Schadelijke E-nummers, wie vermijdt deze en waarom?

Discussie in 'De lounge' gestart door PJO1983, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Iemand vroeg om recepten volgens mij. Als je via google zoekt vind je er ontzettend veel. Ik kook zo goed als zonder e nummers.
    Sommige e nummers kunnen geen kwaad, maar de e621 en 951 zijn toch wel de slechtste. In het afgelopen jaar heb ik hier heel erg veel over geleerd. Er zijn zo vreselijk veel mensen waarbij hun gezondheid vooruit ging toen ze stopte met het eten hiervan. Ook geestelijk gingen mensen met sprongen vooruit. Het is bizar dat een toevoeging zoveel schade kan maken. Zelf heb ik er heel veel aan gehad om het niet te eten.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Er zit echt geen E621 in natuurlijke producten hoor!:D

Je bedoelt zeker glutamaat (het zuur van glutamine) dat voorkomt in moedermelk, tomaten en oude kaas ipv mononatriumglutamaat (het zout van glutamine).

Gistextract is geen E621, het heeft geen E-nummer. Het wordt gewonnen uit gefermenteerd zeewier of het wordt industrieel bereid uit restproducten uit de levensmiddeldindustrie (gewonnen uit gluten en melasse, een restproduct van de suikerproductie).
    Producten met het EKO-keurmerk moeten vanaf 2014 biologisch gistextract bevatten. Tot die tijd mag de smaakversterker in biologische producten van niet-biologische oorsprong zijn.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wil ik nog maar weer eens de kanttekening maken dat er tientallen natuurlijke onschadelijke E-nummers zijn!

4. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik vond het ook al vreemd. Op de fles diksap staat ook 'citroenzuur' en daar kreeg ik net al de kriebels van. Dit lijstje klopt dus niet? Ik heb het gekopieërd van een site, iets met gezondheid - en... , weet het niet precies meer, zal het straks via google eens proberen terug te vinden. Aroma's is dat altijd e621?? Want dat staat er ook tussen bij de Toffifee's die ik hier heb liggen.

5. Citroenzuur is wat anders. Zit in alle sappen, siropen etc. Overigens ook wel goed om op te letten, schijnt een dikmaker te zijn.

6. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Klopt!
    Soepen worden hier altijd zelf gemaakt, 100% van verse ingredienten.
    Heb weleens een Unox soeppak gekocht uit nieuwsgierigheid...na 1 hap alles weggegooid...Ieksss..wat is dat vies! :$
    Kids vonden het ook helemaal niet lekker.

Wat wij wel lekker vinden is de groentesaus van Knorr.... Vooral lekker over de bloemkool.
    Hoe maken jullie deze saus zelf?

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb trouwens naturel chips thuis liggen van de Hema..en daarop staan helemaal géén E-nummers op.

8. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb de Stevia zoetjes gehaald.
    Normale zoetjes kosten 0,90 cent, maar voor deze betaalde 2,59...
    Wauw..maar vond het wel waard.
    Ik vind het alleen zo een raar gevoel geven op mijn tong en niet zo lekker als gewone suiker.........

Je hebt ook Stevia suikerklontjes... 50 klontjes voor bijna 5 of 6 euro.
    Jeetje!!!

9. Die soeppakken vind ik ook altijd ranzig. Mijn man vindt ze heerlijk. Ik snap dat echt niet. Ik gooi liever zelf mijn groenten in de blender en dan in de pan..

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lepel boter of olijfolie smeten in pan, lepel bloem erdoor roeren. Heel goed roeren zodat bloem gaar wordt zonder te bruinen. Scheutje voor scheutje melk erbij, met garde roeren zodat er geen klontjes komen.
    Op smaak brengen met peper en zout en vooral nootmuskaat.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Citroenzuur zit in alle soorten citrusfruit. He denk je dat 't aan z'n naam komt?

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Kun je er dan ook kaas doorheen doen?:)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Afgezien van het feit dat ik kunstmatige zoetstoffen boerenbedrog vind, doe mij maar met mate gewoon suiker, het 'gevaar' van aspartaam, oftewl e951 wordt schromelijk overdreven. Het is alleen gevaarlijk als je PKU hebt, een ziekte die opgespoord wordt met de hielprik bij de geboorte.
    En ook e621 krijgt meer slechte pers dan het verdient. Glutamaten zijn helemaal niet zo erg als de E-bangmakers je willen laten geloven.
    Er circuleert heel wat nonsens over E-nummers.

Maar goed, kijk vooral uit met E300 en dihydrogeen monoxide :)

14. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Wij letten hier niet op E-nummers maar eten toch wel heel bewust sommige dingen niet. We eten kort gezegd zo vol mogelijk: roomboter, volle zuivelproducten, en absoluut geen light-producten.
    Mijn overtuiging is dat dit slechte producten zijn: als je bv van die hele magere yoghurt ( 0 % vet)eet dan proef je gewoon dat het chemish is!! Dit voedsel is veel te veel bewerkt! Ik begrijp ook echt niet dat door dietisten light producten wordt aangeraden, zelfs aan kinderen! Buiten dat het in mijn ogen schadelijk is, houden de meeste mensen die light-producten eten zichzelf voor de gek en eten er meer van omdat je er minder dik van zou worden...:(

15. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Oh ja, wij eten dus vol maar hebben alle 4 een heel normaal(slank) lijf! Ik denk dat de dikmakers dus ook weer de veel bewerkte producten zijn: taart, chips, snoep, enz enz. Dus dit met mate.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Smaak is wat mij betreft ook de belangrijkste reden. Puur smaakt beter!

17. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ja doe ik vaak over mijn zelfgemaakte lasagne! Wel geraspte kaas nemen, dat smelt beter :D
    Ik denk dat wanneer je met mate eet en de bewerkte producten zo veel mogelijk laat liggen, je al goed op weg bent.

18. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Dat is jouw mening. Het is wel degelijk slecht voor je. Misschien niet waar jij woont niet, maar hier is het echt niet goed voor je.

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Huh.. Aspartaam is toch aspartaam ? Ook in timboektoe??

Ik ben er qua e nummers nog niet overuit. Waarom zou e621 zoooo vreselijk slecht voor je zijn? Buikpijn en dan soort zaken? Of een 'groter' iets?

20. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Gaat niet om buikpijn alleen. Hier een kleine lijst
    Te veel van alle additieven zijn kankerverwekkend!
    hyperactiviteit
    astma
    slapeloosheid
    eczeem
    neusverkoudheid
    netelroos
    darmstoornissen
    misselijkheid en overgeven
    maagstoornissen
    onvruchtbaarheid !! voor man en vrouw
    aandoeningen aan nieren en lever
    Overgewicht.