Wie helpt me even meedenken? We zijn onze slaapkamer aan het opknappen. Nu wil ik kamerhoge vitrage + overgordijnen. Ik wil de gordijnrails aan het plafond bevestigd hebben, alleen hebben we een gipsplafond. Kan dat? Las wat op internet over hollewandpluggen, is dat sterk genoeg? Er moeten er wel 2 komen te hangen. Hebben op de andere slaapkamers de rails via de muur met afstandhouders bevestigd maar met 2 is dat geen optie. En er zitten plinten langs het plafond. Ik wil graag de railsen over de hele breedte maar de plint is nl. wat dikker dan het plafond. Hoe kun je ze dan het beste ophangen?
De hollewandpluggen, zijn dat die pluggen die uitklappen als ze door het plafond gaan? En dan om de ong. 50 cm zo`n plug omdat door de lengte de vitrage/overgordijnen natuurlijk wel wat meer wegen. Wij hebben het zelf ook en het staat wel heel mooi, maar moet gewoon extra vast gezet worden.
In principe zou het gewoon moeten gaan met een gipsplafond. Alleen moet je dus wel op de goede plaatsen de rails bevestigen. Toen wij aan het verbouwen waren hebben we hier express al rekening mee gehouden door middel van extra houten platen onder de gipsplaten te bevestigen zodat je zeker weet dat het blijft hangen.
Wij hebben ook gipsplaten plafonds hier in ons huis. Hebben gewoon gordijnen hangen. Zou wel kijken naar de zwaarte van je gordijnen, als ze wat zwaar zijn, zou ik de rails aan wat meer punten vasthangen om ze te helpen. Als het lichte gordijnen zijn dan gewoon de hoeveelheid die standaard nodig is. Is bij ons zover nog niks omlaag gekomen. Oh de gordijnen in de woonkamer zijn 1 keer omlaag gekomen toen ze net hingen, maar zodra we meer punten erbij hebben gezet was het goed. Hangen nu allemaal al jaren overal in het huis. Dus zeker mogelijk hoor. Gebruik idd wel de juiste pluggen, die met "vleugeltjes" idd, anders werkt het niet goed.
Wij hebben een prefab woning met stalen skelet en zetten dus alles vast met hollewand pluggen. Kijk even goed hoeveel gewicht de plug mag dragen daar zit nogal verschil tussen.
Bedankt voor de reacties! Gaan we met het kopen van de pluggen even opletten. Zijn van plan om de rails om de 30cm vast te zetten, zag dat als advies op internet en beter nu iets meer vastzetten dan dat ze naar beneden komen zetten.
Hier ook een gipsplatenplafond. Normaal gesproken zitten gipsplaten aan tengels vast. Mocht je erachter komen waar deze precies zitten, dan kan je gewoon de rails met schroeven in je tengels vastzetten. Dan heb je dus ook geen pluggen nodig. Bij ons zaten ze om de 40 centimeter, dus perfect om op te hangen qua gewicht. mocht je dit niet weten zou ik voor de zekerheid toch voor die pluggen gaan! Succes
Dat is idd misschien ook een optie! Als goed is weet m'n man nu nog waar ze zitten, ze hebben er nl. net een nieuw gipsplafond ingezet. We moeten morgen weer even aan het schuren en zullen dan even kijken of dat 'm gaat worden. Hoe hebben jullie het met de plinten gedaan? Ik vind het het mooiste als de rail over de hele breedte komt, van muur te muur dus dan valt ie over de plinten aan beide kanten. Alleen zijn de plinten natuurlijk dikker dan de gipsplaten omdat ze erop geniet zijn.
Wij hebben geen plinten op het plafond, alleen in de woonkamer. Dus in de slaapkamers kon de rail er gewoon op. In de woonkamer hebben we een stukje klosje ertussen gedaan, zodat de rail gelijkwaardig van muur tot muur kon. mijn vader is aannemer, dus die lost altijd dat soort problemen op
Oke, maar dan heb je er om de 40cm zeg maar een klosje tussen? Zit te twijfelen of we dan niet beter een latje op het plafond kunnen schroeven en daar de rails weer in schoeven. Hier niet zo'n handige kerel haha dus ik moet 't soms maar bedenken en dan voert ie t samen met m'n broertje uit en kan ik commentaar leveren
Wij hebben ook een gipsplafond met gordijnrails en wij hebben de gordijnrails ook om de 30 cm vastgezet. Omdat wij het plafond er zelf in hebben gezet, weten wij zelf ook waar de balken ongeveer zitten en op welke plekken je dus moet zijn om de rails vast te zetten. Als je er op klopt, hoor je het verschil tussen de holle ruimtes en de plekken waar de balken zitten.
Jep! Onze plinten zijn namelijk gestukt, dus er zit maar een miniem verschil tussen met het plafond. Vandaar dat de klosjes ook geen centimeters dik zijn. Hoop dat jullie er een beetje uitkomen, ikzelf heb er verder ook geen ervaring mee. Maar een latje blijf je denk ik zien...? Ik denk dat op de tengels de mooiste optie is, dus als je erachter kan komen waar die zitten dan ben je al een heel eind! Succes! (laat je weten hoe het is gegaan?)
De plinten zijn denk ik een halve cm dik. Zal van 't weekend even 2 railsen halen en even kijken wat het handigst is. Op onze zolder ligt maar deels een vloer dus kunnen via de zolder nog even gemakkelijk kijken waar de balken en dwarslatjes lopen. Nog even een vraag, iemand toevallig 2 railsen naast elkaar? Dus één voor vitrage en één voor overgordijnen? Hoeveel cm afstand moet je houden?
Ik heb alleen enkele gordijnen, hebben een verduisterend rolgordijn voor het raamkozijn. Ik denk dat de afstand ong. 2,5 cm maximaal mag zijn. Dan vallen de gordijnen wel langs elkaar, maar geen ontzettende kier ertussen. Succes!