf per mail bevestigen wat er is besproken. Staat het er alsnog . Dit soort dingen kunnen helaas heel vervelend worden. Je hebt gelijk en je staat in je recht. Maar zie het maar eens te krijgen...
Je moet het bedrijf officieel in gebreke stellen als ze niks laten horen. Heb je een rechtsbijstand verzekering. Die zou ik hiervoor inschakelen.
Bij het bedrijf waar je de producten hebt gekocht stond daar ook thuis bezorgd? Dan is het hun verantwoordelijkheid. Volgens mij moeten zij het oplossen en de boel vergoeden. Als ze dit uiteindelijk niet willen doen dan kun je ze ingebreken stellen.
Inderdaad het bedrijf zelf moet dit oplossen. En nooit maar dan nooit een wasmachine of droger of wat dan ook met een traploper naar boven laten brengen . Dat is wachten op schade. Beste is gewoon tillen
Jammer dat het bedrijf daar mee werkt. Is echt achterhaalt specifiek om die schades . Wij hebben ook schade aan een mat gehad door een bedrijf m we waren net verhuisd mat was gloednieuw. Bedrijf hield vol maar wij ook. Uiteindelijk wel een vergoeding gekregen maar niet de waarde van de mat