Tweede bevalling en sterrekijker...goed te doen of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kitty07, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Kom net terug van de VK en ze heeft gevoeld dat ons meisje nu helemaal ingedaald is en vast ligt met haar hoofdje in mijn bekken.
    Het wordt ons tweede kindje en het gewicht wordt met 40 weken op 3800/3900 gram geschat....toch best flink dus.

Maar........nu ligt ze eindelijk ingedaald met haar hoofdje zodat ze niet meer in stuit kan draaien....en vertelt de VK dat ze wel een sterrekijkertje is op dit moment...:(:(

Kan dit nog veranderen? En hoe gaat een tweede bevalling met een sterrekijker? Is dit te doen of niet? En ook als het een groot kindje is?

Pfffffff.........hoop zo dat ze nog draait met dr koppie! ;)

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Kan tijdens de bevalling nog omdraaien. Kan ook nu nog. Van links naar rechts draaien kunnen ze tot het laatste moment

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Idd draait dit tijdens de bevalling vaak....echter heb ik beide bevallingen gehad met sterrekijker.
    De eerste keer ging het niet zo goed en moest een vacuum erbij....
    De tweede keer heeft ze toch nog zwlf gedraaid...

Bij de eerste mocht ik alleen maar op de zij liggen en dat zou moeten helpen.
    Tweede keer wilde ik dat dus niet en ben ik op handen en knieën gaan zitten. Dat heeft blijkbaar goed gewerkt.

Wat echt een nadeel is van zo'n bevalling is dat je al vrij vroeg een erge druk kan voelen omdat je kindje op je onderkantje drukt.

Maar je kindje heeft nog alle tijd om te draaien hoor....en als ze dat nu niet zou doen kun je gewoon bevallen met een sterrekijker.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Hier nog geen ervaring met een tweede, maar de eerste was ook een sterrenkijker.
    Ik kreeg daardoor met 5 cm ontsluiting al heftige persweeen (en de onsluiting zette ook niet door) dus dat was niet te doen. Na de ruggeprik is mijn zoontje zelf gedraaid.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Kind kan nog draaien. Inderdaad nog tijdens de bevalling. Die van mij LAG goed maar is net voor de bevalling gedraaid.;)
    Ontsluiting zette hier ook niet door. Kleine lag klem achter schaambot en is er met een grote knip en vacuumpomp uitgesleurd. Met een totaal ruptuur als gevolg.

6. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Pffffffff.........daar was ik dus al zo bang voor....:(....dat je ontsluiting niet vordert en er toch een KS nodig is, of dat je urenlang persweeen moet ophouden of weer een grote knip + pomp etc etc....:(
    Zit niet echt te wachten op weer een zware bevalling maar ja, je doet er niets aan hè.

Hopelijk draait ze nog op tijd!

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nou het kan gewoon goed gaan he......en eerst maar eens afwachten wat je kindje gaat doen.
    En als het zo erg was hadden we geen tweede gekregen en willen we nu zelfs een derde....komt goed !

8. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ten eerste kan de kleine nog draaien
    onze tweede was een sterrenkijkertje kwamen ze achter tijdens de bevalling, was goed te doen heb 3 uren weeën gehad bij 8cm hebben ze de vliezen gebroken en eve later was hij er ook, ik had goede persweeën moest alleen zo nu en dan puffen als een hondje om onze uk even wat rust te gunnen. ik had 2 hechtingen dus dat viel mee.

ik vond het goed te doen

9. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hoe verliep je eerste bevalling?? wel werd gezegd dat ik blij mocht zijn dat hij de tweede was ivm uitschuren/knip etc ze komen op hun breedste eruit

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Mijn eerste bevalling werd ingeleid omdat ze dachten dat het kindje erg groot zou zijn.
    Viel uiteindelijk wel mee met "maar" 4100 gram. :)
    Van begin tot eind duurde het ongeveer 15-16 uur en heb ongeveer 2 uur moeten persen.
    Ik kreeg z'n hoofd er gewoon niet uit en uiteindelijk hebben ze een behoorlijk grote knip gezet waarna hij vrij snel is geboren.

Hij was in elk geval geen sterrekijker en zijn hoofdje was ook niet abnormaal groot ofzo....ik dacht 36 cm omtrek.

Dusja.......ben toch stiekem wel een beetje bang als dit echt een sterrekijkertje zou blijven...:)

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja maar een sterrekijker wordt ook gewoon geboren hoor....misschien heb je een knip nodig maar dat is zo vergeten als je kindje geboren is....
    Smap dat je je druk maakt en eigenlijk maak je jezelf nu alleen maar gek. Is niet nodig. Hier hebben ze trouwens nooit verteld of het van te voren al een sterrekijker is....wat heeft de vk daar verder over gezegd dan?
    Zou het ook met haar bespreken dit...dat je bang bent.

12. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Hier ook een sterrenkijker gehad, en na 17 uur waarvan 10 uur persweeen wegpuffen uiteindelijk een ks geworden omdat ik bleef hangen op 7 cm ontsluiting..
    Waarschijnlijk was me bekken ook wat te smal voor me reusje, 56 cm en 4360 gram maar ja dat is gissen natuurlijk..

13. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    2e bevalling heeft 18 uur geduurd, ook een sterrenkijker (hoorde ik achteraf) tijdens het persen daalde zijn hartslag flink en moest hij direkt geboren worden, ik heb maar 3 persween gehad en een knip, en hij was er.

ik wist niet eens dat ze een knip gezet had, niks vna gevoeld dus, het herstel vond ik ook reuze meevallen, het herstel van uitscheuren doet meer zeer.

14. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Hier was de eerste een sterrenkijkertje. Ontsluiten heeft tot 10 cm zo'n 27 uur geduurd, met wee-opwekkers en ruggeprik. 2,5 uur geperst en uiteindelijk met fundusexpressie geboren. Geen knip, vacuüm of wat dan ook, wel een totaalruptuur.
    Zoontje was 53cm, 3555 gram en hoofdomtrek van 36cm. Geen reus dus...
    Tweede is vanwege de totaalruptuur en andere complicaties met een ks geboren.

15. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    De 2e van de tweeling was een sterrenkijker en tuurlijk was het lastig ook omdat ik geen persweeën meer had, dus met oerkracht heb ik hem op de wereld gezet.........
    Wel had ik een knip nodig.
    Maar het was goed te doen.
    Dit was wel na een zwangerschapsduur van 32 weken en kindje woog 2040gr.

16. Linda86

Linda86 VIP lid

I. was ook een sterrenkijkertje (daar kwamen we met de bevalling pas achter). En ze had ook nog eens haar armpje naast haar hoofdje, dus die kwam er tegelijk met haar hoofd uit. Maar ik vond de bevalling echt goed te doen.

Ik heb ook echt wel geluk dat mijn bevallingen gewoon heel makkelijk gaan. Ik heb bij I. maar één keer hoeven persen en toen was ze er al (ik had nog niet eens tijd gehad om m'n broek uit te doen, want ik had al persweeën in de auto op weg naar 't ziekenhuis).
    Ik ben wel een klein beetje uitgescheurd toen, maar dat was met 3 hechtingen weer verholpen, dus niet echt noemenswaardig.

Ik denk dat een bevalling van een sterrenkijkertje niet per definitie moeilijker is dan als je kindje anders ligt.

17. natjes

natjes Niet meer actief

Hier bij tweede bevallen van sterrenkijker, ging probleemloos! Vier kilo en vier minuten persen. Totaal bevalling twee uurtjes.

Hier kwamen ze er pas achter toen hij eruit kwam, maar heb er niet meer of minder last van gehad ;)

18. pffffff

pffffff Actief lid

21 mei 2008
    339
    0
    0
    Mijn eerste bevalling was met een sterrekijkertje! Terwijl het hoofdje al zichtbaar was is hij zelfs nog gedraaid! Voelde heel raar haha Bevalling ging heel goed en niet gescheurd/geknipt of ingreep gehad dus was zelfs bij de eerste goed gegaan!

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier was de jongste een sterrenkijkertje in combinatie met voorhoofdsligging, de meest ongunstige ligging ;). We kwamen er pas achter toen ze geboren was, de vk kon het niet goed voelen.

Maar goed hoe het ging; de oudste is destijds met knip en vacuum geboren (gewone ligging, ze schoot gewoon niet genoeg op). Ben destijds in ongeveer 8 uurtjes bevallen.

Bij de jongste begonnen de weeen rond een uur of 13 's middags, om 15.00 uur toen de vk kwam had ik al 5 cm en mochten we meteen naar het ziekenhuis. Om 17.00 uur volledige ontsluiting en persen, dat duurde helaas dus wel wat langer dan ik gehoopt had bij een tweede maar dat kwam achteraf gezien dus door de ligging. Geloof ik dat een half uur geperst heb. Laatste stukje heel voorzichtig aan gedaan en de vk is veel bezig geweest met warme washandjes en zuchten enzo en ik ben helemaal niet gescheurd of geknipt :D zo'n opluchting want de vorige keer had ik zoveel last gehad van mijn hechtingen. En dat dus ondanks die ligging. Dus het kan wel, ik zou me zeker als het je tweede is niet bij voorbaat al teveel zorgen maken (makkelijk gezegd, ik weet het ;) )

20. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Hier was de 2e een sterrenkijkertje. Daar kwamen ze pas tijdens de bevalling achter. Na iets meer dan 2 uur weeën had ik 10 cm ontsluiting en mocht ik gaan persen. Hij paste echter niet. De gyn heeft toen met haar hand terwijl ik op mijn zij lag hem in elke wee proberen te laten draaien. Dat lukte na ongeveer 20 minuten en toen was hij 3 weeën later geboren. Was prima te doen.

Deel Deze Pagina