Ons mannetje van 6,5 week is onrustig, eigenlijk begon dit zo´n beetje in het einde van de kraamweek. Ik geef borstvoeding en had in het begin overproductie dus weten we het daaraan. Inmiddels is de productie op peil. Enige probleem is nog dat ik veel TSR´s heb tijdens een voeding waardoor hij in korte tijd veel melk binnenkrijgt. Hij drinkt één borst per keer en is soms met 10 minuten al klaar. Doet er overigens ook wel eens een half uur over. We zijn met hem bij de kinderarts geweest omdat we dachten dat hij reflux had (veel oprispingen, hikken, moeilijk boeren, onrustig zijn, huilend wakker worden na enkele minuten slapen, etc.). We herkenden de symptomen van onze dochter die dit ook had, en daarvoor 1,5 jaar lang nexium kreeg. Echter is er een ph-metrie gedaan bij ons zoontje, en daaruit is gekomen dat er in elk geval niet langdurig zuur in zijn slokdarm staat en reflux dus waarschijnlijk niet aan de orde is. Daarnaast zijn we bij de osteopaat geweest, daar hebben we volgende week een vervolgafspraak staan. Hij huilt wel minder. Dit deed hij tussen de 2e en 5e week echt heel veel en hard. Ontroostbaar... Dat gaat nu beter. Maar het slapen is wel een probleem, zowel overdag als ´s nachts. Vanaf het begin houden we ons heel strak aan ritme en regelmaat. Alles altijd in dezelfde volgorde, nog geen uitstapjes maken, etc. Voeden doe ik overigens op verzoek. Hij komt moeilijk in slaap en wordt tussendoor vaak wakker. Soms na 10 minuten, soms na een half uur, etc. Het wisselt dus. Als hij na 45min slapen wakker wordt, komt hij vaak niet meer opnieuw in slaap. Nou heb ik ruim een week de puckababy gebruikt, maar dat had eigenlijk geen resultaat. Nu ben ik sinds twee dagen bezig met de pacco. Dat lijkt wel wat beter te gaan. Na de ochtend voeding valt hij nu vrijwel meteen in slaap nadat ik hem in de wieg gelegd heb. Maar verder blijft hij echt hazeslaapjes doen. En ik ben inmiddels ten einde raad en loop op m'n tandvlees... De kinderarts zegt dat ons zoontje gezond is, het consultatiebureau en de lactatiekundige zeggen dat we heel goed bezig zijn met zowel bv als ritme/regelmaat, etc. Niemand lijkt meer tips te hebben. Maar wat moet ik nou dan? Als ons zoontje nou continue tevreden was als hij wakker was, maar dat is niet zo... En ondertussen loopt er nog een ondernemende dreumes rond van 2 jaar die ook haar aandacht verdiend... Help?
Misschien stoppen met voeden op verzoek en ook daarin regelmaat brengen...dat werkte hier best goed... Weet je zeker dat je nog voldoende bv hebt en baby voldoende binnen krijgt? Laat hem even huilen of ga je er meteen heen? Misschien even laten huilen, dat hij dit nodig heeft om de dag te verwerken..dus ook na een hazenslaapje even laten liggen... Kan het KMA zijn...?
Misschien het ritme en de regelmaat helemaal loslaten? Kind veel in draagdoek bij je houden en proberen de taal van je kind te leren, en te kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is, wat er gebeurt voor hij gaat huilen. Ph-metrie, da's leuk, maar ook een heel klein beetje zuur kan natuurlijk al pijn doen! Ik zou hem behandelen alsof er toch sprake is van reflux (helemaal niet raar, gezien je vele tsr's en hoge productie). Dus heel vaak kort voeden, en daarbij een blokschema aanhouden, na een voeding niet wegleggen, maar rechtop, tegen je aan, in een goede draagdoek. Verder, kijk of je in de buurt een cursus babymassage kunt doen.
Ik sluit me hier bij aan..En wat ik je nog wil meegeven, je hebt er niets aan maar toch, waarschijnlijk zal het over een paar weken wel wat beter gaan. De eerste 2 maanden zijn vaak onrustig en vol met onduidelijke klachten.. Je doet al zoveel, de r&r in combi met voeden op verzoek, je productie is goed op peil, je bent aan het inbakeren..Ik hoop dat je snel verbetering gaat zien!
@aurora: Op schema voeden is niet zo mijn ding op deze leeftijd (van m'n kindje bedoel ik dan). Ben dan huiverig voor terugloop van productie. Ja, ik heb echt nog voldoende melk. Hij groeit nog altijd als kool en volgt netjes zijn curve. Gisteren is hij nog gewogen. Laten huilen doe ik niet. Mogelijkheid KMA is met KA besproken, maar hij acht de kans nihil. Heeft daar ook geen overduidelijke symptomen van. @dirksmama: Haha, stel je voor dat téveel regelmaat het probleem blijkt te zijn. Wat hij doet vóór het huilen weet ik wel... 9 van de 10 keer is hij aan het wegslikken... Heb inmiddels met mijn man besloten dat we morgen de kinderarts weer bellen. De 'leefregels' voor reflux houden we al aan sinds we hem daarvan 'verdenken'. Alles staat schuin, we houden hem na elke voeding een tijd lang rechtop, etc. Draagdoek hebben we (bykay én de beco), maar werd ons door de ostheopaat afgeraden ivm wat problemen in z'n nekje. Als hij wat ouder is en zelfs zijn hoofd wat beter kan dragen, mag hij er wel in. Ik denk zelf ook dat hij de refluxklachten heeft door TSR, etc. Maar dat krijg ik er bij de KA nog niet in... @zoe: ik hoop dat je gelijk hebt... @kwebbel: die stuurde ons toen meteen door naar de KA, vandaar dat we daar opnieuw contact mee op gaan nemen.
Bij de oudste had ik een enorme overproductie en spoot het er gewoon zo uit, in een boog een paar meter verderop. Ik ben voor gaan kolven, en kolfde dan totdat het er niet meer vanzelf uitspoot, (even voor de duidelijkheid: advies van de LK die ik erbij had gehad. Voor de overproductie lijkt dat tegenstrijdig, maar was nodig om Thirza rustig te kunnen laten drinken en door wel strak op te letten dat ik enkel kolfde tot het er niet meer vanzelf uitspoot, liep m'n productie stapsgewijs wel steeds iets verder terug. Heb een maand of 2 voorgekolfd en toen ging het goed zonder voorkolven ). Legde dan aan en daardoor werd het drinken een stuk rustiger. Thirza boerde moeilijk en dat werd met infacol erbij nog een stuk beter en toen kwam er een hoop rust. Behandeling bij de osteopaat verhielp de blokkade in haar nek en daardoor ook de refluxklachten die ze had en was de sleutel naar meer rust. Bleek ze later ook nog KMA te hebben, maar dat was achteraf toch wel duidelijk te signaleren geweest: heel vaak en extreme darmkrampen. Bij Caitlyn gaf buikligging heel veel rust, samen met de leefregels voor reflux en medicatie. Dus mogelijk de pacco weer wegdoen en buikligging proberen? Juist omdat het terugslikken zo'n punt is?
Ik zou het dragen echt aan een andere osteopaat vragen! Want je kunt in beiden baby's vanaf dag 1 dragen zonder enige problemen. Bij beiden is het optimaal ondersteund en ergonomisch. Jij hebt juist wel ergonomisch draagmateriaal in tegenstelling tot al die onzin die te koop is. Dragen zal in dit geval waarschijnlijk een wereld van verschil maken.
Oja, over het dragen wilde ik idd ook nog reageren: mij lijkt dat je echt voldoende steun kunt geven in de doek, mits je maar goed knoopt. Dus misschien even een draagconsult doen bij een consulente in de buurt? Mogelijk dat een geweven doek dan nog het beste is, maar dat kun je dan goed uitproberen
Buikligging durf ik niet. Dat vind ik echt helemaal niks. Veel te bang dat dat niet goed gaat... We hebben ook geen aerosleep. De eerste weken (totdat we naar de osteopaat gingen) hebben we veel gedragen. Hij sliep daarin wel beter, maar was evengoed nog heel onrustig. Verwacht niet dat het wonderen zal verrichten als we weer gaan dragen maar kan eens kijken of er een consulente hier in de buurt zit.
Het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal lees. Ik geef alleen geen borstvoeding meer, nou ja nog 1 voeding en de rest is kunst. Ik ben dus aan het afbouwen. Ik vraag me zo langzamerhand ook af hoe lang nog door gaan met RRR? Gistermiddag een uurtje bij een vriendin geweest. Hele avond huilende baby, hij heeft vanaf 16:00 niet meer geslapen. (Viel om 00:00 in slaap) Vanochtend even tussen twee voedingen door naar de winkels, en vanaf 12:00 een huilend kind. Zit nu weer naast zijn bedje... Kan ik dan helemaal nergens meer heen? Ik leef al zo'n 7 weken binnen deze 4 muren!! Moedeloos word ik ervan...!
Wow, niet slapen van 16.00-0.00 is wel erg lang! (en dus heel pittig voor jullie beide...). Heb je hem dan wel bij je als hij onrustig is? En valt hij bijvoorbeeld ook niet bij je op de buik in slaap? En is hij dan echt ontroostbaar of wordt hij wel rustig zodra je hem oppakt? Ons zoontje is dus wel onrustig, maar zoveel huilt hij (gelukkig) niet. Ben je al met hem bij de huisarts geweest? Ik ben met ons zoontje nog amper de deur uit geweest. Wil eerst dat hij van de onrust af is voordat hij nog onrustiger wordt door prikkels. Kom eigenlijk alleen met hem buiten bij de speeltuin (zodat onze dochter ook nog ergens komt..) en dan ligt hij in de wandelwagen met een dooky ervoor zodat hij niet teveel prikkels krijgt. Dat gaat eigenlijk wel goed.
Ago: misschien dat je een lactatiekundige kan laten meekijken? Heeft hier erg geholpen. Heb toen een tijdje met tepelhoedje gevoed zodat de melk wat rustiger bij hem binnen kwam. Hij spuugde dan wel minder, maar met de fles spuugde hij ook wel (helemaal bij Hema/Medela/Avent-fles, VacuLess ging nog t beste) Hier hielp een draagdoek ook erg, lekker de handen vrij en toch je kindje bij je. Hij is nu 6,5mnd en spuugt echt veel minder! Bijna niet. Het gaat dus over Als je buikslapen niet vertrouwd, kun je het misschien wel overdag doen? Ik weet niet of hij in dezelfde ruimte slaapt als waar jij dan bent?
Hier ook fan van de doek, mits je idd heel goed knoopt - heeft bij mij twee uur bij de consulente geduurd voordat ik 1 knoop goed doorhad, dat was mezelf echt niet gelukt. Het leuke is dat zij je ook echt uitlegt waarom dragen zo goed is (en leuk). Het heeft ons door die ontzettend onrustige uren (meestal tussen 16 en 00 uur) geholpen. Ik wilde dat ik dit had geweten bij mijn oudste. Zelfs nu zet ik haar bij onrust in de doek (bijv als ze moe en hongerig is en ik moet nog koken, als de indrukken bij een dagje weg haar te groot worden, als ze moe is maar ze eigenlijk net pas uit bed is) als ik met de doek aankom begint ze al te lachen. Sorry... Erg uitgebreid maar ik ben er zoooo blij mee dat ik het iedereen aan kan raden. In jouw geval zou ik het schema ook wat loslaten, dat komt straks vanzelf wel als ze maar van die vreselijke krampjes ed af zijn. Volgens mij pak je trouwens echt alles (heel doortastend) aan, (osteopaat/reflux) knap hoor! Ik neem aan dat je dit gedrag niet herkent van je oudste? Heb geen verstand van borstvoeding dus misschien zeg ik iets heel stoms maar is het niet iets om te kolven en de melk in een flesje aan te bieden? Heel erg veel succes en mooie momenten in deze pittige babytijd!
Ons zoontje slaapt ook slecht als hij op zijn rug ligt te slapen. Ik heb een sterke tsr en daardoor blijft hij hikken en voeding terug geven. De oplossing voor ons is buikligging. Dan slaapt hij heerlijk. s Nachts ligt hij naast mij in zijn wiegje en overdag ligt hij in de kinderwagen te slapen. Onder toezicht dus. Ik wil een aerosleep aanschaffen. Aan het eind van de middag en begin van de avond heb ik hem in een draagdoek. Dit is voor ons een uitkomst.
Jouw verhaal is precies het onze! Onze zoon is nu 10 weken en wij kregen met 7 weken zantac tegen de reflux. Het gaat nu wat beter maar ook dagen helemaal nog niet. Zie hiervoor mijn eigen berichtje waar het allemaal beschreven staat. Ik hoop dat jouw kleintje het beter gaat doen. Tips heb ik helaas niet omdat ik precies hetzelfde mee maak en doe.
@madelein: lactatiekundige is al geweest en heb ook nog wel af en toe contact met haar. Maar ze heeft eigenlijk geen tips meer. Tepelhoedje gebruik ik idd ook zodat hij de melk wat makkelijker weg kan laten lopen. @mary: dank je. Wil het ook heel graag goed doen en zeker weten dat ik alles geprobeerd heb... Geen stomme opmerking hoor van dat flesje... We hebben een weekend lang alles gekolfd en met de fles gegeven, maar helaas hielp dat niet. (of eigenlijk was ik daar ook wel blij om anders had ik weer een jaar alles kunnen kolven. ) @Line: ik vind het knap dat je dat durft. Voor mij is het echt niks. Zoontje slaapt overdag wel beneden in de wandelwagen, maar ben dan ook druk met onze dochter van 2. Kan er gewoon niet continue zicht op hebben. Hij wordt ook wakker van geluiden, dus heb 'm ook steeds in een andere kamer staan om hem wat rust te geven. @Xellepel: Heb je verhaal gelezen, zal daar zo ff reageren.