Goeiemorgen allemaal, ik heb even een klein vraagje. Mijn dochter is vorige week donderdag lelijk ten val gekomen op het kinderdagverblijf. Ze is met haar hoofd op een paal gevallen na een duw van een ander kindje. Ik was aan het werk en ik werd gebeld door het KDV dat Amber naar de huisarts was samen met iemand van het KDV. Ik heb mijn spullen neergelegd en ben meteen in de auto gesprongen. Toen ik bij het KDV aankwam stond iemand mij al op te wachten om te zeggen dat Amber naar het ziekenhuis was, want de wond was zo complex, daar kon de huisarts niets aan doen. Dus toen ben ik meteen naar het ziekenhuis gegaan, waar ik dus ook de wond kreeg te zien. Het was een hele nare wond, precies naast haar oog, een soort van winkelhaak en daarnaast was er nog een soort van hap vlees uit. Met moeite is de wond gehecht, in de hoop dat Amber er niets aan over houdt. Het KDV heeft prima gehandeld, dat is het probleem niet, maar ik heb een aantal dagen vrij moeten nemen omdat Amber ook een hersenschudding had en omdat ze angst had om naar het KDV te gaan. Weet iemand toevallig of ik een soort van schadevergoeding/letselvergoeding kan "eisen" van het KDV ? Ik wil ze niet dwars liggen ofzo, maar ik heb behoorlijk wat uren op mijn werk gemist, die allemaal voor eigen rekening waren, en daarnaast is Amber behoorlijk van de rel door het hele gebeuren.
Tsja, was dat maar zo ! Ik heb een email naar PZ gestuurd met de vraag hoe ik deze uren moest verantwoorden, en er werd mij gezegd dat deze voor eigen rekening kwamen, calamiteitenverlof schijnen ze niet te kennen bij ons op kantoor
Kennen ze ook geen zorgverlof op je werk? Volgens mij staat dit in iedere cao dat je recht hebt op een bepaald aantal uren zorgverlof (afhankelijk van het aantal uren dat je werkt)
Dat is een wettelijk recht hoor, dus dat moeten ze kennen. Je kunt ze denk ik wel aansprakelijk stellen, maar dan moet je volgens mij de ouders van het kindje dat het heeft gedaan aansprakelijk stellen, en niet het KDV.
je bedrijf is verplicht jou zorg verlof hier voor te geven doen ze dit niet zou ik toch de rechtsbijstand inschakelen heel veel beterschap en succes met alles regelen gr maria
Bij mijn weten heb je de eerste dag recht op calamiteitenverlof. Daarna kan je zorgverlof (kortdurend) krijgen, maar dit in overleg met je wergever. Kwebbel
bij mij op het werk heeft een ouder geld geeist omdat zijn kind iets had gebroken door een andere cliënt. (was geduwd) Wij kwamen er na een paar uur pas achter (was niks aan de hand) en toen goed gehandeld. mOeder was blij, maar vader wou ons aanklagen. Vond het onze schuld etc. EInd van het verhaal: ouders zijn"afgekocht" (onder de noemer van schadevergoeding). Maar die ouders hebben het bij ons verknald hoor! Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden om aan geld of vergoeding te komen. Maar dan moet er wel een vorm van nalatigheid of aansprakelijkheid zijn! Succes ermee! Ennuh, gaat het nu wel weer met je dochtertje?
Een schadevergoeding omdat je dochtertje van de rel is, lijkt me wat vergezocht. Dat zijn meer Amerikaanse praktijken om daar een zaak van te maken. Een vergoeding op het gebied van letselschade krijg je alleen bij blijvend letsel en dit duurt vaak jaren voor het goed is uitgezocht (ik spreek uit ervaring..) Op het gebied van je vrije dagen voor eigen rekening vind ik dat je wel gelijk hebt, hier zou je eens achteraan kunnen gaan. Ik zou toch nog eens even met je werkgever om de tafel gaan. Een aantal dingen op het gebied van zorg- en calamiteitenverlof zijn bij de wet geregeld, dus het is makkelijk van je baas om te zeggen dat dit voor eigen rekening is...
De dag van het ziekenhuis hoort idd zoals hierboven al geschreven is te vallen onder calamiteitenverlof. En de andere dagen onder kortdurend zorgverlof Kijk eens op http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Kor ... 8617077C65 En je werkgever kan wel zeggen, doen we niet aan, maar in dit geval had jij helemaal geen vrij hoeven te nemen maar gewon kortdurend zorgverlof. Het langdurig zorgverlof moet echt in overleg, kortdurend is natuurlijk wel zo netjes, maar dat is ook op zeer korte termijn en kan je niet plannen!
Ik snap wel dat je baalt van je vrije dagen, maar ik vind het wel erg ver gaan dat je een schadevergoeding wil eisen bij het kdv. Even in je Cao kijken, wat betreft je rechten, en dan in gesprek met je baas, lijkt me redelijk.
Het wordt lastig om het kdv of de ouders aansprakelijk te stellen voor de door jou geleden schade. Dit is wettelijk niet mogelijk. Eventuele schade van je dochter zou je wel kunnen claimen. Maar naar wat ik hoor is dat meer schrik. Als je denkt dat er blijvend letsel is zou je kunnen overwegen om de ouders en/of het kdv aansprakelijk te stellen. Ik denk echter dat het niet zo'n vaart zal lopen. Verder heb je idd recht op calamiteiten- en zorgverlof. Pim
Het is i.d.d. raar dat je werkgever geen calamiteitenverlof geeft. Het k.d.v. zou je wat ruildagen kunnen aanbieden zodat je wat werkdagen in kan halen! Zo doen wij dit meestal! Een dag verzuim kan bij ons geruild worden voor een andere dag. Misschien kan dit bij jullie k.d.v. ook wel na wat overleg?
Jouw baas was waarschijnlijk gewoon bang voor een hoop gezeik en gezanik rondom het bedrijf en heeft de ontevreden vader dus afgekocht denk ik.. Als je van zoiets een rechtszaak maakt, krijg je echt niet zomaar een schadevergoeding hoor.
Ja, dat zat ik ook al te denken. Nu valt ze toevallig op het KDV, maar dit had ook thuis kunnen gebeuren. Hoe had je het dan willen oplossen? Misschien kan je even nazoeken in het CAO hoe precies de regels zijn in dit soort gevallen en daar even een gesprekje over aangaan met je leidinggevende. Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon blij zijn dat het allemaal "goed" is afgelopen en over die uren zou ik niet teveel inzitten, al zou ik er vakantie uren voor moeten inleveren dat zou ik er dan wel voor over hebben denk ik dan. Succes met het oplossen. Groetjes Taby.
Hoi hoi, Ik ben zelf teamleider van een BSO en daar gaat ook wel eens wat mis. Een meisje had een tijd terug haar been gebroken op 2 plaatsen tijdens een uitje. De moeder heeft ons toen aansprakelijk gesteld en er is een hele procedure gestart. Ook zij moest dagen vrij nemen etc. Uiteindelijk heeft ze niet gewonnen, maar wat je dus kan doen is het bedrijf aansprakelijk stellen. Slachtofferhulp kan je daar geloof ik ook wel een en ander in adviseren.