Ontwikkeling volgens Oei ik groei?!?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door frannie82, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Als we het oei ik groei boek moeten geloven dat had ons meisje allang gelopen en allang de eerste woordje gezegd.
    Want behalve dat de sprongetjes dan wel kloppen vind ik de ontwikkeling helemaal niet kloppen. Met 7 maanden had ze al los moeten kunnen staan.

Is iemand dit ook opgevallen?
    Vraag me af of het boek wel klopt nl!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als je het verhaaltje op blz 11 leest, staat daar dat ze niet het gemiddelde nemen. Maar het vroegst wat waar genomen is bij sommige baby's.

Dus als er 1 baby is geweest die op een bepaald moment ging staan, hebben ze dit genomen wat ze zouden kunnen gaan doen.

Als je die rijtjes bij de sprongetjes leest, staat daar ook vast iets tussen wat bij jouw kind past.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Die pagina heb ik niet gelezen.... Zal het even doen ja...

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ze zeggen ook telkens dat een kindje niet ál die nieuwe dingen leert, maar een keuze maakt uit die ontwikkelingen...

5. Laraxx

Laraxx Fanatiek lid

16 jun 2009
    2.218
    419
    83
    klopt haha..... staat inderdaad uitgelegd in het begin!!!
    Soms denk ik wel eens dat mijn kind wel heeel traag is als ik die verhaaltjes soms lees;)

6. Polletjepiek

Het meeste kun je wel met een flinke korrel zout nemen;)

Maar er staan ook dingen in die weer wel kloppen, ten minste hier wel.

7. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Gooi dat boek weg en kijk gewoon naar je kind! Reik dingen aan en dan gebeurt het op het moment dat het kind daar aan toe is. MIjn kind kan bv nog niet omrollen (oooohhhh!!!) maar al wel zitten. Lekker belangrijk.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Om dezelfde soort redenen als jij aangeeft heb ik het boek gelijk weer aan de kant gegooid.

ze verschuilen zich achter de uitspraak dat kindjes IN PRINCIPE bepaalde dingen zouden moeten kunnen in een bepaalde fase. Maar het hoeft dus niet zo te zijn dat je kindje het ook echt doet.
    Dit boek zorgt voor erg veel onzekerheid en je krijgt al snel het idee dat je kind hopeloos achterloopt.

Het enige waar ik blij mee was was dat er beschreven werd dat die sprongetjes gepaard gaan met een aantal dagen mokken, brommen en slecht eten/slapen. Dit herkende ik wel.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier werd door het CB gevraagd of ik het boek had en zo ja, of ik hem heel gauw in de hoek wilde gooien :D
    ze werden helemaal gek van mama's die onzeker werden gemaakt door dat boek. volgens hun klopte er ook veel niet en moet je inderdaad naar je kindje kijken. niet kijken naar al die sprongetjes en zo.
    je merkt het vanzelf wel en leert ook op een gegeven moment wel waarom hij huilt of zich zo gedraagt.

10. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Bij mijn kids klopt ook het boek niet,die rolden,zitten,staan enzo ook eerder. Hoe rekenen ze nu eigenlijk?want mijn kids zijn alle 3 te vroeg geboren. Zo is mijn oudste 4 weken te vroeg,middelste 3 weken en jongste 2 weken en 5 dagen. Nummer 1 en 2 kropen,stonden,zitten en trokken zich op en liepen langs met 6 maanden oud.

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze rekenen vanaf de uitgerekende dtum

12. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb zovaak van dat boek gehoord en zo vaak deze "klacht".
    Ik hou helemaal niet van dit soort boeken kijk gewoon naar je kindje die volgt zijn/haar eigen schema.
    Dat soort boekjes vind ik al altijd zo handig voor de onzekere mama's, worden ze lekker nog onzekerder van

13. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ik lees alleen dit boek waar ik hem ook voor gekocht heb.
    Namelijk de sprongen.
    Wat betreft wat ze zouden kunnen dat lees ik niet omdat ik zoiets heb van ik zie wel.
    Maar vind het wel fijn om te kunnen zien (als ons zoontje weer eens mopperig etc. is) of het dan een sprongetje kan zijn.

14. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Onzekerder kun je er niet van worden, er staat zoooo vaak dat kinderen niet meteen alles kunnen na zo'n sprong, dat ze zelf de ontwikkelingen kiezen, bij de een is dat bijvoorbeeld omrollen, de ander blijft nog lekker liggen waar hij ligt en richt zich meer op het pakken van dingen... etc etc. Ik vind het wel een fijn boek, het legt de sprongen goed uit en ik herken ze ook bij mijn dochter.

15. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Er staat ook ergens dat ze echt niet alles gelijk moeten kunnen. 'sommige kinderen kunnen een bepaald iets pas maanden later!'

16. Polletjepiek

Idd, dat wordt bij, zo'n beetje, iedere sprong weer geschreven.

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik heb wel van het boek gehoord maar heb het nooit gekocht.
    Ik zie zelf wel wat mijn kindje doet en wanneer ze er zin in heeft om iets nieuws te proberen.

Mijn dochtertje stond met 7,5 maanden in de box, met 9 maanden eerste kleine losse stapjes en ze liep los met 11 maanden.
    met 9 maanden kroop ze.
    ze rolde zich pas om met 6 maanden
    met 7 maanden kon ze zelf van liggen naar zitten.
    soms duurd iets lang en zo gaan kleintjes achterelkaar van alles ontdekken en rennen ze door het huis heen.

18. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, voor de sprongen vind ik het boek geweldig en kan ik er heel veel uithalen. Maar wat betreft de ontwikkeling is het drama. Bij 5 of 6 maanden staat het boek bijvoorbeeld overvol met het feit dat baby's het op dat moment leuk vinden om dingen op planken te zetten, iets in en uit een doos te halen, etc, etc. Dan kan er toch nog geen een kind rechtop zitten? En iets 'op een plank' zetten zie ik ook nog niet gebeuren. Eerder iets in de richting van een plank slaan, haha

19. Onje

Onje Niet meer actief

Als jij van nature een verschrikkelijk onzeker muisje bent en je bent voir het eerst moeder dan kan je er onzeker van worden.
    Waarom niet?
    Ik niet maar mijn buuvrouw misschien weer wel
    Volgens mij is ieder mens anders

Deel Deze Pagina