Scheel kijken / lui oogje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaVanNina, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Student pedagogiek (afstudeerfase)
    Amsterdam
    #1 MamaVanNina, 13 okt 2010
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
    Morgen hebben we het 6 maanden consult bij het CB en dan ga ik het ook even ter sprake brengen, maar ik ben toch benieuwd of er hier mama's zijn die ervaring hebben met scheelzien/lui oog bij hun kindje.

Onze dochter is nu dus precies een half jaar en het valt me de laatste tijd steeds meer op, dat ze met haar linker oogje een klein beetje scheel kijkt. Vooral als ze moe is, maar ook wanneer ze iets van dichtbij aan het bekijken is.
    Nou weet ik dat kindjes tijdens de eerste maanden van hun leven nog regelmatig scheel kunnen kijken. Nina deed het in zo'n dusdanige mate, dat ik me toen ook al wel eens afvroeg of het wel normaal was, maar omdat ik overal las dat kindjes tot een half jaar nog af en toe scheel mochten kijken, maakte ik me er niet zo druk om. Het leek in de loop van de tijd ook helemaal verdwenen te zijn, maar sinds kort valt het me dus op, dat ze het toch weer een beetje doet.

Als ze morgen nou bij het CB zeggen dat het niet meer hoort op haar leeftijd, wat zijn dan de stappen die we moeten ondernemen? Ik neem aan dat we eerst nog naar een oogarts zullen moeten gaan, maar als ze een lui oog blijkt te hebben, moet ze dan geopereerd worden, of krijgt ze dan alleen zo'n pleister?

Ik ben benieuwd naar moeders die hier ervaringen mee hebben!

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ik heb er met mijn dochtertje geen ervaring mee
    maar heb het zelf vroeger wel gehad ...
    bij mij was het zelfs zo erg dat mijn hele oog (mijn rechter) wegdraaide naar de zijkant, dat mijn hele oog gewoon wit werdt.. (is mij verteld door mijn moeder)

als het niet te ernstig is kan het nog wel eens helpen met een pleister, maar het kan ook goed zijn dat als het erger is het geopereerd moet worden

dit is helemaal geen erge operatie,.. ik heb dit gehad op mijn 3e... en het is helemaal weggebleven tot mijn 18e (toen had ik er alleen last van als ik moe was ofzo), toen ben ik er weer aan geopereerd, en tot nu toe is alles nog goed..

maarja wacht maar eerst het gesprek af.. als er echt iets aan de hand is met het oogje, is het niet een heel groot probleem.. of met een pleister of met een operatie het is echt heel makkelijk op te lossen tegenwoordig

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze meid heeft dat op die leeftijd ook gehad, en nog langer ook. Rond dat ze 12 maanden was heb ik dat aanegeven bij het cb. De arts heeft er uitgebreid naar gekeken, maar kon niets vinden wat op wees op een lui oog. De laatste tijd doet ze het niet meer (ze is nu ruim anderhalf..).
    Succes!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Mijn dochtertje (nu 5 maanden) kijkt echt scheel.
    Toen ze geboren werd stonden beide oogjes naar binnengedraaid, de pupil was bijna niet te zien. Nu is dat in de loop van de maanden aardig bijgetrokken, ze kijkt nu met 1 oog zo goed als recht, de ander staat nog iets naar binnen.
    Maar het was vanaf het begin al duidelijk dat het niet 'normaal' was.
    Wij lopen vanaf 3 maanden bij het oogziekenhuis in Rotterdam. Mijn dochter moet zeker geopereerd worden, mogelijk zelfs meerdere keren. Daarna volgt vaak nog een traject met afplakken ed. We hebben gelukkig wel gehoord dat het 'gewoon 2 schele oogjes' zijn, dus verder geen reden waarom ze scheel staan. Gewoon pech dus.
    Baby's mogen af en toe scheelkijken, maar ze moeten ook recht kunnen kijken, het grootste gedeelte van de tijd. Met 6 maanden zou het echt weg moeten zijn. Bij ons was het zo overduidelijk (zelfs de vk, kraamzorg, wijkverpleegkundige en huisarts hadden het nog nooit zo gezien ;)) dat voor ons de stap naar het ziekenhuis logisch was.

En het is afhankelijk van de mate van het scheelkijken of er een operatie nodig is, soms kan het ook met afplakken. Maar dat moet de oogarts bepalen.
    Succes vandaag bij het cb!

5. Opening

Opening Niet meer actief

Mijn zoontje heeft het ook gehad tot een maand of 8. Bij de kinderarts na laten kijken en het was geen scheel oog maar meer een lui oog. Daar konden ze nu niks aan doen vanwege zijn leeftijd maar het kon ook vanzelf weer weg trekken. Met een maand of 10 is het ook verdwenen en heeft hij er geen last meer van.

6. Skye

Skye Niet meer actief

Als je het niet vertrouwd moet je gewoon even langs de dokter gaan om een verwijsbrief te aheln voor de oogarts. Hebben wij hier ook gedaan. mijn dochter kijkt dan niet scheel, maar wij hebben het gedaan uit voorzorg, omdat ik als een superschele geboren ben! (ook 3x aan geopereerd). Alles was perfect bij mijn meisje. We krijgen rond haar 2de verjaardag weer een oproep om weer alles te laten controleren! Echt super dat ze het zo serieus nemen, terwijl mijn dochter zelf gewoon helemaal geen klachten heeft!

7. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Amsterdam
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!:)

We hebben vandaag bij het CB meteen een verwijsbrief meegekregen, voor een oogarts in het ziekenhuis. De 28ste moeten we daar met Nina naar toe. Hoewel de verpleegster op het CB niet direct iets zag, nam ze ons gelukkig wel meteen serieus. Nina heeft het ook vooral als ze moe is en op foto's kun je het soms ook heel duidelijk zien bij haar, maar voor de rest is het niet erg opvallend.
    Ik heb zelf wel vrij slechte ogen, dus vandaar dat de verpleegster toch meteen een verwijsbrief voor ons op ging stellen. Ook al loenst een kind maar een piepklein beetje, ook daar kan toch nog steeds een lui oog door ontstaan. Hoe eerder je erbij bent, des te groter de kans dat het volledig gecorrigeerd kan worden. Wat dat betreft schatte de verpleegster onze kansen dus ook positief in, mocht er echt sprake zijn van scheelzien/loensen...

Na de 28ste weten we meer!

8. mijn kindje van 10 weken kijkt al erg scheel maar ik denk dat het erfelijk is want ik heb het ook gehad ben toen ik 2 was geopereerd en toen ik 10 was en dan moch ik het nog een keer laten doen maar dat heb ik niet gedaan je ziet het nu alleen nog als ik moe ben en heb nog steeds een lui oog daar heb ik nu een bril voor maar toen ik klein was moest ik wel een pleister op mn oog
    maar als ze 6mnd is weten ze meer beter een operatie dan gepest worden

9. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Ik heb geen ervaring, maar het linker oogje van mijn zoontje lijkt ook wat lui.
    Maar as dinsdag naar cb, ff kijken wat hun vinden.

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron loenst heel erg als hij moe is. Dat is begonnen toen hij ongeveer 11 maanden was. We zijn toen naar de HA geweest en zij kon niets raars vinden. Op CB nog eens na laten kijken en ook daar konden ze niet vinden.
    Ze drukte ons wel op het hart om goed in de gaten te houden of het erger wordt. Zeker als hij het ook gaat doen als hij niet moe is.
    Hier was er dus gelukkig niks aan de hand.
    Hopelijk bij jullie net zo positief!

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    @ boefjes mama, ik zou het ook goed in de gaten houden idd, want ze mogen eigenlijk ook niet loensen als ze heel erg moe zijn op die leeftijd (zegt mijn dochters oogarts). En als je er pas bij bent op een leetijd van 4/5 jaar ben je eigenlijk al te laat.

12. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Ze hebben gecontroleerd of de ogen goed samenwerkten en dat was zo dus vandaar dat ze nu geen conclusies hebben getrokken. Maar bij de volgende afspraak met 18 maanden wordt het wel weer opnieuw gecontroleerd omdat ze het dus inderdaad in de gaten willen houden.
    Nou moet ik zeggen dat het soms dagen/weken niet te zien is en dan opeens wel weer. Ik heb het zelf ook trouwens dat ik ietwat loens als ik moe ben.

13. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Amsterdam
    Morgenmiddag hebben we de afspraak bij de oogarts, ben heel benieuwd wat er uit komt. De laatste tijd is het inmiddels ook al wat meer mensen opgevallen, dat ze dus inderdaad wat loenst met (voornamelijk) haar rechteroog. Bij het CB zagen ze het een paar weken geleden niet, maar het lijkt de laatste tijd ook wel wat erger te worden. Is dat bij anderen herkenbaar hier? Dat een oogje dus ook langzaam steeds wat scheler kan worden?

Nou, morgen weet ik sowieso meer, ik hou jullie dus nog wel even op de hoogte van de uitkomst. Ik hoop toch dat het mee valt. Hoewel het goed te herstellen is (zeker bij die hele kleintjes) vind ik zo'n pleister, of misschien zelfs wel een operatie, toch wel heel zielig....:(

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Wat vervelend.
    Bij mijn dochter (zie mijn post eerder in dit topic) merken we nu dus dat ze met 1 oog gaat kijken en daardoor gaat haar andere oogje scheler staan (hebben wij het idee in ieder geval) aangezien ze die niet/nauwelijks gebruikt. Het kan dus wel.
    Het is vind ik ook heel zielig, mijn dochter moet waarschijnlijk de eerste operatie als ze een maand of 7-8 is, (als ze inderdaad met 1 oog kijkt nu) en ik vind het nu al zielig (en ook een beetje voor mezelf :().
    Pleister heb ik dan wat minder moeite mee, maar misschien is dat omdat ik toch al weet dat ze een operatie nodig heeft, dus dan is zo'n pleister niet zo spannend meer. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou anders voelt.
    Succes morgen. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt.

15. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Amsterdam
    Gisteren in het ziekenhuis geweest en op het eerste gezicht kunnen ze niks vinden en ziet alles er goed uit. Gelukkig! Toch zei de oogarts dat we het sowieso wel in de gaten moeten blijven houden. Ze kijkt gewoon regelmatig scheel, vooral dus als ze moe is en eigenlijk mag dat toch niet meer met 6 maanden...

Maar goed, ben blij dat het er op het eerste gezicht toch allemaal keurig uit ziet bij haar! :)

16. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Tegen mij zeiden ze inderdaad hetzelfde. Alleen was mijn zoontje iets ouder toen het begon (11 maanden).
    Gelukkig lijkt het niks te zijn. Goed in de gaten houden en regelmatig laten checken. Kun je ook vragen bij het CB als je er toch bent voor een afspraak.

Deel Deze Pagina