Hallo Wij hebben 30 schapen die momenteel moeten aflammeren. Nu heb ik gehoord dat je niet mee mag helpen met verlossen. Net was er een 2 ling geboeren heb ze niet aangeraakt maar er een hekje omheen gezet en wat water gegeven. nu hoor ik dat je helemaal niet in de buurt mag komen. Wie weet het maak me nu wel zorgen.
geen idee misschien even een VK bellen en het vragen. Vraag me de achterliggende gedachtte achter dat je er niet bij zou mogen zijn.
Hallo Die weten het hier dus niet maar als je ze verlost kan er een bepaalde bacterie voor vroeggeboorte zorgen. Ik heb het een beetje opgezocht maar kan er niet zoveel over vinden.
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulle ... derij.html En als er q-koorts heerst ook uit de buurt blijven: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/Qkoorts.jsp Beter het zekere voor het onzekere nemen!
Ja ik heb dit ook gelezen. Ik heb het schaap niet aangeraakt maar zie dat je er eigenlijk ook niet in de buurt mag komen. Balen zeg hoop dat alles nog goed is.
Het zal wel loslopen, toch? Ik weet het toevallig, omdat ik tot voor een paar weken terug twee dwerggeitjes had, waarvan 1 zwanger. Ik heb behoorlijke bekkeninstabiliteit en kon ze niet meer de tijd en aandacht geven die ze verdienen. Nu zijn ze tot na de bevalling op de kinderboerderij. De beheerder vroeg of ze ge-ent waren tegen q-koorts, vandaar dat ik er van alles over ben gaan lezen! Tuurlijk was ik goed mijn handen na het verzorgen van de dieren, dat wel, maar toch...
bij ons hangt bij de vk een brief met heel grote letters dat als je in de buurt van schapen geweest bent of er mee in aanraking moet komen je dat moet melden aan hun. ik denk dat het niet geheel zonder reden zal zijn. geen idee waarvoor maar gewoon ff melden dus lijkt me.
Zal om q-koorts gaan. Komt vnl voor in het midden van het land. Vorig jaar is er ge-ent in een straal van 45 km. rond Uden.
Ja dat klopt Q-koorts komt hiet niet echt voor. Nou het zal wel loslopen allemaal anders hadden de verloskundige er vast van geweten.
nou hier gaat het werk gewoon door en kan ik er wel is niet omheen hoor.. en tot nu toe gewoon een gezond kindje in me buik van 33 weeken... dusja...
Inderdaad Q-koorts, maar de kans is niet mega-groot dat je dat nu hebt opgelopen hoor. Maar ik zou voor de rest niet meer helpen / in de buurt komen bij bevallingen van de schapen.
Nee ik laat het wel uit mijn hoofd Ik kijk alleen door het raam en als er iets is roep ik wel iemand. bedankt voor de reacties.
hallo nou wij hebben ook schapen maar je mag er echt niet bij komen tijdens het lammeren komt er iets vrij wat schadelijk is voor de ongeboren baby kan miskraam veroorzaken vroeg geboorte en nog meer kijk maar eens op google kun je genoeg over vinden mijn gyn wist er eerst niks van moest het ozoeken maar belde gelijk dat ik er niet bij in de buurt moest komen. dus doe ik het ook niet hoop dat je nu genoeg weet groetjes relosa