Dan kunnen we elkaar een hand geven. Zo zitten wij dus ook. PLUS dat we nog eens 3 kinderen hebben ook. En daar wordt niet naar gekeken. Als je 43000 verdient met zn 2tjes of 43000 met zn 5e dat is even een HEEL ander verhaal! En ja idd daar hebben we zelf voor gekozen. Maar dat was VOOR mn man ontslagen werd en toen hij een iets dikker maand salaris binnen bracht.(ook wij kunnen niet in de toekomst kijken, helaas) Als ze zulke regelingen verzinnen mogen ze ook wel eens kijken naar hoe groot een gezin is voor ze ergens een knoop door hakken. Wij kunnen niet kopen want daar verdienen we net te weinig voor (bovendien heeft mn man telkens een tijdje geen werk omdat IT nog te leiden heeft onder de crisis) We krijgen bijna geen zorg/huur/kindertoeslag omdat we daar weer net teveel voor verdienen. En we wonen in een eensgezins woning van 564,- p maand simpel weg omdat we met zn 5e zijn en in een kleinere woning niet pasten (mn 2 jongens kunnen niet bij elkaar op de kamer ivm speciale problemen met de oudste) We kunnen dus niet meer huren....ook niet kopen...en vrije sector kunnen we ook niet betalen OF we moeten met zn alle bij elkaar op de kamer gaan slapen ofzo. DUS ondanks dat we hier totaal NIET naar onze zin wonen zullen we hier niet meer weg komen of we moeten geluk hebben in de staatsloterij ofzo... OF de IT moet ineens ZO erg aantrekken dat mn man weer een HEEL dik salaris gaat verdienen... En zo zitten er een HELEBOEL in Nederland.
Wij zitten nog niet boven die 43 grens maar wél boven die 38 grens om een nieuwe woning te betrekken. Wat zo vervelend is in ons geval, is dat het met mijn man's bedrijfje zó onzeker is dat we nooit weten of we een goed of een slecht jaar krijgen. Zo hadden we vorig jaar een prima jaar, maar het ziet ernaar uit dat 2011 en 2012 niet zo denderend zullen zijn. Sowieso te weinig, maar vooral te instabiel om te kopen. We gokken het als de kinderen wat ouder zijn op mijn studie en mijn kwaliteiten omdat mijn man simpelweg geen diploma's heeft of een vak geleerd heeft. Daarnaast zit zijn stofwisselingsziekte (EPP, kan niet in de zon zijn) in de weg zodat hij lang niet alle beroepen kan uitvoeren. Al met al hebben wij nu heeeeeel veel geluk gehad dat mijn uitkering ten einde kwam, anders hadden mijn kinderen moeten opgroeien in een achterstandswijk. Dat hadden wij erg naar gevonden. Wij vallen straks in alle opzichten tussen wal en schip, maar zijn dolgelukkig dat we nu dan tóch een leuke andere woning in een fantastisch dorp hebben kunnen krijgen! Ik kon de man van de woningbouw wel zoenen toen hij zei dat ie akkoord ging met ons verhaal.
Ja maar ik denk dat geen enkele ouder wil dat zijn of haar kind opgroeid in een achterstandswijk, ook ik niet.
Nee, maar we hadden de lat gelegd op verhuizen voordat de oudste 4 is. Als dan opeens blijkt dat je niet meer kúnt verhuizen is de teleurstelling enorm! Wij kregen dit (grote) huis via de woningbouwvereniging vijf jaar geleden en waren toen heel blij. Het is op loopafstand van de stad en we hadden nog geen kinderen. Vijf jaar later (nu dus) zouden we genoeg inschrijftijd hebben voor een woning in een betere wijk. Of genoeg stabiliteit om te kopen natuurlijk. Toen brak ik mijn nauwelijks genezende heup en kwam deze wet in zicht. Toen stortte mijn toekomstbeeld wel even in zal ik je zeggen. Het is dat er nu even een gat gevallen is van een maand of twee tussen mijn uitkering en mijn nieuwe baantje, anders hadden ze gewoon uitgegaan van die 1000 euro die we op jaarbasis in 2009 boven de grens zaten.... En zaten we hier de komende jaren gewoon aan vast. Tussen aso's, buren waarvan de kinderen uit huis geplaatst zijn etc.
Ja dat is gewoon klote, maar ik denk dat dit voor heel veel gezinnen geld. Mijn zus heeft ook al heel lang een medisch probleem en zal waarschijnlijk nooit uit zo´n soort buurt komen om die reden. Ik heb ook altijd een droom gehad van een gezellig buurtje met een tuintje maar vanwege wat omstandigheden zal ik de komende jaren ook nog wel in deze buurt blijven wonen waar mijn kinderen nooit alleen naar buiten mogen en de dichtsbijzijnde speelplek 20 minuten lopen is.. Gelukkig hebben wij plannen om naar het buitenland te gaan binnen een paar jaar en zijn daar hard voor aan het sparen want hier zie ik mijn kinderen niet opgroeien.
Umm: Ik kan me je voornemens goed voorstellen! Als ik hier om mij heen kijk heb ik hetzelfde gevoel als jij omschrijft. Echter we gaan in een dorpje wonen aan de voet van de duinen, tien minuten vanaf het strand en ik kan je eigenlijk wel zeggen: Wat mij betreft de mooiste duinen van nederland (Schoorlse duinen). Ik heb in mijn jeugd een aantal jaar in ditzelfde huis de weekenden gewoond en ik denk dat het heerlijk zal zijn voor mijn kinderen om hier op te mogen groeien. Ik zou geen enkele plek kunnen aanwijzen waar ik datzelfde gevoel heb. Je begrijpt: wij zijn gelukkig!
Voor sommige van jullie is het misschien interessant om na te vragen of je je huidige huurhuis ( als je het naar je zin hebt natuurlijk ) kunt kopen. Wij gaan dit dus wel doen, vanavond komt er iemand van de woningbouw praten,. Hypotheek aflossing staat dan gelijk aan de huur die we nu betalen (439 per maand). We kunnen het huis met zeer veel korting kopen en hebben besloten dit ook te gaan doen omdat ook wij anders veel meer huur moeten gaan betalen. Jaarinkomen ligt op 58000 euro brutto dus is veel te veel voor dit huis. Nu mogen we dit kopen voor 'maar' 130000 euro ( ongeveer, exacte bedrag word nog berekend) dus is kopen voor ons veel voordeliger. Ons hoge jaar inkomen is ook een vertekend beeld, want is ook veel overuren en weekend werk en word echt heel zwaar belast. Maar goed misschien voor sommige interessant om na te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Zeker een goede tip. Ik weet alleen niet of alle woningbouwverenigingen dat doen.. Hier in onze dorp worden wel huurhuizen te koop aangeboden. Ga morgen ook even bellen
Als je 34000 euro per jaar verdient krijg je hier ook mee te maken. Iemand met een gezin in de bijstand krijgt met alle toeslagen ook ongeveer 31.000 euro per jaar. Ik heb het nu over een gezin en niet een alleenstaande moeder ( ander verhaal) Dat vind ik pas erg. Dat de bijstand voor een gezin bijna hetzelfde is als een modaal inkomen. ( met toeslagen dus) De mensen met geen tot een laag inkomen krijgen overal toeslagen voor en de kinderen mogen gratis naar de sport en muziekschool. Mensen die werken en minder krijgen per maand ( ja erg he!) hebben vaak nergens recht op omdat ze net teveel verdienen. Dus praat niet over lagere inkomens want die hebben het beter dan de mensen met een modaal inkomen. :x
@ Bosi33 ik ben het helemaal met je eens. Familie van ons zit in de bijstand heeft hier recht op en daar weer recht op, kunnen een gratis computer krijgen als ze een cursus volgen van 10 avonden, krijgen een vergoeding wanneer de wasmachine kapot is. Wij zitten overal net boven en hebben nergens meer recht op. 38000 lijkt heel erg veel, maar netto blijft er niet zo heel erg veel over wanneer je geen recht op bepaalde toeslagen hebt. Je kunt geen huis kopen, omdat de huizenprijzen te hoog liggen en je gaat dus lekker extra veel huur betalen (terwijl je al 620 euro per maand betaald).
Ik ben het eens met het feit dat het veel meer lijkt dan het is, maar ik denk niet dat een gezin in de bijstand hetzelfde krijgt als werkende mensen... Wij komen aan die ongeveer 38.000 bruto per jaar en ik denk dat ik veel meer kan besteden dan mijn buren in de bijstand. Ik kan heus wel eens lekker shoppen op kleertjes.com, dat zie ik mijn buren niet doen. Die zijn dolgelukkig als ze weer eens een pakketje oude kleren krijgen.
Maar ik ben het wel eens met het feit dat geld verdienen niet bepaald loont. Veel mensen zullen ervoor kiezen om wat minder te gaan werken. Mijn man gaat na de verhuizing ook een dagje minder werken, omdat het anders dweilen met de kraan open is.
En toch zit het best scheef het sociale systeem. Heb ik het weer niet over alleenstaande moeders ( vaders) Ja 38.000 euro lijkt veel maar daarvan moet alles en je krijgt verder niks. Hoeft ook niet. Bijstand voor iemand met gezin is: 1300 euro + ongeveer 500 euro toeslagen. Dus dat is wel 1800 euro. En dan krijgen ze inderdaad dingen nieuw of gratis aangeboden. Zoals sport en muziekschool o.a. ( ik gun die kinderen natuurlijk alles wel). Maar dan ook nog eens goedkoop mogen wonen et cetera. Wij hebben het wel minder gehad een aantal jaar geleden. Mijn man werkt dan dus 40 uur. Nu wel meer maar toch... Nikita23, misschien hebben je buren andere prioriteiten.
Wilde jullie even laten weten dat wij idd het huis gaan kopen. Onze maandlasten worden incl verzekeringen etc maar 60 euro in de maand meer, en als ze volgend jaar de huur gaan verhogen voor ons dan is ht 200 euro meer. Voor ons dus echt de moeite waard om het te kopen. Ik zou het ( voor geinteresseerde) ten alle tijden navragen. Wij wisten ook niet dat we het konden kopen. 3 Jaar geleden kon het nog niet, maar nu bleek dat mijn buurjongen het 1.5 jaar geleden al gekocht heeft. En ik maar denken dat hij ook huurde.
@Kopen, hier is het ook mogelijk om ons huurhuis te kopen. Wij kunnen niet kopen dus dat heeft voor ons geen zin. @Scheefwonen, ik vind het een perfecte oplossing om mensen boven een bepaald inkomen te weigeren om sociale huurwoningen aan te nemen. Maar de huidige bewoners eruit proberen te drijven door jaarlijks 5% huur te verhogen vind ik wel wat ver gaan. Als ze gewoon alle lege woningen die komen gaan, gaan reserveren voor de mindere inkomens dan bereik je toch hetzelfde? Wellicht duurt het iets langer, maar het is wel een vriendelijkere manier vind ik hoor.
@Scheefwonen, ik vind het een perfecte oplossing om mensen boven een bepaald inkomen te weigeren om sociale huurwoningen aan te nemen. Maar de huidige bewoners eruit proberen te drijven door jaarlijks 5% huur te verhogen vind ik wel wat ver gaan. Als ze gewoon alle lege woningen die komen gaan, gaan reserveren voor de mindere inkomens dan bereik je toch hetzelfde? Wellicht duurt het iets langer, maar het is wel een vriendelijkere manier vind ik hoor.[/QUOTE] Mee eens, maar ja dit is Nederland en dan moet het via de moeilijke onvriendelijke weg.
nou hier zitten wel regels aan hoor heb je kinderen ja of de nee ben je 65+ ja of de nee mijn opa kreeg een laptop en een cursus maar die cursus was 30 euro mijn moeders buurvrouwe heeft kinderen en kreeg een wasmachine gekregen omdat die van haar het begaf maar ze kreeg 250 euro nou daar kun je ook geen geweldige wasmachine van kopen
Nee maar sommige gezinnen kunnen niet eens even 250 euro aan een wasmachine uitgeven. Als je een gezin hebt met kinderen dan krijg je gewoon goed aangevuld. Ergens heel goed natuurlijk. Voor de kinderen dan. Die moeten ook gewoon kunnen leven. Ik ken de regels. Ik ben ook niet tegen een sociaal stelsel. Helemaal niet. Maar ik ben wel voor denivelleren.
Ondankbaar terwijl ze 250 KRIJGT voor een wasmachine? Nee, je kunt er geen nieuwe Bosch wasmachine voor kopen, maar wel een prima tweedehandse of een B-merk nieuw. Ik ken mensen die geen bijstand krijgen maar beiden keihard werken en iedere maand net wel of net niet de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. Bij hen ging de wasmachine stuk en toen kregen ze van niemand iets hoor, ze kon op de hand gaan wassen en sparen voor een nieuwe. Zij had een gat in de lucht gesprongen als ze 250 kreeg!