De titel zegt het al.. Ik vraag me af hoelang jullie dreumes zichzelf kan vermaken. Ik heb een dreumes die behoorlijk veel aandacht vraagt.. Naar mijn idee dan.. Mijn oudste dochter is echt een onwijs makkelijke baby geweest.. Huilde bijna nooit en kon zich prima zelf vermaken.. Mijn jongste daarentegen is echt het tegen overgestelde. Ze is een heel erg temperamentvol dametje. Als iets niet gaat naar haar zin is het gelijk huilen en zelf spelen vind ze ook lastig. Soms gaat het wel hoor, maar nooit voor lange tijd. Ik denk max 10 minuten en dan komt ze me weer opzoeken. Misschien ervaar ik haar als 'moeilijk', omdat haar zus juist extreem makkelijk is geweest. Dus vandaar dat ik graag een beeld zou willen krijgen hoe het er bij anderen aan toe gaat. En ik weet ook, dat elk kind anders is, maar ik ben gewoon even benieuwd.
Ons zoontje is ook altijd het liefst bij je. Wil alles weten wat je doet en vind ook echt alles intersant. Speelt maar weinig en kort zelf heb pas gelezen dat het ook wel normaal is rond deze leeftijd. Willen graag papa of mama in de buurt.
Mijn zoon (15 mnd) kan zich ook niet veel langer dan 10 minuten vermaken. Komt steeds naar me toe, aan mijn been hangen vooral ik krijg vaak niks gedaan in huis. Hij lijkt ook weinig interesse te hebben in speelgoed en speelt vooral met huishoudelijke spullen (emmers, plastic bakjes, de stofzuiger, rietjes enz. ) Ik moet altijd iets nieuws verzinnen. Tv kijken doet hij nu wel, maar ook niet echt lang. En sowieso; je kunt niet de hele dag de tv aan hebben staan. Wat ik doe is zoveel mogelijk met hem "samen" doen mbt huishoudelijk werk (of er een spelletje van maken) en veel samen spelen momentjes inlassen. Maar als hij rond 12.30u naar bed gaat, ben ik kapot en blij als ik ff rustig kan zitten
Zl kan goed alleen spelen. Maar komt wel vaak even bij je kijken. En er zitten ook dagen bij dat hij 15 min zelf kan spelen en dan is t gedaan. Heel verschillend. Soms speelt hij ook zo 45 minuten.
met 14 maanden kon ze dat niet. ze zat toen zo in de knoop.. van 13 tot 16 maanden heeft ze heel veel aandacht gevraagd, en gekregen, en daarna ging het weer goed! nu kan ze zo ongeveer een half uurtje zoet spelen of kleuren. vind ze echt leuk!
Mijn dochter kan zich ook lang zelf vermaken. Tussendoor komt ze dan even bij me kijken of om een knuffel en dan gaat ze weer verder met iets anders.
Voor de 14 maanden speelde hij heel goed alleen. Een uur zelfs! toen hij 14 maanden was veranderde dat naar 10 seconden daarna rond de 10minuten En nu komt hij vaak bij mij spelen. Als ik in de keuken bezig ben komt hij in de keuken spelen.
Hier kan ze ook maar 10 min alleen spelen (dat is al lang zelfs!) Ik dacht echter dat dat normaal was, maar ik lees hier toch dat er kindjes langer alleen spelen. Ze loopt de hele dag achter me aan. Ik laat haar vooral veel helpen met wat ik doe. Als ik kook, dan mag ze op de vensterbank (op het aanrecht) zitten, met een paar plastic bakjes en lepels. Of ik geef haar al wat te eten terwijl ze daar zit (tomaatjes ofzo) Als ik de was ga ophangen, dan helpt ze me ook. Ze haalt alles uit de mand en geef het aan mij. Als ik ga afstoffen, dan krijgt ze ook een doekje. Badkamer poetsen terwijl zij in bad zit. enzovoort.... Zo probeer ik toch wat gedaan te krijgen. Ik speel trouwens ook wel heel vaak samen met haar. Dan ga ik bij haar zitten op de grond. Met Duplo spelen, of boekjes lezen... Ik vind het wel leuk om haar vaak echt aandacht te geven. Ze gaat 4 dagen in de week naar de creche. Op mijn vrije dag vind ik het dan wel leuk om echt samen met haar te spelen.
Mijn dochtertje kan zich urenlang vermaken met d'r speelgoed en d'r onteddkingsavondturen. Zolang we maar in dezelfde kamer zijn... Mijn dichter is juist heel erg onafhankelijk en houdt zeker niet kleffen en op schoot zitten. Dat vind ik soms wel jammer eigenlijk
Op dit moment kan mijn dochter ook niet echt zelf spelen, ik moet er echt bij zijn. De ene keer gaat het goed, de andere keer helemaal niet, heeft volgens mij ook te maken met de sprongetjes (grrr), kwaliteit slapen en niet lekker voelen. Hier ook veel temperament en af en toe de vraag waarom we speelgoed hebben. Hopelijk word het na de sprong weer beter. Tot die tijd doe ik de dingen in huis voornamelijk als ze slaapt (en dat doet ze ook weinig...)
Heeft ze een sprong? onze dochter is 15 maand geweest en tussen de 14e en 15 maand was echt een hel soms. Alsmaar bij me willen zijn, en dan vooral met boekjes. Berg speelgoed, geschikt voor haar leeftijd, maar nee, niet spelen. Snel huilen en gefrustreerd. En zo opeens, begin december was de sprong over! Ze kon vlak voor sinterklaas zelfstandig lopen en nu is ze weer het zonnetje in huis. Tuurlijk komt ze nog weleens aandacht vragen, maar niet meer zo zeurderig. Samen even spelen is ook veel leuker geworden. Ze snapt nu ook kleine opdrachtjes, zoals de bal ophalen. Ik snap je gevoel maar al te goed, ook onze dochter is temperamentvol. En met sprongetjes is het nóg erger! Je weet soms zelf niet meer hoe je er mee om moet gaan als ze zo "vervelend" zijn. Probeer eens wat minder speelgoed neer te zetten en wissel af, heeft ze weer eens iets nieuws te ontdekken. Zo is mijn dochter verslaafd aan boeken....Heb ze allemaal achter slot en grendel, 1 boekje ligt altijd wel standaard in de box(heeft ze half opgegeten, haha) en elke dag pak ik een ander boekje uit de kast voor als ze vrij los loopt. Het werkt wel, ze zeurt minder om samen boekjes te lezen, dus als we een boekje lezen(meestal wel 2x per dag), is het veel gezelliger.
Komt goed! 14e/15e maand sprong vond ik 1 van de ergsten....Ook ik heb van nature een tempramentvolle dochter, maar in een sprong is ze 10x zo erg! Sinds begin december is ze uit haar sprong, wat een heerlijkheid, ze kan zelfstandig lopen/staan en is supervrolijk. Echt genieten. Wat hier hielp was op tijd in bed stoppen, ze zijn vaak veel sneller en eerder moe. Ze sliep op sommige dagen ook een gat in de middag. Lag ze er al om 12u in en werd ze om half 5 wakker...Maar de meeste dagen, avonden en soms ook nachten waren ook waardeloos hoor. Ben je zelf al doodmoe van al dat gedoe, melden ze zich alweer na 2 uurtjes slaap....:x
Mijn zoontje is wat betreft spelen echt een makkelijke en kan zichzelf urenlang zoet houden. Alleen als z'n speelgoed uit staat, komt hij even z'n speelgoed brengen om aan te laten zetten. En laatste tijd is het ook af en toe eens heel onregelmatig met een boekje langs komen om even samen te 'lezen'. Maar dat duurt dan ook maar hooguit iets van 4 minuten, daarna gaat hij weer verder met spelen. Maar dat is het wel. In ieder geval wel zolang ik in de zelfde ruimte ben, als hij ziet dat ik op het punt sta om een andere ruimte heen te gaan, laat hij z'n speelgoed staan en gaat hij klaar staan om mee te kunnen, want dan wil hij niet verder spelen.
Mijn dochtertje speelt gemiddeld denk ik een half uurtje zelf. Sinds de 15 maanden sprong is ze zelfstandiger (stouter) en vraagt ze minder aandacht