hallo, ik ben nu ongeveer een week of zes zwanger ik moet 5 okt weer een echo gaan maken bij de gyn als die verder goed is verwacht ik dat ik trug naar de vk moet en daar natuurlijk weer een eerste afspraak moet maken en dan word er meestal bloed geprik en op verschillende dingen getest waaronder hiv. ik vind bloedprikken helemaal niet erg en ze mogen bijna alles controleren maar kan ik weigeren dat mijn bloed word getest op hiv. en ik heb nog een vraagje ik heb denk ik last van genitiale wratten (bah wat klinkt dat vies zeg, is het ook ) maar wat kan je er aan doen en mag je tijdens de zwangerschap hebben en kan de vk hiervoor ook recepten uitschrijven of moet dit echt via de huisarts. ik heb op internet gelezen dat je hier niet echt iets aan hoeft te doen en dat het uiteindelijk vanzelf over gaat maar soms kan dit wel tot 2 jaar duren en ze zitten in de buurt van een oude knip ik zie het niet zitten om met die vieze dingen te bevallen. en oja als ik persee recept via huisarts moet halen moet ik dan altijd melden aan de vk dat ik dat heb ??? bvd groetes moniek
Hallo, Ja je mag weigeren om op HIV getest te worden. Hier moet ook extra toestemming voor gevraagd worden. Dit zal wel vast gelegd worden in je dossier. Is er een reden dat je hier niet op getest wilt worden? Want het gaat niet alleen om jou maar ook om die kleine in je buik. En natuurlijk belangrijk voor jou verloskundige. Voor de genitale wratten moet je echt naar de huisarts gaan. Dit moet je wel laten behandelen. Geef dit ook aan bij de verloskundige dat je hier last van hebt/hebt gehad. Dit is belangrijke informatie voor ons. Groetjes Ineke
hoi, bedankt voor de snelle reactie voor die wratten ga ik morgen dan ff naar de huisarts wat betreft hiv, ik heb sinds december 2010 nieuwe vriend waar ik nu ook zwanger van ben voor die tijd heb ik nooit nergens geen last van gehad wat betreft soa's maar nadat ik een paar weken bij hem heb was kon ik bijna niet meer lopen en niet naar de wc zon pijn, ik ging naar het ziekenhuis en bleek herpes te hebben en ik schrok daar enorm van. uiteindelijk heb ik het hem verteld maar gaf mij de schuld en zei dat het van mij af kwam en bedankte me verder niet meer over gepraat en is wel goed gekomen nu heb ik weer die wratjes ontdekt en weet eigenlijk bijna zeker dat het die genitiale wratten zijn zeker op die plaats dus dat is soa nr 2 nou ben ik dus zwanger en ben zo ontzettend bang dat ik meer heb waaronder hiv natuurlijk wil ik dat weten liever gister als vandaag zeker omdat ik zwanger ben maar ben bang dat als ze de uitslagen van de test binnen hebben ze dit met mij gaan bespreken waar hij bij zit en als dat gebeurd heb ik zon groot probleem dat gaat nooit meer goed komen, en ik ben dan niet zo bang dat de relatie kapot gaat want als dat daarom kapot zou gaan is dat pech maar ben bang dat hij dan zoiezo tegen iedereen gaat zitten verkondigen dat het van mij af komt terwijl ik zeker weet dat het van hem af moet komen dat kan ook niet anders ben twee jaar geleden nog getest op hiv tijdens de zwangerschap van me tweede kind. ik weet gewoon niet waar ik heen moet met dit verhaal. ik woon op een flat 6 hoog en als ik me dan zit te bedeken dat als ik getest word en er blijkt uit te komen dat ik dat heb ik me eigen het leifst over de reling heen gooi. deze gedachtes zijn gewoon niet gezond en ga er aan onder door ik wil het wel weten maar ik wil dat hier alleen met mij over gesproken word en niet met mijn vriend erbij als dat hem verteld moet worden wil ik dat uiteindelijk zelf doen. en mischien zullen ze bij de vk dit wel met mij alleen bespreken maar hoe zit dat dan als ik in het ziekenhuis moet bevallen ik ben zo bang dat het dan wel ter spraken komt. ik maak me eigen zo druk terwijl ik helemaal niet zeker weet of het wel zo is maar als het uitkomt ben ik te laat ik weet gewoon ff niet hoe ik dit moet gaan aanpakken. groetjes moniek
hoi goed dat je je hele verhaal vertelt! Ik snap dat je je daar erg veel zorgen over maakt. Toch is het heel belangrijk, en dat snap je zelf ook lees ik in je verhaal, dat je wel al het bloedonderzoek, dus ook de HIV test laat doen! De kans dat je het hebt is nog altijd erg klein, maar het is wel van groot belang om het te weten. De verloskundige zal als ze de uitslag heeft en je blijkt inderdaad HIV te hebben jou opbellen en vragen naar de praktijk te komen. Dan ga je gewoon alleen! Je vriend hoeft niet mee. Dan zal je zelf de uitslag horen en verwezen worden naar het ziekenhuis. Er is overigens altijd een zwijgplicht onder medici. Als jij niet wilt dat we erover praten met jouw vriend dan doen we het niet. Maar je snapt natuurlijk wel dat als je HIV zou hebben, dat het dan van belang is dat hij zich ook laat testen. Maar dat kun je ook zelf vertellen aan hem als je dat zou willen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen! Ik adviseer je dringend om wel alle bloedonderzoeken te laten doen! En bespreek anders met je huisarts, waar je toch heen moet voor die wratjes, je angsten. Angsten kunnen toenemen in je zwangerschap, onder invloed van je hormonen. Het is van groot belang om met je huisarts of je verloskundige over je angsten te praten! Dus probeer een afspraak te maken zonder dat je vriend meegaat en bespreek alles wat je dwarszit. Je mag ook altijd bij ons terecht met je vragen. Succes! Mirjam
hoi, wederom dank je voor de snelle reatie ik ben vanmorgen bij de ha geweest en heb aanstip vloeistof mee gekregen en een soort vaseline voor de huid erom heen ( het bleek dus idd te zijn wat ik dacht) ik heb hem ook verteld van waaar ik mee zat en ik heb besloten het naast me neer te leggen en er vanuit te gaan dat het niet zo is en dat ik gewoon bloedtest laat doen bij de vk en dan zien we wel. Wat betreft die aanstip vloeistof schijn schadelijk te kunnen zijn voor het vruchtje zie de apotheker dus daar ben ik ook mooi klaar mee maar goed ik heb er in ieder geval iets voor. groetjes moniek
hoi goed dat je alles verteld hebt aan de huisarts. Die aanstip vloeistof kun je gerust gebruiken hoor. Je gebruikt het uitwendig, het komt niet in je bloedbaan, en kan dus geen gevaar voor de baby. Succes! Mirjam