Schadelijke stoffen in verzorgingsproducten

Discussie in 'De lounge' gestart door Sonjahh, 13 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.812
    4.586
    113
    Is er ook zo'n app om te scannen of er dierlijke ingredienten inzitten?

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Maar het is toch bekend dat verreweg de meeste mensen dagelijks douchen? Tenminste, als ik vertel dat ik om de dag douche vinden veel mensen dat raar. Dus ik ga er vanuit dat ze dagelijks gebruik bedoelen en dat lijkt mij zeer frequent.

Volgens mij is het advies in o.a Denemarken aan zwangere vrouwen om deze producten niet te gebruiken om de reden dat veel van deze producten hoormoonverstorend werken. Ik ga er zelf vanuit dat dokters/verloskundigen dat niet zomaar zeggen, maargoed ik ben een leek op dat gebied dus wellicht dat ik er naast zit hoor. Maargoed, mijn hoofdreden om deze producten niet te gebruiken is het ook niet hoor. Op de allereerste plaats vind ik het verminderen van afval/microplastics het belangrijkste. Daarom koop ik ook grootverpakkingen van hetgeen ik nog wél gebruik.

Vitamientjuh vindt dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.500
    12.047
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb tegenwoordig die nieuwe serie van nivea natural nogwat. Daar krijg ik een groen vinkje. Maar rituals geeft wel een detectie op micro plastics.

4. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Ik ben me er de laatste tijd ook heel erg bewust van. Zelf lig ik hormonaal helemaal overhoop en na lang zoeken en proberen heb ik nu voor mezelf en het gezin diverse veranderingen doorgevoerd die op hun beurt allemaal een stukje bijdragen aan een gezonder leven.
    Eten en drinken bijna volledig biologisch.
    Wij gebruikten altijd head en shoulders shampoo..... Dat is nu een bar van N. A. E. Kids gebruiken deze bar ook.
    Douchegel is verandert van Sebamed naar een bar van N. A. E. of van Nature box.
    Deodorant is gewijzigt van Sanex naar Salt of the earth ( daar heb ik nu de roller van en een mineraalsteen genaamd Aluin).
    Bodylotion, dagcreme, nachtcreme etc is gewijzigt naar ongeraffineerde kokosolie.
    Kids gebruiken een bamboo tandenborstel met de nieuwe prodent bio kids tandpasta. En wij gebruiken ook bamboo icm Colgate happy smile (dit is een natuurlijke tandpasta).
    Make up gebruik ik niet meer behalve een lijntje onder mijn oog (daar heb ik zojuist een natuurlijke vervanger voor gevonden, maar moet ik nog bestellen). Zelfde geld voor een lekker geurtje.... Moet ik nog bestellen. De nagellakjes, lipgloss etc van de kids is ook allemaal de kliko ingegaan. Ze hebben nu een natuurlijke lippenbalsem.
    Maandverband en inlegkruisjes van Yoni.
    Dit is biologisch 100% katoen.
    Schoonmaakmiddelen en wasmiddel gebruiken we van Marcels green soap. Ook dit is zonder parabenen en andere giftige troep.
    Wij gebruiken zo min mogelijk plastic en wat we nog hebben probeer ik zoveel mogelijk te vervangen voor een gezondere variant. Zoals laatst de drinkflessen van de meiden voor op school vervangen voor rvs doppers.

Ik heb nog een heel lijstje wat ik wil vervangen, maar ik moet er echt even voor sparen. Op mijn lijstje staat iig nog om alle diepvriesbakjes te vervangen voor glas. Bekers en bakjes etc van de kinderen vervangen voor bamboo. Lunchtrommels vervangen voor rvs. Kunstof snijplanken naar houten snijplanken.

Ook gaan we dit jaar een biologische eetbare tuin maken met fruitboompjes en groente. Niet alleen heel gezond, maar ook leuk om het met de kinderen samen te doen. We proberen ze echt nu al bewust te maken van de grote hoeveelheid troep die overal inzit. Maar wel op een relaxte manier. Juist door uit te leggen dat als de basis thuis goed is, dat het dan niet uitmaakt als ze bij een vriendinnetje bv een keer parfum opspuiten, of bespoten appels eten etc.
    Ik ben me nu ook aan het verdiepen in kleding, maar dat is nog een flinke uitdaging.

Maar beetje bij beetje probeer ik zo een gezondere keus te maken voor het gezin. Wij voelen ons daar iig een heel stuk beter bij. En het is tevens vaak een stuk beter voor het millieu en diervriendelijker. Dat is een fijne bijkomstigheid.

Esila, Vitamientjuh en Sonjahh vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.646
    22.085
    113
    Klopt, in principe is iedere vetstof daarvoor geschikt.

6. Sonjahh

Sonjahh Lid

11 okt 2016
    76
    15
    8
    Welke handzeep gebruik je nu? Wij hebben nu Zwitsal maar ook die scoort ook rood op microplastics.

En gebruik je nog natuurlijke nagellakjes en make up voor je dochters voor zover die bestaan? Ze houden hier nogal van make uppen. Zou het sneu vinden als ze dat niet meer kunnen vanwege die slechte stoffen.

7. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Handzeep gebruiken wij van Marcels green soap. Die is echt heerlijk van geur. Wij hebben de variant met sinaasappel. We hebben daar ook afwasmiddel, allesreiniger en wc reiniger van.

Nagellak en makeup zijn er ook in natuurlijke varianten. Via de site van bewustpuur.nl is daar best veel in te vinden. Ook parfum, geurkaarsen etc.

8. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier kan je naar schijnt zelfs je tanden mee poetsen!

Ik bestel wel eens producten van hemdogal. Ze hebben ook een winkel, maar daar ben ik nog nooit geweest. Soms koop ik happy soaps shampoo ed (hun deo vind ik echt niks). Deo gebruik ik wel eens van Saltofearth.
    Enige 'chemische' dat ik nog gebruik is spf van image skincare. Maar ook niet elke dag. Ik gebruik pure rozenwater, dat schijnt ook wat te beschermen en vind ik momenteel genoeg. Op de zomerse dagen ga ik wel weer de spf gebruiken.
    Oh en ik gebruik nog wasmiddel ed. Maar daar probeer ik ook mee te minderen. Ik gebruik nu bv zelden wasverzachter en ik gebruik ook veel minder schoonmaakproducten.

9. Vitamientjuh

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Zwitsal is echt rotzooi en het zit vol parfum.
    Mijn dochters gebruiken wel eens zuurstofdoorlatend nagellak of peeloff nagellak. Is natuurlijk ook niet zo gezond, maar lijkt me iets beter dan normale nagellak. Zo vaak gebruiken ze het niet, dus zal niet 'zo slecht' zijn.

Esila vindt dit leuk.
  10. Vitamientjuh

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Oh die marcel's zeep ruikt heerlijk!

11. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
  12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.399
    5.305
    113
    Deze heb ik ook, zelfde geur, is inderdaad een fijne geur en heel subtiel. Wel met kanttekening dat als je huid geirriteerd raakt van baking soda, hij dan niet geschikt is, ik geloof dat ze wel een sensitive-lijn hebben zonder baking soda, maar ik heb ie niet geprobeerd, want bij mij werkt hij prima. ;)
    Aluinsteen is wel een aluminiumzout, sommige mensen denken ook dat dat niet zo gezond is in deodorant (dat iets natuurlijk is, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet ongezond kan zijn). Ik heb er niet zo’n mening over, maar vermijd het wel indien mogelijk (de meeste deodoranten bevatten aluminiumzouten), maar aangezien je op de gezond toer bent, misschien wel iets om over na te denken.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  13. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    @MamavanLieverd Klopt, zit Baking Soda in :) Ik heb de Sensitive variant ook en die ruikt heerlijk en werkt ook goed :)

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  14. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    #34 Typicalme, 14 nov 2020
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
    Ik gebruik ook alleen nog maar natuurlijke verzorgings producten, veel van Dr. Organic, Dille en Kamille, werfzeep, Weleda, deo van Loveli, van mascara tot zonnebrand, van handzeep tot gezichtverzorging, shampoo bars, lippenbalsem, inlegkruisjes van Yoni, alles. Voor zowel mezelf als voor de kinderen. Geen troep meer hier in huis!

Esila vindt dit leuk.
  15. Vitamientjuh

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier trouwens ook fan van Weleda voor de kinderen.

16. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Producten van Naïf

17. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik was mijn lichaam alleen met water. Sindsdien ook heen bodylotion nodig. Beetje saai maar doe dan wel een parfummetje op voor de lekkere geur.
    Helemaal niet nodig al die producten.
    Make up heb ik wel op mn ogen. Is iedereen oud mee geworden dus zal wel los lopen. Zorgen over dit soort dingen geeft stress en dat is veel ongezonder ;)

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Of t gezonder is geen idee maar ik heb hier familiezeep en een zeepklopper voor het huishouden, een citroentje (zeepje) bij vlekken in wasgoed en voor vetvlekken heb ik kleipoeder (nog niet ingezet). Ik heb ook zeepnoten in huis maar nog niet ingezet (die gebruikten we voornamelijk op kampement, kinderen stomverbaasd) in theorie kan je er mee afwassen maar ook je was er mee doen maar de meningen verschillen daar over.

19. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

31 mei 2019
    1.412
    1.253
    113
    Vrouw
    Is die app alleen voor verzorgingsproducten geschikt of kun je hem ook gebruiken voor schoonmaakmiddelen?

Deel Deze Pagina